TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

I Kongres Rozwoju Kolei – podsumowanie
InfoRail.pl - Opublikowano: 02.02.2019 16:49:10
I Kongres Rozwoju Kolei – podsumowanie

W ubiegłą środę w Warszawie odbył się I Kongres Rozwoju Kolei, na którym poruszono istotne problemy i zagadnienia związane z funkcjonowaniem tej branży. Nagrodzono również innowacyjne projekty, które w przyszłości mogą, w sposób istotny, przyczynić się do usprawniania organizacji i funkcjonowania tej gałęzi transportu.

Kilkuset uczestników Kongresu miało okazję do uczestniczenia w panelach tematycznych.

Premier na otwarciu

Otwarcia Kongresu dokonał Premier Mateusz Morawiecki, który podkreślił, że w ciągu najbliższych 10 lat rząd chce przeznaczyć na kolej ponad 100 mld zł. Nasz cel to zapewnienie spójności komunikacyjnej kraju różnymi środkami transportu. Symbolem rozwoju kolei jest linia kolejowa Podłęże – Piekiełko. Pokazujemy w ten sposób, że można rozwijać kolejnictwo – stwierdził Premier.

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział natomiast walkę z kolejowym wykluczeniem. Niebawem do konsultacji publicznych trafi również ustawa realizująca założenia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. To wymiar naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym i determinacji, aby przezwyciężać historyczne trudności – wyjaśnił Minister.

Holding PKP

Podczas Kongresu potwierdzona została idea utworzenia holdingu PKP. Jak zadeklarował Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński koncepcja ta ma przyczynić się do znacznych oszczędności i przyśpieszenia procedur, chociażby zakupowych, w spółkach z Grupy PKP. Dzięki oszczędnościom z tego tytułu roczny zysk Grupy może wynieść nawet miliard złotych – zadeklarował Mamiński.

Idea holdingu PKP ma pełne poparcie Ministerstwa Infrastruktury. Obecny na Kongresie Minister Andrzej Adamczyk stwierdził, że proces tworzenia holdingu będzie wieloetapowy i w pełni zgodny z polskim i unijnym planem. Wierzę, że formuła holdingu Grupy PKP będzie atrakcyjna nie tylko dla spółek kapitałowo powiązanych z PKP, ale także dla innych spółek kolejowych – powiedział Adamczyk. Nowa struktura ma pomóc w realizacji olbrzymiego przedsięwzięcia, jakim jest CPK – dodał.

Kolej napędza gospodarkę

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński pochwalił się podczas Kongresu dobrymi wynikami spółki. Jak mówił Grupa PKP za 2017 rok odnotowała 600 mln zł zysku netto, a rok 2018 nie będzie gorszy. Mam nadzieję, że kolejne lata pozwolą na to, żeby w wynikach finansowanych zbliżać się do miliarda złotych netto. Obecnie kolej to systematycznie poprawiane wyniki finansowe, to wyjście z zapaści, to rozwój przemysłu produkcyjnego i wykonawczego, to jest po prostu maszyna napędzająca całą naszą gospodarkę – stwierdził.

Dobrymi wynikami kierowanej przez siebie spółki chwalił się także Prezes PKP CARGO Czesław Warsewicz. Po trzech kwartałach tego roku osiągnęliśmy wynik netto 194 mln zł, a jeszcze kilka lat temu spółka generowała stratę rzędu 300 mln zł. To najlepiej pokazuje, że spółka odbudowała swój potencjał finansowy. Tych wyników byśmy nie osiągnęli, gdybyśmy nie osiągnęli wyników przewozowych, a te były największe w historii – wyjaśnił Warsewicz.

CPK – wyzwania na lata

Centralny Port Komunikacyjny nie wydarzy się bez kolei w takim samym stopniu, jak nie wydarzy się bez lotnictwa. To są dwa komponenty wzajemnie się uzupełniające, wzajemnie się dopełniającepodkreślił pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild. Obecnie trwają prace nad wieloletnim programem, w którym ujęte zostaną wszystkie inwestycje, mające doprowadzić do dobrego skomunikowania CPK. Zgodnie z założeniami, podróż koleją z największych aglomeracji w Polsce do CPK ma zajmować 2-2,5 godziny. Budowane będą nowe szlaki kolejowe i modernizowane te istniejące – dodał.

Podczas Kongresu także Minister Andrzej Adamczyk zapowiedział powstanie w Polsce kolei dużych prędkości. Pierwszym krokiem ma być podpisanie rozporządzenia dotyczącego warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, które otwiera drogę do powstania w Polsce kolei poruszającej się z prędkością do 250 km/h. Liczę, że Centralna Magistrala Kolejowa będzie pierwszą linią, którą pojedziemy z taką prędkością – powiedział Adamczyk.

Po nowych torach mamy jeździć nowymi pociągami. Obecnie trwają przygotowania do rozpoczęcia procedur przetargowych. Rozmawiamy z wszystkimi polskimi producentami – stwierdził Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk. Ale nie wiadomo, czy przy budowie pociągów dla CPK nie będzie potrzebna pomoc z zewnątrz. Obecnie żaden z polskich producentów nie jest w stanie wyprodukować pociągu do prędkości 250 km/h – powiedział Prezes PESY Bydgoszcz Krzysztof Sędzikowski. Prawdopodobnie potrzebna będzie współpraca z firmami zagranicznymi – dodał.

Minister Andrzej Adamczyk podkreślił jednak, że polskie firmy, takie jak PESA czy Newag, budują dobre pojazdy. Patriotyczna kolej nie oznacza drożej, gorzej - powiedział. To przede wszystkim docenienie własnej możliwości. PKP Intercity ma 7 mld zł do 2023 rok na politykę taborową – stwierdził. Znaczną część zamówień przewoźnika zgarnęli właśnie polscy producenci.

Inwestycje. Infrastruktura i tabor

Podczas Kongresu zwrócono także uwagę na prowadzone przez spółki z Grupy PKP inwestycje. Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel mówił o trwających w wielu lokalizacjach pracach modernizacyjnych. W tej chwili mamy ponad 150 placów budów. Zakończyliśmy już inwestycje na około 10 mld zł, a w trakcie realizacji są projekty o wartości 32 mld. To już 2/3 kwoty obecnego Krajowego Programu Kolejowego – podkreślił Merchel.

Marek Chraniuk, Prezes PKP Intercity poinformował natomiast, że jeszcze w tym roku gotowy będzie innowacyjny wagon COMBI. Mamy zapewnienie od producenta, że zobaczymy go na jesiennych targach kolejowych. Takie wagony chcemy włączyć do składów każdego pociągu kategorii ekonomicznej. Wagony COMBI to odpowiedź na potrzeby różnych grup pasażerów. – poinformował szef PKP Intercity.

Na Kongresie przypomniano, że od grudnia 2018 roku na kolei działa wspólny bilet. Jest jeszcze wiele do zrobienia, ale pasażerowie nie muszą już martwić się w jakiej kasie kupują bilet i jakim pociągiem podróżują – stwierdził Krzysztof Mamiński, Prezes PKP SA.

Przy wspólnym bilecie obowiązuje taryfa degresywna. Wprowadzenie Wspólnego Biletu wymagało współpracy wielu środowisk – spółek kontrolowanych przez rząd i samorząd. Musieliśmy włożyć dużo pracy, żeby wszystkich przekonać, że to wspólne przedsięwzięcie będzie dla każdego korzystne. Udało się i to pozwala patrzyć z optymizmem w przód – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Dla pasażera najważniejsze jest to, że może podróżować od stacji A do B, nie myśląc o tym, jakich przewoźników musi wybierać czy jak będzie najtaniej. To wszystko podpowiada mu system – wyjaśnił Prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski.

Być kolejarzem to prestiż

Na Kongresie nie zabrakło odniesień do historii. Polskie Koleje Państwowe to 90-letnia tradycja. Przed wojną być kolejarzem to był prestiż. Szczególnie, że to kolejarze dokonywali bohaterskich czynów, przejmowali pancerne wagony od zaborców, byli ważnym ogniwem wywiadu prowadzonego w czasie obu wojen światowych. To zbudowało etos tej pracy – mówił prof. Mirosław Chaberek, członek rady nadzorczej PKP SA.

Obecnie do zawodu trzeba przyciągać młodych ludzi. W zapełnieniu luki pokoleniowej na kolei ma pomóc propozycja coraz lepszych zarobków. O młodego pracownika walczy m.in. PKP Intercity. Mamy umowy ze szkołami. Edukacja jest ważna. Nasi pracownicy uczestniczą w targach pracy, na których pokazują, że warto pracować na kolei – podkreślał Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk.

Z brakami kadrowymi muszą zmierzyć się także PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.. Współpracujemy i potrzebujemy dalszej współpracy ze szkolnictwem. Mamy podpisane porozumienia z 42 szkołami, do tego mamy podpisanych ponad 200 umów stypendialnych. Współpracujemy też z uczelniami wyższymi, jak Politechnika Krakowska – zapewnił Prezes PLK Ireneusz Merchel.

Innowacyjne projekty nagrodzone

Podczaj Kongresu poszczególne spółki z Grupy PKP nagrodziły innowacyjne projekty, które zostały zgłoszone do konkursu. Z założenia mają one w przyszłości przyczynić się do poprawy funkcjonowania kolei w Polsce. Nagrodzone zostały:

Zespół Space Digital Group za najlepsze rozwiązanie w kategorii nowoczesnego marketingu - aplikację AR Bridge. To platforma, która wykorzystuje technologię rozszerzonej rzeczywistości (AR) do wykorzystania w czasie rzeczywistym. Aplikacja przeznaczona została do tworzenia kampanii informacyjnych i reklamowych. Podpięto do niej narzędzie informatyczne do zaawansowanej analityki modeli poznawczych klienta.

Politechnika Warszawska za system prefabrykowanych wyrobów stosowanych w nawierzchni szynowej (np. na przejazdach kolejowych). Młodzi naukowcy opracowali technologię betonu fotokatalitycznego, który przyczynia się do ograniczenia smogu w naszych miastach;

Viktio za stworzenie systemu ModPCar do skuteczniejszej nawigacji przemieszczenia się wagonów ładownych, co ma poprawić konkurencyjność firmy i obniżyć koszty związane z eksploatacją taboru;

Nexocode, która zaprezentowała projekt asystenta mobilnego podróży dla niepełnosprawnych "Kompan", aby osoby te mogły za pomocą smartfonu zaplanować bezproblemową podróż u dowolnego przewoźnika kolejowego.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Kongres Rozwoju Kolei
Andrzej Adamczyk
PKP SA
PKP PLK
PKP Intercity
PKP CARGO
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....