TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Koleją przez Oborniki
Krzysztof Springer - Opublikowano: 19.05.2009 15:24:57 2 komentarze
Koleją przez Oborniki

15 maja minie dokładnie 130 lat od oddania do użytku linii kolejowej z Poznania przez Oborniki, Rogoźno i Chodzież do Piły (15 maja 1879 rok). Była to pierwsza linia kolejowa wybudowana na terenie Wielkopolski z budżetu państwa po nacjonalizacji prywatnych przedsiębiorstw kolejowych. W pierwotnych planach powyższy szlak miało wybudować Towarzystwo Kolei Poznańsko –Kluczborskiej. Jednotorowa trasa wiodła z Poznania przez Piłę, Szczecinek do Kołobrzegu z odgałęzieniem w Szczecinku do Ustki. Od 1 stycznia 1886 roku trasa posiadała już drugi tor jezdny.

Po odzyskaniu niepodległości trasa do Piły została przecięta granicą. Punkt graniczny znajdował się pomiędzy stacją Dziembówko a Piłą Kaliną. 1 stycznia 1922 roku powyższy fragment został rozebrany. W tym samym czasie rozebrano jeden tor od Rogoźna do Dziembówka. W okresie II wojny światowej ten sam los spotkał fragment od Złotnik do Rogoźna. Okupant za to odbudował brakujący fragment od Dziembówka do Piły Kaliny. Znów pociągi mogły zacząć jeździć bezpośrednio do Kołobrzegu, nad morze. Powyższe przedsięwzięcie było strategiczne dla ruchu pociągów wojennych.

W okresie Polski Ludowej etapami modernizowano naszą trasę. Odbudowano most na Warcie. W latach 70-tych dobudowano drugi tor od Złotnik do mostu nad Wartą w Obornikach (dawny posterunek Oborniki Most). 29 listopada 1990 roku, już w obecnym ustroju, otworzono trakcję elektryczną i nastąpił przejazd pierwszego pociągu elektrycznego z Poznania do Piły. W skład pociągu wchodziły dwie jednostki elektryczne EN57. Za rok będziemy obchodzić 20 rocznicę elektryfikacji tego odcinka trasy. Rok wcześniej, w 1989 roku ruszyły pociągi elektryczne z Piły w stronę Kołobrzegu.

Do niedawna Oborniki były stacją węzłową. To tu zaczynała się trasa do Wronek, która prawie po 100 latach istnienia została rozebrana. Trasa ta została otwarta etapami w 1910 roku. Wpierw 1 lutego 1910 roku oddano fragment z Wronek do Jaryszewa Obornickiego. Cały szlak do Obornik był przejezdny już 1 lipca tego samego roku. Była to trasa lokalna, na której ruch kolejowy był niewielki. Średnio dziennie przejeżdżały nią 4 pociągi i od czasu do czasu pociąg towarowy.

Ruch pociągów pasażerskich został zawieszony w 1992 roku. Jak podaje Stanisław Koziarski w książce Sieć kolejowa Polski w latach 1918 –1992, PKP zawiesiły przewozy na tej linii bez zgody władz terenowych. W roku tym polska kolej przeżyła szok. Zawieszono ruch na kilkudziesięciu szlakach o łącznej długości ok. 1000 km.

Z dniem 1 stycznia 1994 roku zawieszono ruch towarowy na trasie od Słonaw do Obrzycka. 1 stycznia 2000 roku zrobiono to samo na odcinku z Obornik do Słonaw. Najdłużej był czynny szlak z Obrzycka do Wronek. Ruch zawieszono całkowicie 22 grudnia 2000 roku. W 2001 roku linia była już nieprzejezdna. Pomiędzy Obrzyckiem a mostem nad Wartą brakowało 200 metrów torów.

28 lutego 2005 roku linia została skreślona z kolejowego wykazu linii kolejowych (D29). W 2008 roku, na przełomie maja i czerwca na terenie gminy Oborniki linia została rozebrana.

W aktualnym rozkładzie jazdy Oborniki posiadają bezpośrednie połączenia kolejowe z Poznaniem, Piła, Kołobrzegiem, Koszalinem, Słupskiem, Wrocławiem, Katowicami, Krakowem i Przemyślem. W okresie letnim dzięki pociągom sezonowym miasto zyskuje dodatkowe połączenie z Ostrowem Wielkopolski, Bielsko –Białą, Łebą oraz Ustką.

W związku z tyloma jubileuszami Biblioteka Publiczna im. Antoniego Małeckiego w Obornikach (ul. Kopernika 10) serdecznie zaprasza na wystawę poświęconą kolei na Ziemi Obornickiej. Będzie można ją oglądać od 18 maja do 12 czerwca w godzinach otwarcia Biblioteki (poniedziałek –piątek od 9 do 18, sobota od 9 do 13). Wszystkie osoby, które interesuje historia regionu i kolei serdecznie zapraszamy.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Oborniki
PKP
PKP PLK
EN57
Elektryfikacja
Poznań
Piła
  • elzbieta – 20.05.2009

    dobrze , ze ktos sie zainteresowal inam pokazal ten fragment historii ! Brawo !!!!

  • Kolejarz – 21.05.2009

    Ciekawa sprawa. Brawo dla Autora wystawy!!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....