TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Koncepcja Stacja Muzeum chybiona
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 27.03.2017 15:07:56 4 komentarze
Koncepcja Stacja Muzeum chybiona

Potrzebę utworzenia Narodowego Muzeum Kolejnictwa - instytucji, która kompleksowo zadbałaby o dziś rozproszone i niszczejące zabytkowe polskie pociągi - postulowali uczestnicy poniedziałkowej konferencji w Warszawie.

W konferencji "Ochrona dziedzictwa kolejowego w Polsce. Historia, zasób, problemy i perspektywy", która zorganizowana została przez Senat, uczestniczyło ponad 100 osób z całej Polski. "Bardzo zależy nam, i to jest również w programie ministra (rozwoju i finansów Mateusza) Morawieckiego, żeby kolejnictwo modernizowało się, żeby sieć naszych połączeń kolejowych była szybka, bezpieczna i nowoczesna. Ale należy dbać też o dziedzictwo kolejnictwa w Polsce. To jest ważny element polskiej historii" - mówił marszałek Senatu Stanisław Karczewski, otwierając konferencję.

Senator Stanisław Kogut, przewodniczący Senackiej Komisji Infrastruktury, mówił, że jego marzeniem jest, żeby w Polsce powstało muzeum kolejnictwa z prawdziwego zdarzenia, takie jakie jest w Yorku w Anglii. "Ono jest finansowane ze środków Ministerstwa Kultury, a także przez prywatny kapitał. Jestem przekonany, że w Polsce też mogłoby coś takiego powstać" - dodał.

"Powinno zostać utworzenie Narodowe Muzeum Kolejnictwa, tego wymaga interes Polski jako państwa, które myśli nie tylko o modernizowaniu swoich kolei, ale też o ich dziedzictwie" - powiedział senator Robert Gaweł z podkomisji Ratowania Zabytków. Jak dodał, świetnie to rozumieją Anglicy i Niemcy, którzy od lat bardzo świadomie dbają o swoje kolejowe zabytki. "Na ich przykładzie można zobaczyć, jak wielkim zainteresowaniem publiczności cieszą się takie muzea. Obecnie sytuacja prawna jest taka, że prezes PKP Cargo udzielił nam negatywnej odpowiedzi, jeżeli chodzi o współpracę przy utworzeniu takiego muzeum, jednak nie ustajemy w wysiłkach, żeby tę sytuację zmienić" - podkreślił, wyrażając nadzieję, że zbliżające się 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości stanie się okazją do poruszenia problemu konieczności utworzenia takiego muzeum.

Dr Zbigniew Tucholski z Instytutu Historii PAN podkreślił, że obecnie zabytki techniki w Polsce, nie tylko kolejowe, nie mają najlepszej prasy, co wynika z faktu, że od lat placówki powołane do ich ochrony zmagają się z wieloma problemami - tak finansowymi, jak organizacyjnymi. Jak przypomniał, warszawskie Muzeum Techniki stanęło obecnie w obliczu zagrożenia likwidacją, a Stacja Muzeum - instytucja, która zastąpiła zlikwidowane na wiosnę zeszłego roku Warszawskie Muzeum Kolejnictwa - zdaniem Tucholskiego nie spełnia wymagań, jakie stawia się muzeom technologii.

Tucholski przypomniał, że pomysł stworzenia muzeum komunikacji, gdzie gromadzone byłyby także zabytki kolejnictwa, powstał jeszcze przed II wojną, która jednak przekreśliła te plany; Niemcy zrabowali gromadzone zbiory i do dziś dnia można je oglądać w berlińskich muzeach. "Uważam, że powinny one być kiedyś rewindykowane" - mówił Tucholski. Po wojnie powrócono do pomysłu utworzenia muzeum kolejowego w Polsce i rozpoczęto gromadzenie eksponatów w parowozowni w Pilawie. Pomysł jednak zarzucono.

Idea utworzenia muzeum kolejowego powróciła w latach 60. XX w. W 1974 roku powołano tego rodzaju instytucję na terenie dawnego Dworca Głównego w Warszawie. "Udało się stworzyć tam bezcenną kolekcję dawnego taboru kolejowego, niezwykle reprezentatywną dla historii kolei polskiej, zachowano zabytki z okresu zaborów oraz okresu międzywojennego. Ta kolekcja zachowała się do dzisiaj i jest ona niewątpliwie największą wartością dawnego Muzeum Kolejnictwa. Jednak kiedy placówka weszła pod zarząd urzędu marszałkowskiego doszło do takiej sytuacji, że profil tej placówki całkowicie odszedł od historii kolejnictwa" - mówił Tucholski.

Muzeum Kolejnictwa na dawnym warszawskim Dworcu Głównym zostało zlikwidowane wiosną zeszłego roku. Cały majątek nieruchomy i ruchomy zlikwidowanej instytucji przeszedł z dniem 1 kwietnia 2016 r. na własność Województwa Mazowieckiego i został przekazany nowej samorządowej instytucji kultury pod nazwą Stacja Muzeum.

"Koncepcja Stacji Muzeum jest zdecydowanie chybiona, nie uwzględnia specyfiki muzealnictwa technicznego, już sam pomysł podwieszania parowozów pod sufitem czy też ustawiania ich na pochylniach jest niepotrzebnym udziwnieniem. Potrzebujemy Narodowego Muzeum Kolejnictwa, które będzie dokumentować myśl techniczną, w Stacji Muzeum chwyty marketingowe, próby zupełnie chybione uatrakcyjnienia ekspozycji dominują nad sensem przedsięwzięcia" - mówił Tucholski.

Jego zdaniem przy wybieraniu lokalizacji przyszłego muzeum powinno się wykorzystać którąś z istniejących w Polsce starych parowozowni na przykład w Lublinie, Katowicach, Gnieźnie czy Chabówce. "Stacja Muzeum, jako spadkobierca warszawskiego Muzeum Kolejnictwa ma obecnie największą i najbardziej wartościową kolekcję zabytków kolejnictwa w Polsce, jest też właścicielem cennych zabytków, które są rozrzucone po całej Polsce i niszczeją. Pierwsze działania Narodowego Muzeum Kolejnictwa powinny być skierowane na zabezpieczenie tych zabytków" - dodał Tucholski.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
zabytek
muzeum
Stacja Muzeum
  • www – 27.03.2017

    Głupota goni głupotę. Jest dobry pomysł w Warszawie to najlepiej uwalić. Jaki to ma sens? Takie jest podejście ludzi, którzy zajmują się koleją a nijak nie rozumieją potrzeb tych dla których ona istnieje. Widocznie nie zrozumieli czemu "zabytkowe" Muzeum Techniki upadło. Bo samo było zabytkiem organizacyjnym. Czasy się zmieniły, technika też, a muzeum tkwiło gdzieś daleko w prehistorii muzeów, które były same dla siebie, a nie dla widzów. Smutne.Nikt jeszcze nie powiesił żadnego parowozu, a już to krytykują, jakby nie wiedzieli, że zrobić tego się nie da, chyba, że jakąś lekką replikę. Wizja a realizacja to dwie różne rzeczy. Trudno tak to pojąć? Jest świetne miejsce na warszawskich Odolanach, które praktycznie daje gwarancję popularności muzeum kolejnictwa, choćby przez możliwość budowy linii dla dzieci czy turystów. Tak! To musi się ruszać, a nie stać!No tak, ale chodzi o to, żeby to było tylko muzeum, a nie coś co przyciągnie ludzi. Nie ma ludzi chcących oglądać pociągi, nie ma kasy, żeby to utrzymać. Tak trudno to zrozumieć? A kogo by tam obchodziła promocja kolei? Wyciągnie się rękę i dalej jakoś to będzie się turlało. Smutne.Lepszym jest obecny stan, gdzie zabytkowe zrujnowane pociągi walają się w Warszawie wzdłuż torów? Z takim podejściem życzę powodzenia. Kasa na muzea się kończy, ale ktoś tego widocznie nie zauważył. Znowu przez pięć lat będziemy gadali o następnej koncepcji zamiast wziąć się do roboty??? Zabytki kolejowe na pewno przetrwają jeszcze parę latek.?Akurat!

  • wdr – 28.03.2017

    Niestety kolega Tucholski ma rację. Nowe muzeum powinno powstać na terenie, który był związany z koleją. Najkorzystniej wypada tu Gniezno. Chabowka fajna ale już wystarczająco zapchana. www gdzie Ty chcesz w te Warszawie jeździć. Takie muzeum musi żyć wtedy zarobi na siebie. A tak znów zrobi się taki sztuczny twór aby było.

  • ISG – 28.03.2017

    Wygląda na to, że dr Tucholski trochę się skompromitował, wieszając psy na koncepcji, która jednak nie wygrała konkursu... W nagrodzonej pracy żadnych wiszących parowozów nie było, zatem para w gwizdek.

  • www – 28.03.2017

    @wdr A można poznać argumenty jakoby warszawskie Odolany nie były związane z koleją? Dziwią mnie argumenty jakoby w Warszawie nie było gdzie jeździć. A pociąg zabytkowy (EZT też taki może być) dowożący ludzi ze Śródmieścia, czy Centralnego nie stanowiłby atrakcji? W miejscu przewidzianym na muzeum istniała i dalej istniej pętla kolejowa, którą można i trzeba wykorzystać. Może istnieje jakieś lepsze i bardziej dostępne miejsce? A co niby stoi w zbudowaniu innych muzeów? Ktoś to zabronił?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....