TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Kolej do CPK w trzech etapach
InfoRail.pl - Opublikowano: 11.09.2018 08:56:34
Kolej do CPK w trzech etapach (źródło: Sejm RP)

Zaproponowany model budowy infrastruktury kolejowej CPK ma charakter ewolucyjnego i etapowego rozwoju systemu kolei "rozsądnie" dużych prędkości, traktowanego jako integralny element sieci, a nie wyodrębniony podsystem – poinformował wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.

Jak wyjaśnił w ramach tych działań w pierwszej kolejności wybudowane będą odcinki niezbędne do funkcjonowania CPK oraz poprawiające geometryczne przebiegi linii prowadzących do głównych ośrodków i obszarów Kraju. Na tym etapie "szprychy" składać się będą z nowych odcinków sieci oraz odcinków istniejącej infrastruktury o prawidłowych przebiegach, które zostaną wyremontowane lub przebudowane w stopniu pozwalającym na maksymalne wykorzystanie ich (warunkowanych geometrią linii) możliwości w zakresie osiąganych prędkości. W szczególności na Centralnej Magistrali Kolejowej będącej głównym szkieletem polskiej sieci pasażerskiej pożądane jest osiągnięcie docelowo prędkości dla jakiej niemal pół wieku temu zaprojektowano tę linię czyli 250 km/h. Osiągnięcie tego parametru uzależnione będzie od możliwości finansowych państwa i z uwzględnieniem potrzeb transportowych kraju, w tym w zakresie obsługi CPK. Następnie – w miarę rozwoju popytu – część odcinków sieci klasycznej modernizowana będzie do prędkości konstrukcyjnej 200 km/h lub wyższej - a odcinki, których przebudowa na takie prędkości jest niemożliwa, będą dublowane powstającymi etapowo nowymi odcinkami linii dużych prędkości. W szczególności dotyczy to tras pokrywających się z przebiegiem projektu KDP Y. Ewolucyjny sposób dochodzenia do coraz krótszych czasów podróży pomiędzy CPK a głównymi polskimi miastami i regionami jest zabezpieczeniem przed poważnym ryzykiem wielkich projektów infrastrukturalnych, tj. przewymiarowaniem inwestycji w stosunku do potrzeb oraz możliwości ekonomicznych utrzymania trwałości projektu. Taki sposób realizacji projektu wykorzystuje w maksymalnym stopniu posiadane zasoby: infrastrukturalne, taborowe, wytwórcze, kompetencyjne i finansowe. Pozwala też na elastyczną odpowiedź na rosnący popyt wzbudzony przez realizację projektu. W ramach realizacji uchwały Rady Ministrów nr 173/2017 z dnia 07 listopada 2017 roku (RM-11-163-17) w sprawie przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczpospolitej Polskiej (Koncepcja CPK) docelowo powinien zostać zbudowany węzeł układu oraz promieniste relacje łączące wszystkie obszary Polski. Wymagane będzie także uzyskanie poprawy przepustowości niektórych kierunków wychodzących z warszawskiego węzła kolejowego.

Etap początkowy (konieczny do powstania CPK) zakłada zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe, zarówno dla pociągów międzyregionalnych, regionalnych, jak i aglomeracyjnych. Koncepcja CPK przedstawia również potencjalne scenariusze dalszej rozbudowy sieci kolejowej, z których część w razie podjęcia decyzji o ich realizacji mogłaby powstać przed oddaniem Portu Solidarność do użytku.

Etap pierwszy, realizowany ze środków obecnej perspektywy budżetowej UE oraz perspektywy 2020+ służyć będzie uzupełnianiu głównych luk sieci kolejowej Polski, czyli budowie brakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacji istniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrów geometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarów kraju. Powyższe inwestycje realizowane będą w bezwzględnej większości dla budowy systemu przewozów zorientowanego na wewnętrzne potrzeby kraju.

Etap drugi, realizowany ze środków kolejnej perspektywy finansowej oraz ze środków krajowych nastawiony będzie na poprawę jakości sieci krajowej infrastruktury przez budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości celem poprawy czasów przejazdów istniejących relacji. Realizowane w ramach tego etapu zadania służyć będą zarówno wewnętrznym potrzebom kraju, jak i międzynarodowym powiązaniom transportowym Polski – w szczególności z państwami Trójmorza.

Szacunkowy koszt rozbudowy krajowej sieci kolejowej w ramach realizacji inwestycji etapu 1 (bez uwzględnienia inwestycji realizowanych w ramach komponentu kolejowego związanego nierozłącznie z budową samego CPK) w pierwszym etapie wynosić będzie około 16 mld zł. Dodatkowo pożądane jest rozważenie wydzielenia z funduszy przeznaczonych na inwestycje kolejowe puli środków dedykowanych inwestycjom komplementarnym opisanym w załączniku nr 5 Koncepcji CPK o szacowanej wartości około 5–7 mld zł.

W związku z powyższym, w zależności od liczby realizowanych projektów komplementarnych, limity wydatków na rozbudowę sieci kolejowej w celu stworzenia opartego o CPK uniwersalnego ogólnokrajowego systemu przewozów wynosić będą 16–23 mld zł.

Natomiast szacunkowy koszt rozbudowy sieci kolejowej o parametrach dużych prędkości w ramach realizacji inwestycji etapu 2 w latach 2025–2030(35) wynosi około 13,5 mld zł. Dodatkowo, w etapie tym, przewidziano do realizacji komponent zadań związany z budową odcinków aglomeracyjnych, transgranicznych na południu Polski o szacunkowej wartości około 5,5 mld zł. Istotna część tych projektów została ujęta w załączniku nr 5 Koncepcji CPK jako proponowane projekty komplementarne (realizowane w etapie 1). Zatem, w zależności od stopnia zrealizowania tej części zadań w etapie 1 (w ramach projektów komplementarnych), limity wydatków związane z przebudową sieci kolejowej w etapie 2 wynosić będą od 13,5–22 mld zł (wartości te nie uwzględniają ewentualnych (potencjalnych) projektów związanych z ewentualnym wytyczeniem nowych transeueropejskich międzynarodowych korytarzy transportowych (np. w ramach państw Trójmorza). Łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o CPK przewidziane na lata 2020-2035 wynosić będą 35 mld–40 mld zł.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
CPK
budowa
Ministerstwo Infrastruktury
  • Adam Sosna – 17.09.2018

    KIEDY POWAŻNE PRACE W WĘŹLE ŚLĄSKIM?😡😡

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...