Jedna z najnowocześniejszych zajezdni kolejowych

inforail
15.04.2019 10:46
0 Komentarzy

Dzięki uprzejmościSiemens Mobility w ubiegłym tygodniu mieliśmy okazję odwiedzić jedną znajnowocześniejszych zajezdni kolejowych na świecie.

Zlokalizowany w Dortmundzie obiekt powstał specjalnie zmyślą o serwisowaniu pociągów Desiro HC dla przewoźnika (Rhine Ruhr Express) RRX.To, co charakteryzuje zajezdnię pełna jej automatyzacja, która umożliwiautrzymanie dostępność pociągów na poziomie ponad 99%. Łącznie jest ich 82, aprace serwisowe Siemens będzie realizował przez kolejne 32 lata.

W skład zajezdni wchodzą sześciotorowy warsztat,trzypiętrowy magazyn, budynki socjalne, portiernia, zewnętrzny skład częścioraz budynki mieszczące myjnię. Przy serwisowaniu pociągów wykorzystywane sąnowoczesne technologie, takie jak:

• cyfrowa „dokumentacja”- wszelkie prace odbywają się bezużycia dokumentów w formie papierowej. Pracownicy otrzymują zadania, orazwszelkie niezbędne informacje dotyczące mających nastąpić napraw na tabletach;

• inteligentna diagnostyka – dzięki licznym czujnikompociągi nieustannie dostarczają zajezdni danych na temat ich statusu równieżpodczas prac naprawczych i konserwacyjnych. Każdy elektryczny zespół trakcyjnygeneruje od 1-4 miliardów jednostek danych w ciągu roku;

• konserwacja zapobiegawcza – dzięki zastosowaniuinteligentnych algorytmów możliwa jest dokładna analiza krytycznych komponentówpociągu:

– głównym zadaniem jest wykrycie wszelkich odchyłek od normyw celu obliczenia przewidywanych błędów, a następnie przekazanie zaleceńmechanikom w warsztacie, tak aby wykonywali planowane prace serwisowe lub inneczynności, które będą zapobiegały awariom,

– dzięki tym informacjom, wszelkie prace mogą być planowanei organizowane zanim pociąg dojedzie do zajezdni,

– w ten sposób niezbędne części zamienne mogą byćprzygotowywane przed rozpoczęciem prac serwisowych, a praca mechanikówkoordynowana w sposób optymalny. Taka strategia sprawia, że pociąg spędza takmało czasu w zajezdni jak to jest tylko możliwe i zaraz może wracać na trasę

– system kontroli pojazdu (AV) – kiedy pociąg wjeżdża nateren zajezdni, mija specjalną bramkę AVI, gdzie koła, osie oraz powierzchnietoczne kół w każdym wagonie są sprawdzane za pomocą nowoczesnej technologiilaserowej. Dane są bezpośrednio kierowane do systemu zarządzania, danymi, gdziezostają przetworzone,

– drukowanie 3D – zajezdnia wyposażona jest w wysoce wydajnądrukarkę 3D, która szybko i bezpośrednio produkuje wszelkie plastikowe części,które w przeciwnym wypadku nie byłyby dostępne w tak krótkim czasie i za takniską cenę.

Ciekawostką jest poziom zatrudnienia w bazie serwisowej.Łącznie prace przy pociągach realizuje 75 osób. Jeden pracownik ma przypadać najeden skład! Jak twierdzi Siemens zatrudnienie w bazie nie przekroczy 90 osób.Taki schemat utrzymania pociągów możliwy jest dzięki automatycznemu ichdiagnozowaniu. To, co ciekawe, zaczyna się zanim jeszcze pociąg zjedzie do zakładu.Czujniki, zamontowane w każdej jednostce na bieżąco zbierają informacje, któreprzekazywane są do serwisu. Jeżeli wykryta zostanie awaria ekipa jest od razupo zjeździe pociągu gotowa do jego naprawy.

Jak wspomniano wcześniej wszystko odbywa się „cyfrowo” przywykorzystaniu aplikacji, komputerów, smartfonów i internetu. Papier nie jest wzasadzie wykorzystywany.

Co ważne zajezdnia sama drukuje części do pociągów,wykorzystując drukarkę 3D. To znacznie skraca czas oczekiwania na nie. Cowięcej Siemens w ten sposób uniezależnił się od zewnętrznych dostawców. Częścitransportowane są po zajezdni … rowerami towarowymi. Bardzo ciekawy pomysł!

Pociągi Desiro HC ruszyły na trasy w grudniu 2018 roku. Siemensbędzie utrzymywał je przez 32 lata, a więc prawdopodobnie przez całe ich życie.Każdy pociąg ma 105 metrów długości, składa się z czterech segmentów, z czegodwa są piętrowe i oferuje 400 miejsc. To o 25 % więcej niż inne pociągiużytkowane na liniach, na których kursują. Podczas służby pociągi są sprzęganez dwóch zestawów, tworząc pociąg ekspresowy z ośmioma wagonami i około 800miejscami. Jednostki posiadają Wi-Fi, gniazda sieciowe, składane stoliki orazlampki do czytania w wagonach pierwszej klasy, jak również zaawansowany systeminformacyjny oraz klimatyzację. Są, o czym mieliśmy okazję przekonać się,bardzo ciche. I wygodne, niezależnie od klasy, w które pasażer podróżuje. Cociekawe są to pierwsze pojazdy Siemens Mobility wyposażone w specjalną powłokęna okna wzmacniające sygnał radiowy i dostęp do sieci internetowej o ponad 50%.Internet rzeczywiście działa bez zastrzeżeń. Pociągi rozwijają maksymalnąprędkość 160 km/h i są wyposażone w asystenta maszynisty wspomagającegohamowanie i przyspieszanie składu.

Komentarze