Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Śląskie pojadą częściej w Polsce i w Czechach

inforail
10.12.2016 17:34
0 Komentarzy

Lepsze połączenia do Bytomia i Tarnowskich Gór, niedzielny przyspieszony pociąg Katowice – Cieszyn, dodatkowe połączenia z Czechami i nieco więcej pociągów z Katowic do Gliwic – to niektóre ze zmian we wchodzącym w życie w niedzielę nowym rozkładzie Kolei Śląskich.

W nowym rozkładzie pociągi tego samorządowego przewoźnika przejadą prawie 6,7 mln km. Według informacji KŚ to wzrost tzw. pracy eksploatacyjnej o 3 proc., który powinien przełożyć się na jakość oferty: nieco więcej połączeń, a także lepsze godziny kursowania.

Kolejom Śląskim najtrudniej wprowadzać zmiany na najpopularniejszych liniach: S1 Częstochowa ? Gliwice czy S4 Sosnowiec Główny – Tychy Lodowisko. Ich przepustowość jest wykorzystana praktycznie do maksimum, a pociągi regionalne muszą tam ustępować pierwszeństwa dalekobieżnym, które na kolei mają tzw. wyższy priorytet.

Mimo to wydłużono dwa połączenia z Tychów Lodowiska ? jedno do Częstochowy, a drugie do Gliwic. Dzięki dodaniu dwóch bezpośrednich pociągów z Katowic do Gliwic częstotliwość połączeń w popołudniowym szczycie wzrośnie z dwóch do trzech kursów na godzinę. Dodany zostanie też poranny przyspieszony kurs z Częstochowy (odjazd o godz. 8:19) do Katowic.

Na linii S5 Katowice ? Bielsko-Biała ? Żywiec ? Zwardoń Koleje Śląskie starały się dopasować odjazdy dla osób dojeżdżających w godzinach szczytu do pracy w Katowicach i Bielsku-Białej. Wydłużone zostaną tam również trasy w dni wolne: po jednym dodatkowym pociągu zyskają podróżni jadący do Zwardonia i Żywca. Będzie też nowy skład z Żywca do Katowic, przyjeżdżający po godz. 11.; zrezygnowano natomiast z pociągu o godz. 4 rano z Bielska-Białej do Zwardonia.

Największe zmiany w rozkładzie będą dotyczyły linii S8 i S31 między Lublińcem, Tarnowskimi Górami, Bytomiem, Katowicami i Oświęcimiem. Od nowego rozkładu w porannym szczycie przewidziano trzy pociągi z Bytomia do Katowic, kursujące co ok. 30 minut, mające ułatwiać dojazdy do pracy i szkół. Również kursy popołudniowe zaplanowano tak, aby umożliwić wygodny powrót do domu.

Średni czas przejazdu pociągiem z Bytomia do Katowic wyniesie ok. 24 minuty, a koszt normalnego biletu to 3 zł (z Tarnowskich Gór ? ok. 45 min, za 4 zł). Zaplanowano też nowe bezpośrednie połączenia z Oświęcimia do Bytomia, Tarnowskich Gór i Lublińca. Skrócony zostanie czas jazdy z Katowic do Oświęcimia – do ok. 50 minut.

Ponadto, lepiej dostosowane do godzin dojazdu do pracy, do szkół i na uczelnie w Częstochowie mają zostać kursy na linii S13 Częstochowa ? Lubliniec. W niedzielne popołudnia i dni kończące długie weekendy będzie też jeździł bezpośredni, przyspieszony pociąg na trasie Katowice ? Cieszyn (w pozostałe dni możliwe mają być przejazdy tą trasą z dobrze skomunikowaną przesiadką w Czechowicach-Dziedzicach).

W nowym rozkładzie zwiększona ma zostać o dwie pary liczba połączeń KŚ na trasie Rybnik ? Chałupki i Chałupki ? Bohumin. Przewoźnik wskazuje, że dzięki wcześniejszemu połączeniu z Katowic do czeskiego Bohumina oraz współpracy z Kolejami Czeskimi, w ciągu dnia będzie można wybrać się np. w dwie osoby na wycieczkę do Pragi za ok. 170 zł (przejazd tam i z powrotem dla dwóch osób), mając ok. 7 godzin na zwiedzanie.

Obecnie Koleje Śląskie na 11 liniach w woj. śląskim przewożą ponad 16 mln pasażerów rocznie. Roczny budżet przewoźnika przekracza 200 mln zł. Spółka dysponuje 61 składami, z czego 23 to nowoczesne konstrukcje typu Flirt, Elf i Impuls, 13 kolejnych to odnowione składy bazujące na EN57, 22 – dzierżawione niezmodernizowane pociągi tego typu, a trzy ostatnie to pojazdy spalinowe, tzw. autobusy szynowe.

W październiku br. KŚ na bazie rozstrzygniętego przetargu podpisały z Pesą wartą 206 mln zł umowę na zakup 13 nowych pociągów, z prawem opcji dot. zakupu – po potwierdzeniu – kolejnych sześciu pojazdów; cena wyniesie wtedy 287,7 mln zł. Według zapowiedzi władz województwa, 19 nowych pociągów ma trafić na tory regionu do połowy 2018 r., zastępując pociągi EN57.

Koleje Śląskie przypominają o możliwości przesyłania przez pasażerów sugestii zmian w rozkładzie jazdy na adres: [email protected].(PAP)

Komentarze