Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest unijna kasa na linię kolejową do Pyrzowic

inforail
23.07.2018 14:41
0 Komentarzy

Projektowana odbudowa linii kolejowej nr 182 zTarnowskich Gór do Zawiercia, która skomunikuje port lotniczy Katowice wPyrzowicach z siecią kolejową, uzyskała unijne dofinansowanie – potwierdził wponiedziałek wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.

W ostatnichmiesiącach pojawiły się problemy z zapewnieniem finansowania tej inwestycji;nie uzyskała ona bowiem początkowo dotacji w ostatnim konkursie ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko „Rozwój transportu kolejowego pozaTEN-T”. Zarządca kolejowej infrastruktury, spółka Polskie Linie Kolejowe,odwołał się od tej decyzji.

W poniedziałekwiceminister Słowik powiedział PAP, że odwołanie to zostało uwzględnione. „Toprzedsięwzięcie ma być finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko, w ramach Programu Kolejowego” – zaznaczył wiceszef resortuinwestycji i rozwoju.

Według informacjiCentrum Unijnych Projektów Transportowych z połowy lipca br. po zakończeniuprocedury odwoławczej zaktualizowano listę dofinansowanych inwestycjidotyczących kolei miejskiej i infrastruktury (wraz ze zwiększeniem kwotydotacji z 1,23 mld zł do 1,32 mld zł). Na zaktualizowanej liście znalazł sięprojekt dotyczący linii 182 o wartości 741,8 mln zł i przyznanym dofinansowaniu503,1 mln zł.

Zgodnie zwcześniejszymi informacjami PLK projekt „Rewitalizacja i odbudowa częściowonieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” mieści się wprzewidzianej do finansowania z POIiŚ pozycji Krajowego Programu Kolejowego podnazwą „Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z FunduszuSpójności”.

Jak informował wkwietniu br. członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Włodzimierz Żmuda,projekt dotyczący linii 182 w konkursie nie przeszedł kwalifikacji wobec m.in.kłopotów z decyzją środowiskową, która została dostarczona po terminie. PLKsygnalizowały jednak, że przedsięwzięcie nie jest zagrożone: jeśli bowiemodwołanie nie zostałoby uwzględnione; projekt zostałby złożony w kolejnymkonkursie POIiŚ.

W tym kontekście,równolegle z procedurami dotyczącymi finansowania, w marcu br. PLK podpisaływartą 15,2 mln zł netto umowę na zaprojektowanie odbudowy linii i późniejszepełnienie nadzoru autorskiego – ze spółką Egis Poland.

Zgodnie zespecyfikacją tego zamówienia, obejmującego zaprojektowanie odbudowy linii ipóźniejsze pełnienie nadzoru autorskiego – to 1575 dni. Wykonawca ma dostarczyćm.in. specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych w 328 dniod dnia podpisania umowy oraz będzie pełnił nadzór autorski przez 26 miesięcyod dnia podpisania umowy na roboty budowlane.

Oznacza to, żedokumentacja ma być gotowa w sierpniu 2019 r. W przyszłym roku ma być teżogłaszany przetarg na wykonanie inwestycji. Jego rozstrzygnięcie zaplanowano na2020 r., a prace budowlane – do końca 2022 r.

Nieeksploatowanaobecnie, w większości jednotorowa, linia nr 182 – o długości ok. 45 km – łączyTarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolicekatowickiego lotniska. Oprócz kompletnej odbudowy planowana jest jejelektryfikacja.

Wedługwcześniejszych informacji czas przejazdu pociągów do lotniska z Katowic z wykorzystaniemlinii nr 182 od strony Zawiercia miałby wynieść ok. 45 minut, a przy postoju wZawierciu – 55 minut. Dojazd linią 182 od strony Tarnowskich Gór (a takżewyremontowaną w podobnej perspektywie czasowej „magistralą węglową”)wyniósłby ok. 50 minut.


Komentarze