Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak zamawiać i utrzymywać pociągi?

inforail
20.07.2017 08:29
0 Komentarzy

Zakup i utrzymaniepojazdów kolejowych – to główne tematy spotkania z przedstawicielami urzędówmarszałkowskich, przewoźników, producentów taboru oraz instytutów badawczych.

18 lipca Urząd Transportu Kolejowego zaprosił 50 osób wramach Zespołu ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa. Prezes UTK wskazał napotrzebę standaryzacji budowy i modernizacji taboru, lepszej współpracypomiędzy właścicielem pojazdu, a przewoźnikiem oraz wymiany informacji ozawodności poszczególnych elementów pojazdów.

– Kolej powinna oferować coraz lepszą jakość usług, aby byćkonkurencyjna w stosunku do innych gałęzi transportu. Jestem przekonany, żespotkanie na temat zamawiania i utrzymywania pojazdów kolejowych się do tegoprzyczyni – przywitał zebranych Ignacy Góra, Prezes Urzędu TransportuKolejowego. Jednocześnie zwrócił uwagę na problemy związane z zakupami iutrzymaniem taboru, które są dostrzegane przez Urząd. – Chcemy się wymieniaćnaszymi spostrzeżeniami, aby pojazdy kolejowe eksploatowane były w sposóbbezpieczny, a jednocześnie efektywny ekonomicznie – stwierdził.

Jednym z najważniejszych problemów jest nieskoordynowanapolityka zakupowa, która swoje źródło ma już w opracowywanym studiumwykonalności. W konsekwencji zamawiane są nowe typy pojazdów, którekonstrukcyjnie niewiele się od siebie różnią. Również czas, jaki producencimają na wyprodukowanie pojazdów, często jest bardzo krótki. Może to miećnegatywny wpływ na jakość i zakres prowadzonych prób eksploatacyjnych. Próby tez założenia mają wyeliminować ewentualne błędy, jakich nie dało się uniknąć naetapie projektowania i budowy. Przenoszenie tego ważnego okresu badania pojazdujuż na okres właściwej eksploatacji ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo, aleskutkuje często bardzo niskimi wskaźnikami gotowości pojazdu do pracy. Odbijasię to nie tylko na kwestiach ekonomicznych, ale i na ogólnym odbiorzetransportu kolejowego przez pasażerów. Prezes UTK podkreślił, że taki stanrzeczy jest niedopuszczalny.

W ostatnich 4 latach w Polsce pojawiło się aż 27 typówelektrycznych zespołów trakcyjnych i szynobusów. Niektóre z tych pojazdówniewiele różnią się od siebie pod względem technicznym, ale sposób ichutrzymania przebiega odmiennie. Szczególnie widoczne jest to na przykładziecykli utrzymaniowo-naprawczych. Różnice w planach utrzymania powodują równieżniczym nieuzasadnione trudności w zapewnieniu dostępności taboru do realizacjiprzewozów. Powinno dążyć się do ujednolicenia w tym obszarze. Właściwiezaprojektowany i realizowany proces utrzymaniowy jest jednym z kluczowychczynników warunkujących bezpieczeństwo systemu kolejowego. Politykautrzymaniowa wymaga pełnego dostępu do danych związanych z eksploatacjąpojazdów, w tym o uszkodzeniach i awariach.

W ocenie Prezesa UTK na przeszkodzie nie powinny równieżstać kwestie związane z procedurami zamówień publicznych. Właściwe rozeznaniepotrzeb rynku przez producentów taboru pozwoli na stworzenie katalogu pojazdówodpowiadających kryteriom funkcjonalnym urzędów marszałkowskich. Niezbędnym wtym zakresie działaniem jest uświadomienie szerokiemu gronu decydentów specyfikitaboru szynowego. Jest to szczególnie istotne z uwagi na perspektywęinwestycyjną jaką daje program Luxtorpeda 2.0.

Prezes UTK Ignacy Góra podkreślił, że omawiany temat wymagapodjęcia konkretnych działań, a ich inicjatorem może być włączenie się w „Deklaracjęsprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”, doczego zaprosił uczestników spotkania.


Komentarze