Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

KPK bez linii Skarżysko Kamienna – Kozłów. Są protesty

inforail
20.03.2019 13:09
0 Komentarzy

Świętokrzyska PO zaapelowała w środędo premiera o przywrócenie finansowania – w Krajowym Programie Kolejowym do2023 r. – umożliwiającego remont linii kolejowej nr 8 od Skarżyska-Kamiennej doKozłowa.

Pieniądzeprzewidziane obecnie pozwalają na realizację samego projektu inwestycji. Modernizacjalinii kolejowej nr 8 od Skarżyska-Kamiennej, przez Kielce do Kozłowa wMałopolsce, miała kosztować ok. 600 mln zł. Inwestycję w takiej kwocie przewidzianodo realizacji w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. (KPK), dziękiwsparciu funduszy unijnych.

Wpaździerniku 2017 r. w Kielcach z udziałem przedstawicieli PKP Polskich LiniiKolejowych S.A. podpisano umowę o wartości ok. 14 mln zł, na przygotowaniedokumentacji projektowej inwestycji. Jak wówczas podawano, dokumentacja miałabyć gotowa do 2019 r., a sama inwestycja miała być zrealizowana do 2022 r.

Wzaktualizowanej w lutym br. wersji KPK – którą można znaleźć na stronieinternetowej Ministerstwa Infrastruktury – zapisano na tę inwestycję ponad 20mln zł.

W związku ztymi zmianami, świętokrzyska PO wystosowała do premiera Mateusza Morawieckiegointerpelację z apelem, o przywrócenie środków w KPK dla województwaświętokrzyskiego w dotychczasowej wysokości. „Bez dobrze rozwiniętejkomunikacji drogowej oraz kolejowej nasz region skazany jest na dalsząmarginalizację – a w perspektywie długoterminowej – całkowitą utratękonkurencyjności w stosunku do innych województw naszego kraju” – podkreślonow piśmie.

Przewodniczącyświętokrzyskiej PO poseł Artur Gierada przypomniał podczas konferencjiprasowej, że niedawno zarząd świętokrzyskiej Platformy skierował do prezesa PiSJarosława Kaczyńskiego uchwałę dotyczącą powstrzymania marginalizacji regionuprzy inwestycjach drogowych.

„Mydzisiaj, jako PO, robimy wszystko żeby pobudzić ten rząd do tego, żeby naszegowojewództwa nie marginalizował(…) Apelujemy także do posłów PiS, aby stanęli znami ramię w ramię za tą inwestycją” – dodał Gierada, zaznaczając żewszyscy świętokrzyscy posłowie mogą w formie elektronicznej poprzeć interpelacjęw sprawie środków na KPK.

Jak ocenił,inwestycja na linii kolejowej nr 8 w ramach aktualizacji KPK „nie zostałanawet odłożona na listę rezerwową czy podzielona na etapy”. „Dziśrząd PiS nie daje nam jako mieszkańcom województwa świętokrzyskiegonajmniejszej nadziei, że ta inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu najbliższychlat” – dodał Gierada.

Świętokrzyskaposłanka PO Marzena Okła-Drewnowicz oceniła, że przesunięcie w czasierealizacji tej inwestycji, dla samego Skarżyska-Kamiennej – gdzie znajduje sięduży węzeł kolejowy – może być „zaprzepaszczeniem wielkiej możliwościmodernizacyjnej”. W tym kontekście wymieniła planowane tu – w ramachinnych projektów – budowę tunelu pod torami i remont budynku dworca kolejowego.

Zasiadającaw sejmowej komisji infrastruktury świętokrzyska posłanka PiS Maria Zuba,oceniła w rozmowie z PAP, że jest jeszcze szansa na szybszą realizację remontulinii kolejowej nr 8, ale kluczową jest tu kwestia dobrej współpracy lokalnychsamorządów z inwestorem. Chodzi o sprawę inwestycji, które miały byćrealizowane w połączeniu z remontem tej linii i partycypacji samorządów w tychprzedsięwzięciach. To m.in. kwestia budowy parkingu na dworcu kolejowym wKielcach i likwidacji przejazdu kolejowego w Suchedniowie.

„Teinwestycje, które będą przygotowane najlepiej i najszybciej, one będąrealizowane (…) Nie jest to stracone, jeżeli samorządy jasno podejmą decyzję,to jest szansa by walczyć jeszcze o te pieniądze” – zaznaczyła Zuba.

Prezesświętokrzyskiego PiS poseł Krzysztof Lipiec powiedział PAP, że „byćmoże” w związku z rosnącymi cenami przetargów na inwestycjeinfrastrukturalne, trzeba zasilić bardziej zaawansowane w realizacji projekty,niż linia kolejowa nr 8 – stąd nowe zapisy w KPK. „PO miała osiem lat bydobrze zrealizować Krajowy Program Kolejowy. Tego nie zrobili. To za naszychrządów do tego programu na rzecz świętokrzyskiego zostało dopisane 400 mlnzł” – dodał poseł.

PAPpoprosiła PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o zajęcie stanowiska w sprawiezmniejszenia finansowania inwestycji na linii kolejowej nr 8 zeSkarżyska-Kamiennej do Kozłowa, w ramach zaktualizowanego KPK. W odpowiedziIzabela Miernikiewicz z zespołu prasowego spółki poinformowała, że PKP PLK nieodstępują od realizacji projektu, a w KPK w bieżącej perspektywie finansowejprzewidziano dla tego przedsięwzięcia prace projektowe.

„Wkolejnej perspektywie, po zapewnieniu finansowania, będzie realizacjainwestycji. Obecnie trwa projektowanie, którego ukończenie przewidywane jest wtrzecim kwartale 2022 r. Planowane jest zwiększenie zakresu projektowania i realizacjiinwestycji” – dodała.

Liniakolejowa nr 8 Warszawa-Kraków przez Warkę, Radom, Skarżysko-Kamienną, Kielce,Sędziszów, Kozłów łączy trzy województwa: mazowieckie, świętokrzyskie imałopolskie. Liczy ok. 316,5 km długości i jest jedną z ważniejszych liniikolejowych w Polsce. Jej poszczególne odcinki są od kilku lat sukcesywniemodernizowane.


Komentarze