TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Konkurencja potrzebna od zaraz
InfoRail.pl - Opublikowano: 14.05.2018 08:36:45
Konkurencja potrzebna od zaraz

Ewidentny brak konkurencji na rynku dalekobieżnych przewozów kolejowych w Polsce nie służy nikomu. Jedyny przewoźnik w tym segmencie rynku robi co chce, bo pasażer i tak nie ma alternatywy.

Nie ma alternatywy, a więc tak czy inaczej musi skorzystać z oferty PKP Intercity. Jedyne pole do manewru ma w przypadku wyboru kategorii pociągu. Najlepiej widać to na przykładzie połączeń z Warszawy do Katowic, gdzie alternatyw dla PKP Intercity nie ma właściwie żadnych, oprócz prywatnego samochodu. Nie chodzi jednak o to, żeby namawiać w tym miejscu do przesiadki do transportu indywidualnego.

Przy okazji zakupu biletów na wyjazd na EKG, chcąc w miarę szybko dostać się rano z Warszawy do Katowic mamy do wyboru, EIC bądź EIP, za które trzeba zapłacić co najmniej 139 zł, z czasem przejazdu nieco ponad 2 i pół godziny albo IC za nieco ponad 60 zł, ale już z czasem przejazdu o godzinę dłuższym i w niższym standardzie. Nie możemy liczyć natomiast na Flixbusa, którego oferta na trasie z Warszawy do Katowic jest bardzo słaba. Pierwszy autobus dociera do Katowic dopiero o 12:15. Trochę późno. Jesteśmy zatem skazani na skorzystanie z usług PKP Intercity.

Niestety w najbliższym czasie nic się nie zmieni w tym zakresie. Konkurencja na rynku przewozów kolejowych w naszym kraju praktycznie nie istnieje. Jak informowaliśmy na łamach InfoRail.pl w ubiegłym tygodniu Koleje Mazowieckie zrezygnowały z uruchamiania "Dragona" do Krakowa, bo godziny przydzielone przez PKP PLK i czas przejazdu były takie, że przewoźnik nie miał jak zachęcić pasażerów do skorzystania ze swoich usług. Na trasy wyjedzie natomiast "Słoneczny", który jest jednak raczej pociągiem dla turystów, a nie dla biznesu. Na trasie Trójmiasto – Warszawa ma pojawić się Arriva, z jedną parą pociągów. Kilka połączeń dziennie oferuje też FlixBus, jest również Super PKS. Namiastki konkurencji zatem mamy. Jest to jednak w zasadzie jedyna linii, na której coś dzieje się.

Wejście na polski rynek czeskiego LEO Express to historia długa i niekończąca się. Kolejne terminy uruchomienia pociągów sprawiają, że tak naprawdę nie wiemy czy i kiedy uda się. Teraz mówi się o wakacjach. Przypomnijmy jednak, że LEO Express będzie jeździł, o ile będzie jeździł, z Pragi tylko do Katowic.

W ostatnim czasie w ogólnopolskich dziennikach pojawiły się informacje o ekspansji czeskich i niemieckich przewoźników na polski rynek. Nie łudźmy się. W najlepszym przypadku będzie to po jednym połączeniu, choć Arriva wniosków złożyła więcej. Pozycja PKP Intercity jest niezagrożona, konkurencji nie ma i jeszcze w najbliższym czasie nie będzie. Pasażer na większości tras może wybierać między drogim TLK/IC a droższym EIC/EIP. Albo szukać alternatyw w postaci Flixbusa. Sytuacji na pewno radykalnie nie zmienią działania Przewozów Regionalnych, który niby chcą wrócić do koncepcji InterRegio, ale głównie weekendowo i na EN57. Z taką ofertą trudno będzie zagrozić pozycji monopolisty, tym bardziej, że przewoźnikowi chyba bardziej zależy na podgryzieniu Kolei Małopolskich niż PKP Intercity.

Niezmiennie zatem patrzymy na naszych południowych sąsiadów, gdzie na najważniejszej trasie kursuje trzech przewoźników. Radzą sobie w miarę dobrze, zaś pasażer ma wybór. Niestety w Polsce taki wybór jest mocno ograniczony.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP Intercity
LEO Express
Arriva
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...