TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Koncepcja kolei metropolitalnej na obwodnicy GOP będzie teraz analizowana
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 09.11.2017 10:23:11
Koncepcja kolei metropolitalnej na obwodnicy GOP będzie teraz analizowana

Przygotowaną przez Koleje Śląskie koncepcję uruchomienia przewozów pasażerskich na tzw. kolejowej obwodnicy GOP – infrastrukturze wykorzystywanej dziś do przewozów towarowych – przeanalizuje biuro ds. planowania przestrzennego tamtejszego urzędu marszałkowskiego.

Poinformował o tym podczas środowej konferencji prasowej w Katowicach członek zarządu woj. śląskiego Henryk Mercik (RAŚ). Prezes Kolei Śląskich Wojciech Dinges przedstawił założenia rozwoju Kolei Metropolitalnej – w dalszej perspektywie opartej też o kolejową obwodnicę GOP.

Mercik akcentował, że dobre planowanie przestrzenne i transport (z koleją jako jego podstawą) to dwa fundamenty, na których "można budować dobry rozwój". "Te dwa fundamenty w dużej mierze są w rękach samorządu wojewódzkiego" - zaznaczył.

"Chcemy przedstawić rozwiązania możliwe do realizacji na miejscu, nie czekając na wielkie pieniądze ze stolicy, na jakieś nowe rozwiązania prawne. Nie fantazjując, możemy wiele osiągnąć wykorzystując nasz potencjał" - mówił Mercik. "Nie musimy dyskutować, co wyburzać - mamy linie kolejowe i przestrzeń do transportu" - akcentował Dinges.

Członek zarządu województwa przypomniał, że woj. śląskie ma stosunkowo świeży plan zagospodarowania, w oparciu o który swoje dokumenty powinny przygotowywać gminy. Nad swoim planem będzie też wkrótce pracowała metropolia.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

W kontekście tej dyskusji Koleje Śląskie zorganizowały w ostatnich tygodniach dwa przejazdy swoim pociągiem trasą wytyczoną torami wykorzystywanymi obecnie do przewozów towarowych. Trasa wiodła od Bytomia przez Gliwice, Zabrze Makoszowy, Rudę Kochłowice, Katowice Panewniki, Katowice Muchowiec, Katowice Szopienice, Siemianowice Śląskie i Chorzów Stary do Bytomia. W przeszłości na różnych odcinkach tych linii kursowały pociągi pasażerskie.

Potencjał linii, wraz z zaproponowanymi przez Koleje Śląskie przesunięciami przystanków czy tworzeniem węzłów przesiadkowych, ma teraz zbadać biuro ds. planowania przestrzennego urzędu marszałkowskiego. Jak zaznaczyła kierująca biurem Katarzyna Łabarzewska, obecnie wypracowywana jest metodologia analizy; przy marszałku Merciku ma także powstać zespół doradczy ds. tego przedsięwzięcia.

Wśród proponowanych rozwiązań Dinges postulował m.in. stosunkowo niekłopotliwe tworzenie nowych przystanków pod kątem aktualnych potrzeb pasażerów. Jako przykład wskazał np. zastąpienie przystanku Zabrze Północ (w rejonie dawnych kopalni) nowym, w rejonie centrum handlowego i dużych osiedli.

Na południowym odcinku linii, w Rudzie Śląskiej, KŚ zaproponowały cztery przystanki z centrami przesiadkowymi – w Halembie, Wirku, Bykowinie i Kochłowicach. W Katowicach z kolei przewoźnik uwzględnił m.in. przystanki Eurocentrum (na skrzyżowaniu z główną linią Katowice – Tychy – Bielsko-Biała) czy Brynów (przy realizowanym już przez miasto węźle tramwajowo-autobusowym).

Na razie nie wiadomo kiedy gotowa będzie analiza, która umożliwiłaby umieszczenie kolejowej obwodnicy GOP w wojewódzkim planie zagospodarowania. Mercik zapowiedział w środę, że urząd marszałkowski poinformuje, kiedy wypracowane narzędzia badawcze pozwolą na oszacowanie tego terminu. Zadeklarował też, że radni Ruchu Autonomii Śląska po przeanalizowaniu koncepcji będą namawiać do jej wspierania przedstawicieli pozostałych ugrupowań rządzącej regionem koalicji (PO, PSL, SLD).

Mercik i Dinges zapewnili o dobrej współpracy przy dotychczasowym tworzeniu koncepcji z zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP PLK.

Należące do samorządu woj. śląskiego Koleje Śląskie na 11 liniach przewożą blisko 16 mln pasażerów rocznie. Roczny budżet przewoźnika to ok. 200 mln zł. Od 2016 r. obowiązuje go 10-letnia umowa na wykonywanie przewozów – z roczną dotacją do poziomu 140 mln zł. Władze regionu zdecydowały o takim okresie umowy, by umożliwić długofalowe decyzje inwestycyjne.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Koleje Śląskie
kolej metropolitalna
śląskie
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....