TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Kolej Metropolitalna w GZM dopiero za 10 lat?
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 10.01.2020 09:45:11
Kolej Metropolitalna w GZM dopiero za 10 lat?

Uruchomienie Kolei Metropolitalnej powinno być możliwe w perspektywie dziesięciu lat – ocenił w czwartek przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak. Samo przygotowanie studium wykonalności to cztery-pięć lat – zaznaczył.

Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM - działającego od 2018 r. związku 41 samorządów, którego jednym z ustawowych zadań jest transport publiczny. Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiej czterowariantowa koncepcja Kolei Metropolitalnej była gotowa w styczniu ub. roku; w najbliższych tygodniach ogłaszany ma być przetarg na studium wykonalności.

Przewodniczący zarządu GZM w rozmowie wyemitowanej w czwartek na antenie Radia Piekary był pytany m.in. o perspektywę prac nad przedsięwzięciem oraz o współpracę przy nim z urzędem marszałkowskim i marszałkowskimi Kolejami Śląskimi. Chociaż deklarował możliwie szybkie tempo prac zaapelował, aby nie budować nadmiernych oczekiwań.

"Proces inwestycyjny w kolei jest strasznie długi. My, po półtora roku pracy, w ub. miesiącu skończyliśmy dopiero konsultacje związane z koncepcją Kolei Metropolitalnej. Ona powstała blisko rok temu. Przez cały zeszły rok prowadziliśmy konsultacje ze wszystkimi partnerami, interesariuszami, którzy mają wpływ, jakby ta kolej mogła wyglądać" - mówił.

Karolczak wymienił, że konsultacje te prowadzono przede wszystkim z Ministerstwem Infrastruktury, krajowym zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, Urzędem Marszałkowskim Woj. Śląskiego, samorządowymi Kolejami Śląskimi i miastami. "To był naprawdę ciężki rok pracy; powstał suplement do tego dokumentu" - zaznaczył.

Uściślił, że wszystkie wnioski, uwagi i zmiany do koncepcji zostały zebrane i przedyskutowane z pozostałymi uczestnikami konsultacji. "Na dzisiaj mamy już ten dokument zebrany i zaakceptowany; w końcu, po półtorej roku pracy możemy zamówić studium wykonalności – i tu, uwaga, studium wykonalności to jest cztery-pięć lat" - zastrzegł.

"Cztery-pięć lat będzie trwała praca nad rozwiązaniami technicznymi, które będą realne i będą mogły posłużyć do wypracowania projektu budowlanego" - wyjaśnił przewodniczący zarządu GZM. Pytany, czy to oznacza, że pociągi będą mogły zacząć jeździć w ciągu dziesięciu lat ocenił, że to realny scenariusz. "Taki scenariusz zakładam" - zadeklarował.

W innym punkcie rozmowy Karolczak, odnosząc się do formułowanych wcześniej uwag marszałka woj. śląskiego Jakuba Chełstowskiego nt. perspektyw koniecznych nakładów inwestycyjnych szacowanych na 16 mld zł wskazał, że GZM ma na finansowanie tego celu ok. 400 mln zł rocznie, a także że znaczna część inwestycji leży po stronie PKP PLK.

W czerwcu ub. roku kolei GZM i PKP PLK podpisały list intencyjny, w którym kolejowa spółka zadeklarowała m.in. wsparcie merytoryczne w pracach nad studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Wymieniono tam również inwestycje realizowane lub planowane przez PLK, istotne dla przyszłej Kolei Metropolitalnej.

Zgodnie z przygotowaną przez naukowców Politechniki Śląskiej koncepcją Kolei Metropolitalnej pierwszy jej etap zakłada wykorzystanie istniejących linii kolejowych, zarządzanych przez PKP PLK. Kolej metropolitalna ogranicza się tu do relacji Gliwice–Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tarnowskie Góry–Tychy Miasto. Zakładane działania obejmują zaplanowane już: zakupy taboru przez GZM i modyfikacje rozkładów jazdy, które zapewniłyby – szczególnie na trasie Gliwice–Ząbkowice, kursowanie pociągów co najmniej co 15 minut w szczycie.

Drugi etap zakłada wykorzystanie tych samych przebiegów linii (jednak z wydzielonymi dla kolei metropolitalnej torowiskami) oraz wydłużenie jej południowej trasy do stacji Nowy Bieruń (wymaga to odbudowy linii z Tychów). Taki główny szkielet linii miałby 123 km; wymagałby budowy 21 nowych przystanków, rewitalizację – 3, zmianę lokalizacji – 2 i likwidację - 3.

Kolejne etapy zakładają wykorzystanie, prócz istniejącej tzw. kolei ciężkiej (w standardzie UIC), również kolei lekkiej (na kształt warszawskiej WKD) oraz – w przyszłości – np. monorail. W jednym z wariantów zakłada się ponadto m.in. poprowadzenie wydzielonymi technicznie lub jedynie organizacyjnie odcinkami połączenia Gliwice–Ruda Halemba–Mikołów–Tychy Miasto (pod kątem kolei lekkiej, z częściowo odbudowaną lub nową infrastrukturą).



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
GZM
kolej metropolitalna

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....