Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest przetarg na odbudowę linii na katowickie lotnisko

inforail
10.10.2019 06:45
0 Komentarzy

Przetarg na odbudowęlinii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie, biegnącej obok katowickiegolotniska, ogłosiły w środę PKP Polskie Linie Kolejowe. Dofinansowana funduszamiunijnymi inwestycja jest jednym z projektów kluczowych rządowego Programu dlaŚląska.

We wrześniu ub. roku podpisano umowę na 503,1 mln zł dofinansowaniatej inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijnyprojekt dotyczący linii 182 oszacowano na 741,8 mln zł.

W środę zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKPPolskie Linie Kolejowe, ogłosił przetarg na opracowanie projektów wykonawczychi wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. „Rewitalizacja i odbudowaczęściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”.

Obecnie określony termin składania ofert w przetargu to 21listopada br. Jedynym kryterium wyboru oferty ma być cena. PLK zakładająprzeprowadzenie aukcji elektronicznej.

Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa, linia nr182 – o długości ok. 45 km – łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodzącprzez bezpośrednie okolice katowickiego lotniska. Oprócz kompletnej odbudowyzaprojektowana jest jej elektryfikacja.

W ramach projektu PKP PLK zrewitalizowanych zostanie blisko49 km linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznica doZawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznica w rejonie Miasteczka Śląskiego – odługości ponad 1 km.

Zmodernizowanych zostanie 8 przystanków kolejowych, 11peronów zostanie przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych, a na 19przejazdach wykonane zostaną prace związane z poprawą bezpieczeństwa.

Według wcześniejszych informacji zarządcy kolejowej infrastrukturyinwestycja – ze względu m.in. na projektowaną prędkość do 140 km/h – wymagaszeregu zmian technicznych, wobec pierwotnego kształtu linii. Złagodzone muszązostać niektóre łuki, powstaną wiadukty w miejscach skrzyżowań z autostradą A1oraz dwiema drogami wojewódzkimi, w tym prowadzącą do lotniska drogą nr 913.

Linia powstanie jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czypracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicyGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowanemijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów.

Umowę na zaprojektowanie odbudowy linii i późniejszepełnienie nadzoru autorskiego PLK zawarły w marcu 2017 r. ze spółką Egis Poland(wartą 15,2 mln zł netto).

Według założeń PLK prezentowanych podczas wcześniejszychspotkań z samorządami czas przejazdu pociągów do lotniska z Katowic zwykorzystaniem linii nr 182 od strony Tarnowskich Gór ma wynieść 63 min (przyzałożeniu czasu przejazdu z Katowic do Tarnowskich Gór 46 min. oraz zTarnowskich Gór do lotniska odbudowaną linią – 17 min.).

Natomiast założony czas dojazdu do lotniska z Katowic odstrony Zawiercia to 68 min. – przy założeniu czasu przejazdu z Katowic doZawiercia 45 min. (dziś to rozkładowo od 34 min. dla pociągów regionalnychprzyspieszonych – do 50 min.) oraz z Zawiercia do lotniska – 23 min.

Komentarze