TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Komisja Europejska oceni PR, ocena negatywna to katastrofa
PAP - Opublikowano: 16.12.2016 09:04:11 6 komentarzy
Komisja Europejska oceni PR, ocena negatywna to katastrofa

10 stycznia 2017 r. przedstawię Komisji Europejskiej dokumenty dotyczące pomocy udzielonej przez państwo spółce Przewozy Regionalne oraz o jej restrukturyzacji - poinformowała na posiedzeniu komisji infrastruktury wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

W czwartek podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury, wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz przedstawiła informację na temat aktualnej sytuacji w spółce Przewozy Regionalne.

Emilewicz wskazała, że Ministerstwo Rozwoju wraz z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Przewozami Regionalnymi przygotowują informację o działalności spółki, o którą poprosiła Komisja Europejska.

"Rzeczywiście jesteśmy w procesie notyfikacji, ponieważ przedmiotem zainteresowania KE jest proces restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne" - powiedziała. Wyjaśniła, że chodzi o dotację celową dawnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju udzieloną jesienią w 2005 r. w wysokości 770 mln zł, która miała doprowadzić do sprawnego działania segmentu przewozów pasażerskich.

"Komisja (...) nie wszczęła jeszcze postępowania wyjaśniającego. Obecnie trwają nieformalne uzgodnienie w tej sprawie" - powiedziała.

Zaznaczyła, że jeśli KE uznałaby udzieloną w 2005 roku pomoc jako bezzasadną, mogłoby to "doprowadzić do przerwania świadczenia ciągłości usług, które są świadczone w ogólnym interesie gospodarczym, a w szczególności ośmiu województw, w których Przewozy Regionalne są jedynym przewoźnikiem regionalnym".

"Ponadto, negatywna decyzja Komisji oznaczałaby utratę kilkunastu tysięcy miejsc pracy w skali całego kraju" - wskazała Emilewicz.

Jak wyjaśniła, komisja zwraca uwagę na trzy zagadnienia. "Wymagano, aby spółka uzyskała wkład własny na restrukturyzację na poziomie 40 proc. 28 września 2016 r. spółka podpisała umowę kredytową z konsorcjum banków w składzie BGK, PKO BP i BZ WBK, która to umowa ma zapewnić środki w wys. 629 mln zł na finansowanie kosztów restrukturyzacji wskazanych w planie" - wyjaśniła Emilewicz. Zatem - jak dodała - pierwszy warunek KE został spełniony.

Ponadto - jak powiedziała - spóła uzyskała ofertę z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w zakresie możliwości pozyskania środków w kwocie 200 mln zł na zasadzie refinansowania w ramach tzw. planu Junckera. "Umowa ta została wynegocjowana, zostanie podpisana (...) w najbliższy piątek" - dodała.

Kolejnym elementem wskazywanym przez KE są środki kompensacyjne. "Od naszej strony oczekuje się systemowych rozwiązań na szczeblu krajowym, które umożliwiają przynajmniej częściowe otwarcie rynku" - wskazała. Z informacji przedstawionych przez KE wynika, że bez rozwiązań w tym zakresie nie będzie możliwe wydanie pozytywnej decyzji ws. uznania pomocy publicznej dla PR.

Ostatnim elementem jest udokumentowanie zasady "One time last time", czyli - jak wyjaśniła Emilewicz - według której prawo unijne stanowi, że pomoc publiczna nie może być udzielona podmiotom częściej niż raz na 10 lat. Wiceminister powiedziała, że w tym kontekście przedmiotem szczególnego zainteresowania KE jest kompensata za usługi świadczone w latach 2001-2004 i wypłacone w 2008 r. ok. 2 mld zł, a także wkład pieniężny przekazany przez PKP SA w 2008 i 2010 r. w postaci nieruchomości i taboru kolejowego.

"Strona polska dąży w tym zakresie do akceptacji stanowiska, że zidentyfikowane w ciągu ostatnich 10 lat publiczne środki na spółki nie stanowiły pomocy na restrukturyzację, tylko istotny wkład w działalność w realizację zadań powierzonych tej spółce" - tłumaczyła.

W odniesieniu do zasadny "One time last time" opracowane przez resort rozwoju wyjaśnienie przedstawia informację dot. trudności Przewozów Regionalnych w pierwszych latach działalności oraz początku reformy kolei w Polsce. Ponadto, weryfikowane są dokumenty archiwalne, także ze spółek Grupy PKP.

Wiceminister dodała, że z analizy do tej pory zebranych dokumentów wynika, że ta zasada była przestrzegana, a identyfikowane w ciągu ostatnich 10 lat publiczne środki dla spółki nie stanowiły pomocy na restrukturyzację. "To staramy się w gromadzonych dokumentach pokazać" - podkreśliła.

Emilewicz zapowiedziała, że zebrane dokumenty przedstawi Komisji Europejskiej 10 stycznia 2017 r.

Z kolei prezes, dyrektor generalny Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński przedstawił na posiedzeniu komisji informację dot. bieżącej działalności spółki. "Jeżeli odnosić się do 10 miesięcy bieżącego roku, to spółka osiąga rentowność na wszystkich rodzajach działalności" - powiedział.

Wynik spółki ogółem na działalności gospodarczej za 10 miesięcy 2016 r. wyniosły 55 mln 256 tys. zł, a zysk na sprzedaży - 19,5 mln zł.

Kapitały własne spółki - jak mówił prezes - na dzień 31 października są dodatnie i wynoszą 341 mln zł. Przypomniał, że w 2015 roku spółka osiągnęła straty: na działalności minus 88,5 mln zł, a na sprzedaży wyniosła minus 12,7 tys. zł.

W ciągu 10 miesięcy tego roku spółka przewiozła 66,5 mln pasażerów, w 2015 r. było to 64,2 mln.

Jak poinformował Mamiński, zostały już rozstrzygnięte przetargi na zakup siedmiu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym czterech realizowane przez Newag, i trzy przez PESA, jest rozstrzygnięty także przetarg na modernizację 36 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

"Nasze założenie jest takie, żeby w latach 2019, 2020, 2021 pozyskać ok. 250 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych w Polsce, wyprodukowanych na zamówienie Przewozów Regionalnych" - powiedział prezes spółki.



Sprawdź też:
Przewozy Regionalne
  • kolejFAN – 16.12.2016

    i oby ta ocena była negatywna, może na gruzach tej spółczyny powstałoby coś NORMALNEGO.

  • Ja – 16.12.2016

    Powinno zrobic jedna spolke pasazerska z REGIO i IC

  • wyrok wisi – 16.12.2016

    to teraz PO i PSL ma zgryz, jak udowodnić że pieniądze przepompowane przez PR które trafiły do śmiesznych rąk były legalne, kolesie a może zamiast UE za ten syf zabierze się CBA i CBŚ. Łatwiej wygodniej i mniejszy wstyd a zaufanym ludziom włos z głowy nie spadnie ARP to degrengolada i kolesiostwo.

  • Rafel – 17.12.2016

    kolejFan z ty myślisz że jak coś powstanie pod inną nazwą i przez kogoś innego to te długi zniknął?. We wszystko trzeba inwestować, modernizować tak jest na całym świecie.

  • kolejFAN – 17.12.2016

    @Rafel, masz rację, ale jak określić gospodarowanie taborem prez PR, skoro dobre jenostki typu ED (nie mówię o edytach tylko o edytkach osobowych) czy impulsy śląskie stoją po Płaszowie czy Bieżanowach a PRy uparcie pchają na wkurw ludziom gdzie się da składy na skaju albo co gorsza full-plastic?!

  • Pracownik – 19.12.2016

    Tam są układy i układziki. Wszystkie ważniejsze przetargi są ustawione.
    Powinni wy... całe to kolesiostwo to by PR wstało na nogi.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma ?JMK analizy rynku transportowego? oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...