TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Jednostka serii 861
Ryszard Piech - Opublikowano: 22.11.2011 14:09:31 7 komentarzy
Jednostka serii 861

W cieniu światowych wydarzeń odbyło się wprowadzenie do eksploatacji nowych SZT wyprodukowanych przez ŽOS Vrútky na zlecenie słowackiego przewoźnika pasażerskiego ZSSK.

Dla przypomnienia w roku 2009 słowacki przewoźnik kolejowy Železničníspoločnost  Slovensko - ZSSK w wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego wyłoniło firmę ŽOS Vrútky jako dostawcę 12 nowych trójczłonowych SZT. Wartość zamówienia wyceniono na 52,968 miliona €, czyli 4,414 miliona €za jeden pojazd. Już wówczas wartość tego kontraktu wydawała się duża a terminy dostaw dosyć odległe (2011-13), jednak w wyniku umocnienia się €obecnie w przeliczeniu na złotówki (według kursu z dnia 18.11.2011) jedna jednostka miałaby kosztować aż 19,546 miliona złotych. Dla porównania w dwa razy krótszym terminie dostarczono w Polsce podobne jednostki. W przypadku Pesy była to cena 14,936 miliona złotych, natomiast Newag dostarczył swoje składy za zaledwie 9 milionów złotych (choć należy pamiętać, że cena była niska z powodu chęci wejścia Newagu na ten rynek i zdobycia często wymaganego doświadczenia). Mniej więcej z tych powodów ŽOS Vrútky zostało pokonane w Czechach przez Pesę, natomiast w Serbii przez Metrowagonmasz. Nowe jednostki w barwach ZSSK mają obsługiwać trasy Leopoldov / NovéZámky - Jelšovce - Pievidza oraz Koszyce - Trebišov / Prešov - Humenné- Slakčín. W dniu 16 czerwca 2011 roku miała miejsce oficjalna prezentacja, natomiast jazdy testowe rozpoczęto pod koniec października.

 

Jednostki pod względem konstrukcyjnym nie odbiegają niczym od współczesnych standardów. Trójczłonowy pojazd mający stalowe pudła został wyposażony w skrajne wózki napędne i środkowe toczne wspólne dla obu członów. Oba typy wózków dostarczył Siemens i są one wyposażone w usprężynowanie pneumatyczne. Dwa silniki wysokoprężne MAN zostały zabudowane tuż za napędnymi wózkami, natomiast przeniesienie mocy odbywa się za pośrednictwem przekładni Voith. Dosyć nietypowo przy tym układzie zdecydowano się na zamówienie składów o prędkości maksymalnej 140 km/h. Wejście do wnętrza zapewniają po trzy pary drzwi dwuskrzydłowych na jedną stronę (czyli po jednej na człon), co jest wartością wystarczającą do obsługi ruchu regionalnego. Wewnątrz znajduje się 168 stałych oraz 9 rozkładanych miejsc siedzących z siedzeniami czeskiej formy BorCad. Wnętrze wyłącznie klasy drugiej posiada w przeważającej większości siedzenia w układzie grupowym, natomiast WC (dostosowane do osób niepełnosprawnych) znajduje się w części środkowej, gdzie też ulokowano przestrzeń wielofunkcyjną. Pojazdy posiadają klimatyzację, monitoring wnętrza oraz w części gniazdka 230 V 50 HZ AC służące do zasilania urządzeń przenośnych. Podłoga w strefie niskiej została wykonana na wysokości 550 mm nad główką szyny, co ułatwia obsługę niskich peronów typowych dla bocznych linii kolejowych, które w założeniu składy mają obsługiwać. Ogólnie można zauważyć, że na Słowacji nigdy nie stosowano wysokich peronów, stąd typowy polski problem z peronami o wysokości 960 mm nad główką szyny u naszych południowych sąsiadów nie występuje. Z kolei inny problem, który w Polsce raczej nie występuje może wystąpić na Słowacji. Otóż pojazdy mają możliwość do stosowania trakcji ukrotnionej do trzech jednostek. Oczywiście obecnie jest to funkcja uznawana za standardową, jednak w Polsce z racji pojemności spotkanie tak długiego SZT w trakcji ukrotnionej jest niemożliwe, jednak na Słowacji może być nieco inaczej.

Podstawowe dane techniczne serii 861

Liczba członów

3

Typ / seria

861

Długość

57,59 m

Szerokość

2,85 m

Wysokość

4,3 m

Wysokość podłogi w strefie niskiej

550 mm

Liczba miejsc siedzących

168 + 9 (rozkładane)

Liczba miejsc stojących

140

Układ osi

B\'(2\')(2’)B\'

Moc

2 x 558 kW

Masa służbowa / z pasażerami

96 t

Prędkość maksymalna

140 km/h

 

Zaoferowanie przez ŽOS Vrútky nowego typu SZT można odbierać w pewnym sensie jako zaskoczenie. Głównym do tego powodem może być fakt, iż wcześniej a dokładniej w latach 2000-02 firma przy współpracy ze Stadler Rail dostarczyła dla ŽSR 15 trójczłonowych jednostek elektrycznych serii 425.9 dla Tatranskéelektrickéželeznice TEŽ, natomiast w 2003 roku dostarczono sześć jednostek serii 840. Obie te konstrukcje bazowały na jednostkach GTW2/6 i powstały przy kooperacji z firmą Stadler. Niestety w późniejszym okresie współpraca pomiędzy tymi podmiotami uległa rozwiązaniu i w efekcie tego nowe jednostki stanowią bardziej niezależną konstrukcję. Oczywiście w międzyczasie ŽOS Vrútky realizowało duże modernizacje wagonów oraz dostawy nowych, jednak opracowanie nowego SZT od podstaw wymagało większego zaangażowania niż to pierwotnie zakładano. Nie obeszło się również bez pewnych niedociągnięć, gdzie już nawet lokalnie słychać słowa krytyki jakoby udział niskiej podłogi był mniejszy niż u zachodniej konkurencji (z racji ceny można dokonywać takich porównań), strefa wysokiej podłogi jest bardzo wysoko i trzeba do niej wchodzić pokonując aż 4 stopnie, natomiast wykończenie wnętrza jest bardzo proste i bez stylistycznych akcentów. Choć ogólnie jednostka zbiera pozytywne opinie, to jednak za zaoferowaną cenę mogła oferować więcej i to najwyraźniej cena jest głównym czynnikiem determinującym braki dalszych zamówień.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Słowacja
ZSSK
ZOS Vrutky
861
SZT
  • Paweł Kopczyński – 24.11.2011

    Na pierwszy rzut oka koncepcyjnie lepszy od naszych rodzimych "wynalazków". Jedna para drzwi na człon ( jak autor zauważył w ruchu regionalnym wystarczy)- Pesa 16WE ( ED74) do ruchu dalekobierznego dwie pady drzwi na człon. Układ siedzeń jak w pociągu a nie w autobusie. ogólnie robi pozytywne wrażenie. Dla dociekliwych fajna fotorelacja. http://www.zeleznicny.net/modules/AMS/article.php?storyid=1181

  • R. Piech – 24.11.2011

    @Paweł Kopczyński; tak szczerze powiedziawszy, to koncepcyjnie jednostka serii 861 w niczym nie różni się od SA136 i SA138, jedynie układ siedzeń we wnętrzu bardziej tradycyjny... .

  • sphinx – 24.11.2011

    "jednak w Polsce z racji pojemności spotkanie tak długiego SZT w trakcji ukrotnionej jest niemożliwe" - jest możliwe, w woj. pomorskim niektóre pociągi obsługiwane są przez 2xSA138, czego potwierdzeniem jest chociażby to zdjęcie: http://rail.phototrans.eu/14,56132,0.html

  • R. Piech – 25.11.2011

    @sphinx; a akurat zastanawiałem się jak to napisać, żeby się nie przyczepili ;) Najwyraźniej zabrakło słowa "niemal" a dokładniej chodzi o to, że w Polsce jest to zjawisko wyjątkowe, natomiast w Czechach czy na Słowacji występowałoby znacznie częściej.

  • Combino – 27.11.2011

    @Sphinx,to że na chwilę zmontowali,to jeszcze nie znaczy że to nie jest biały kruk; okazyjnie można będzie puścić też dwuskład kibli do PGE Areny czy wcześniej możliwe stało się puszczenie bip na Babie Doły ;) Technicznie możliwe jest spięcie dwóch warszawskich ELF-ów; praktycznie taki długi skład zobaczysz np. w Sztokholmie,ale nie u nas...

  • gość – 28.11.2011

    @Paweł Kopczyński: A co niby koncepcyjnie jest lepszego w tej jednostce względem SA od 132 do SA138 włącznie? Również posiadają one dwie pary drzwi na człon, układ siedzeń to kwestia zamawiającego - nie można producentów obwiniać idiotycznymi wymogami urzędów marszałkowskich, które chcą upchnąc w SZT jak największą ilość podróżnych. Autobusowy układ siedzeń też ma swoje zalety. W bezprzedziałowcach IC też taki układ sie stosuje i moim zdaniem podróż jest przyjemniejsza niż w typowym układzie "kolejowym" gdzie po pierwsze jest za mało miejsca na nogi i czasami nie wiadomo co z nimi zrobić. Po drugie czasami kilkugodzinna podróż "face to face" nie zawsze jest przyjemna. Wystarczy, że naprzeciw Ciebie usiądzie babcia zionąca czosnkiem albo Pan "zmęczony życiem" po kilku tanich piwskach.

  • Paweł Kopczyński – 06.12.2011

    @ gośc Według ciebie to normalne żeby w pojeździe wykorzystywanym/przeznaczonym do ruchu dalekobieżnego ( ED74 ) znaczna część miejsca zajmowała przestrzeń przedsionków i przejść, a pozostałe przestrzeń jest ciasno zbudowana fotelami jak autobus.Nie wnikam w preferencje w sprawie wyboru miejsca do podróży. Bo przy zasadniczym układzie siedzeń "na przeciwko siebie" zawsze można ( czasem wynika to ergonomii rozplanowania wnętrza)zaprojektować 2-3 rzędy siedzeń "autobusowych".

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....