Jak pracują rewidenci taboru w PKP Intercity? [FILM]

inforail
11.10.2017 10:40
0 Komentarzy

Młotek, manometr isuwmiarka – to tylko niektóre z narzędzi towarzyszących im na co dzień.Rewidenci odpowiadają za przygotowanie pociągów do trasy i bezpieczeństwopasażerów. To oni decydują, czy dany skład wyruszy w drogę. Na czym polegapraca rewidenta taboru?

Pociąg pod kontrolą

Przygotowanie pociągu do trasy zaczyna się już w momencie,gdy skład wraca do stacji postojowej. Wówczas do akcji wkraczają rewidencitaboru, którzy przeprowadzają kontrolę techniczną pojazdu. Pierwszym krokiemjest przyjęcie pociągu, czyli sprawdzenie sprawności poszczególnych elementówpojazdu oraz czy jakaś część podczas przejazdu nie uległa uszkodzeniu. W tejpracy rewidentów wspomaga specjalna aplikacja PKP Intercity, w której zawartesą informacje o wszystkich zdarzeniach i usterkach, wpisywane przez kierownikapociągu podczas przejazdu. Natomiast z rozmowy z maszynistą pozyskująwiadomości uzupełniające zawarte w aplikacji dane. Dzięki temu na startotrzymują komplet informacji o wykonanym przejeździe i stanie pociągu. Następnierewidenci przeprowadzają własną kontrolę pojazdu i decydują, co wymaga naprawyprzed kolejnym kursem.

Dobry słuch topodstawa

Najważniejsze czynności podczas kontroli pociągu tosprawdzenie zestawów kołowych i próba hamulca. Jak zaznacza Tomasz Nasiłowski,rewident taboru PKP Intercity, w pracy przydaje się dobry słuch, pomocny przyrozpoznaniu pierwszych usterek. Młotkiemostukuje się obręcze w składach wagonowych, tak by odnaleźć tzw. „płaskiemiejsca” lub inne uszkodzenia w zestawach kołowych – tłumaczy TomaszNasiłowski – Dobry odgłos, to dźwięk metaliczny, który świadczy, że obręcz niejest uszkodzona. Sygnałem alarmowym jest głuchy dźwięk sugerujący przesunięcieobręczy, a więc poważną usterkę. Przy usuwaniu uszkodzeń rewidenci współpracująm.in. z elektromonterami, ślusarzami i mechanikami. Po naprawie usterek przezpracowników technicznych, muszą ponownie sprawdzić cały skład. Jeżeli pojazdjest w pełni sprawny, zapewniający bezpieczną podróż, kierują go do mycia,sprzątania i nawadniania.

Bezpieczeństwo przedewszystkim

Rewidenci taboru sprawdzają każdy pociąg przed jego odjazdemi to oni zatwierdzają jego gotowość do drogi. Wśród rutynowych czynności możnawymienić także weryfikację książek pokładowych, tablic relacyjnych i sygnałówświetlnych. Pracownicy sprawdzają też, czy w składzie działa oświetlenie,ogrzewanie i klimatyzacja. Najważniejszą czynnością pod względem bezpieczeństwajest próba hamulca, którą rewidenci, wraz z maszynistą, wykonują przed samymodjazdem pociągu. Po pozytywnie zakończonej kontroli pojazdu i próbie hamulcarewidenci przekazują odpowiednie informacje do dyżurnych ruchu.

Nadzór składów ponaprawach

Do zadań rewidentów należą także m.in. oględziny taboruwyłączonego z ruchu z przyczyn technicznych oraz ustalenie warunków transportupociągu ze szlaku do stacji technicznej. Jednocześnie rewidenci nadzorują jazdypróbne składów po wykonanych naprawach. Dodatkowo, po przejściu odpowiednichszkoleń, mogą zatwierdzać ich odbiór techniczny przed wprowadzeniem do ruchu.

Nie tylko dlamężczyzn

Praca rewidenta może kojarzyć się z zawodem typowo męskim.Tymczasem po raz pierwszy od blisko 20 lat w Zakładzie Centralnym PKP Intercityna stanowisku rewidenta pracuje kobieta. Katarzyna Rurka z koleją związana jestod ponad 24 lat. W czasie swojej wcześniejszej pracy zajmowała się różnymizadaniami – od czyszczenia tapicerki, przez wymianę tablic relacyjnych wpociągach aż po rewizję taboru. Doświadczeniekolejowe jest bardzo przydatne. Dzięki temu łatwiej poznać specyfikę pracy natym stanowisku – podkreśla.

Jak zostaćrewidentem?

Zawód rewidenta taboru wiąże się z dużą odpowiedzialnością.W pracy na tym stanowisku liczy się spostrzegawczość i umiejętność działaniapod presją czasu. Przydaje się również wiedza i doświadczenie w pracy na kolei,dlatego często rewidentami zostają osoby, które wcześniej pracowały na różnychkolejowych stanowiskach lub ukończyły szkołę o profilu kolejowym.

Przed rozpoczęciem kursu kandydaci przechodzą specjalnetesty, których celem jest sprawdzenie predyspozycji do wykonywania zawodurewidenta. Szkolenie trwa około 2 lata i kończy się egzaminem uprawniającym dopracy na stanowisku. W ramach kursu kandydaci m.in. zdobywają umiejętności wpracy przy naprawie i utrzymaniu taboru. Lubięswoją pracę. Od wielu lat interesuje się pociągami, a jako rewident mogęczęściowo realizować swoją życiową pasję. Co więcej, w pracy mogę mieć też doczynienia z nowoczesnymi pociągami – podsumowuje rewident TomaszKomorniczak.

{https://www.youtube.com/watch?v=vxUHDFFrD3c}


Komentarze