TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Kręta droga linii kolejowej do Pyrzowic
WWW.SILESIA-REGION.PL / WWW.PLK-SA.PL / INFORAIL - Opublikowano: 06.10.2009 14:01:05 15 komentarzy
Kręta droga linii kolejowej do Pyrzowic

Wbrew wcześniejszym obawom odnośnie rezygnacji z realizacji budowy nowej i modernizacji istniejącej linii kolejowej z Katowic do lotniska w Pyrzowicach projekt ten idzie powolnymi krokami naprzód.

O burzliwych losach proponowanego połączenia kolejowego z Katowic do lotniska w Pyrzowicach informowaliśmy na bieżąco na łamach InfoRail. Projekt ten, choć daleki od ideału jest jednak lepszym od żadnego pomysłu na rozwiązanie tego problemu. I choć fikcyjny termin oddania linii do eksploatacji ustanowiony na 2012 rok okazał się faktycznie nierealny, to jednak dobrze jest, że nie zrezygnowano z jego realizacji. 29 września 2009 r. o godz. 12.00 w siedzibie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie przy ul. Targowej 74 została podpisana umowa, której przedmiotem jest wykonanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej dla zadania: „Budowa połączenia kolejowego MPL Katowice w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, odcinek Katowice –Pyrzowice”. Zadanie to znajduje sie na liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 pod pozycja POIiS 7.1-20.2 - prace przygotowawcze. Wykonawcą zamówienia będzie konsorcjum firm: Pöyry Infra GmbH (Niemcy) - lider konsorcjum, Pöyry Infra Sp. z o.o. (Kraków) - członek konsorcjum, DB International GmbH (Niemcy) - członek konsorcjum. Wartość prac objętych umową wynosi 52 018 200 złotych (netto), szacunkowa wartość dofinansowania z Funduszu Spójności 44,20 mln złotych. Termin realizacji zamówienia upływa 22 maja 2011 r., a jego końcowego rozliczenia 21 lipca 2011 r. Umowę podpisali: w imieniu wykonawcy: Johannes Dölzlmüller - prezes Zarządu Pöyry Infra Gmbh, Józef Chęcinski - prezes Zarządu Pöyry Infra Sp z o.o., Michael Kortüm - dyrektor Regionu Północna Europa DB Internatinal Gmbh. w imieniu PLK - wiceprezes Zarządu Marek Pawlik i członek Zarządu Zbigniew Zarychta. Na uroczystość podpisania umowy przybyli m.in. posłowie Jerzy Polaczek i Jacek Brzezinka, marszałek województwa śląskiego Bogusław Smigielski, wiceprezydenci: Katowic Arkadiusz Godlewski, Bytomia Marian Maciejczyk i Chorzowa Marian Salwiczyk, przedstawiciel Urzędu Miasta w Piekarach Śląskich Andrzej Kopiński oraz prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik.

Na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w 2007 roku została opracowana „EKSPERTYZA - Koncepcja powiązań komunikacją kolejową Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice\' w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej\'. Spośród 7 propozycji wybrano jedną z tras, którą przewidziano do dalszych opracowań: Katowice - Chorzów Batory - Bytom - Piekary - Pyrzowice. W ubiegłym roku pojawił się problem, gdyż Ministerstwo Infrastruktury uznało, że projekt ten jest za drogi i zdecydowało się odstąpić od jego realizacji. „Wielokrotnie spotykałem się w tej sprawie z ministrem Cezarym Grabarczykiem i nakłaniałem go do tego pomysłu. Zachęciłem też to lobbowania w tej sprawie naszych posłów. Dzisiejsza uroczystość pokazuje, że nasze roczne wysiłki nie poszły na marne\' - dodaje Bogusław Śmigielski.

Trasa połączenia kolejowego z Katowic do lotniska w Pyrzowicach przebiega częściowo po istniejącej infrastrukturze kolejowej (odcinek Katowice - Chorzów Batory - Bytom), a częściowo nowym śladem. Odcinek Katowice –Chorzów Batory –Bytom biegnie po istniejących liniach PKP z wariantem wyprostowania trasy na odcinku Chorzów Batory –Bytom, gdzie trasa przebiega nowym śladem po terenach kolei przemysłowych. Odcinek Bytom - Pyrzowice przebiega nowym śladem usytuowanym po zachodniej stronie autostrady. W Pyrzowicach nowa linia łączy się z linią kolejową nr 182 Zawiercie - Tarnowskie Góry. Długość linii to około 38 km. Planowane są przystanki: Katowice Załęże, Chorzów Batory, Chorzów ul. 3-go Maja (położona na dawnym odcinku kolei przemysłowych), Bytom Rozbark, Piekary Śląskie, Pyrzowice Lotnisko. Zakłada się, że projektowana linia będzie dwutorowa i zelektryfikowana. Umowa zakłada opracowanie i porównanie dwóch opcji budowy połączenia jako linii o prędkości konstrukcyjnej 160 i 120 km/h. W dalszej perspektywie linia może zostać przedłużona z Pyrzowic do połączenia z linią CMK oferując drugi wjazd z kierunku Warszawy do Katowic.

Dzięki nowemu połączeniu możliwa będzie obsługa ruchu pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice\' w Pyrzowicach ekologicznym transportem kolejowym, a także wzrost dostępności do lotniska dla podróżnych krajowych jak i zagranicznych. Włączenie nowo wybudowanej linii kolejowej w istniejący układ będzie też służyło poprawie stanu środowiska naturalnego, podniesie atrakcyjność inwestycyjną województwa śląskiego i będzie stymulować rozwój ekonomiczny na poziomie regionalnym, krajowym i międzynarodowym. To rozwiązanie wpłynie także na poprawę funkcjonalności przewozów aglomeracyjnych przez integrację różnych środków komunikacji pasażerskiej w rejonie kolejowych punktów obsługi wraz z eliminacją barier architektonicznych dla niepełnosprawnych podróżnych. Skróci także czas przejazdu na lotnisko w Pyrzowicach, które obecnie jest trzecim w Polsce pod względem ilości odprawionych pasażerów.

Przejście do etapu opracowania planów budowy jest dopiero wstępem do faktycznej realizacji tego połączenia, ponieważ w dalszej perspektywie konieczne będzie pozyskanie około miliarda złotych na realizację tej linii. Dodatkowo skomplikowanie techniczne zadania powoduje, że linia ta może powstać najwcześniej za pięć lat, czyli w 2014 roku znacznie przekraczając pierwotne założenia czasowe. Jednak musimy pamiętać, że inwestycja ta ma bardzo duży zakres koniecznych prac budowlanych, a sama linia ma szansę stać się pierwszą nową trasą zbudowaną od czasów zakończenia CMK i LHS, oczywiście pomijając wiecznie budowany krótki łącznik do lotniska Okęcie w Warszawie.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PKP
PKP PLK
Węzeł Katowice
KWK
Pyrzowice
Chorzów
Bytom
Piekary Śląskie
kolej przemysłowa
  • Adam Z – 07.10.2009

    Badziew

  • R. Piech – 07.10.2009

    Jesteś w stanie rozwinąć tą myśl?

  • PKP PLK – 07.10.2009

    Oby to się udało. Trzymamy wszyscy!!!

  • Robert Wyszyński – 07.10.2009

    Może ja rozwinę myśl Adama Z. Inwestycja bardzo potrzebna, ale - moim zdaniem - bardzo trudna oraz droga i jej realizacja rozciągnie się do conajmniej 2020 roku, jeśli w ogóle będzie realizowana.

  • Michał Nowak – 07.10.2009

    Szkoda, że ci decydenci są tacy uparci. Droga kolejowa na lotnisko już istnieje i należałoby ją jedynie zmodernizować na niektórych odcinkach. Można było opracować linię przez Katowice - Sosnowiec - Dąbrowa Górnicza - Zawiercie i dalej już do Pyrzowic. W relacji Katowice - Zawiercie odbywa się stały ruch pasażerski, a z Zawiercia do Pyrzowic kursują jedynie pociągi towarowe. I ten właśnie odcinek wymagałby remontu, co byłoby szybsze, tańsze i bezproblemowe.

  • Kamil – 07.10.2009

    Ciekawi mnie, czy byl rozpatrywany wariant przez Radzionkow, Swierklaniec i Tapkowice. Moze bylby tanszy budowie niz przez Piekary, a ponadto trasa na litnisko obslugiwalaby stacje Bytom Glowny.

  • R. Piech – 07.10.2009

    @Michał Nowak, oczywiście taka trasa byłaby najłatwiejsza w realizacji ale jednocześnie najmniej korzystna. Po prostu byłaby zbyt długa i o zbyt niskich parametrach aby zapewnić atrakcyjny czas przejazdu rzędu 30 minut. Niestety wariant krakowski odpada jeżeli to połączenie ma czemuś służyć, a nie tylko być dla zaspokojenia politycznej potrzeby.

  • R. Piech – 07.10.2009

    @Robert Wyszyński, może dla Polaków jest to trudna inwestycja, Niemiec by powiedział - to jest za proste i dorzucił jeszcze kilka obiektów inżynierskich, skrzyżowań z innymi liniami i łącznic żeby było ciekawiej i bardziej praktyczne... . Bo przecież o czym mówimy? Trzeba dobudować drugą parę torów z Katowic do Chorzowa Batorego śladem planowanych 30 lat temu KRR. Teren jest zarezerwowany, trzeba tylko pobudować kilka mostów. Dalej mamy odcinek dawnej kolei przemysłowej z Batorego do Bytomia, gdzie trzeba tylko poszerzyć prześwit pod dwa tory i wybudować infrastrukturę. Odcinek ten formalnie istnieje jako linia kolejowa, więc przeszkody formalne odpadają. No a od Bytomia mamy w większości trasę prowadzoną w polu, choć w pagórkowatym terenie. Jednak i tutaj nie ma mowu o jakiejś poważniejszej komplikacji, bo wystarczy przekopy zrobić. Ten odcinek ma 20 km, więc ile go można budować? W efekcie najbardziej skomplikowanymi elementami będzie bezkolizyjne wyjście ze stacji Chorzów Batory oraz przebicie się przez Bytom. No ale przez te lata decydenci się tak rozpuścili, że już nie wiedzą na czym polega budowa linii, więc jak znajdzie się kasa, to lepiej zlecić całe zadanie w formie buduj i przekaż, niż realizować je etapami.

  • Michał Nowak – 11.10.2009

    @R.Piech: Może i ma Pan rację. Ale zamiast bezczynnie czekać, można puścić linię przez Sosnowiec, DG i Zawiercie już dziś, a kiedy gotowa będzie budowana trasa można porównać frekwencje na obu trasach i zlikwidować lub zmniejszyć liczbę połączeń na wariancie przez Zawiercie. Poza tym można tylko wydłużyć pociągi w relacji Katowice - Zawiercie do Pyrzowic i zrobić nagłośnienie w mediach. Ale jak zwykle ŚZPR woli likwidować.

  • R. Piech – 11.10.2009

    No właśnie sprawa nie jest tak różowa jak się wydaje. Po pierwsze już sam odcinek Katowice - Zawiercie ma 43 km długości i jest pokonywany w 36 minut przez pociągi Ex d0 54 minut przez pociągi osobowe. Odcinek Zawiercie - Pyrzowice to z kolei dodatkowe 26 km, których pokonanie na obecnej trasie zajmie około 40-50 minut. W efekcie czas jazdy wynosiłby 1 godzinę i 20 minut w najlepszym układzie do prawie dwóch godzin w przypadku pociągu osobowego. Dla porównania "Latający Solaris" pokonuje trasę w zaledwie 50 minut, więc nikt nie wybierze jadącego pół godziny dłużej pociągu. Druga sprawa to stan techniczny linii Zawiercie - Pyrzowice, która dodatkowo jest pozbawiona elektryfikacji. Jak wiadomo w województwie śląskim nie ma żadnego spalinowego autobusu szynowego. Przy takcie godzinnym potrzeba trzy składy+ czwarty rezerwowy, więc potrzebujemy na uruchomienie linii około 40 milionów złotych na zakup taboru. Elektryfikacja linii w jej obecnym stanie technicznym mija się z celem, więc na jej rewitalizację potrzeba około 260 milionów złotych, za które zejdziemy z rozkładem jazdy do czasu jazdy równego jednej godzinie. Czyli nadal nieatrakcyjne. W efekcie jedynym wyjściem jest budowa nowej linii, i choć obecnie proponowana trasa nie jest jakoś specjalnie atrakcyjna, to jednak jest lepsza niż żadna, więc jej realizacja jest konieczna.

  • Adam Z – 12.10.2009

    Oj. Wlasnie wrocilem z Bolonii. Lecialem z Pyrzowic. Ale z Piotrkowa Tryb autkiem.Temat polaczenia z aglomeracja/konurbacja Slaska powinien przede wszystkim dotyczyc przedluzenia CMK jako torow glownych od momentu w ktorym oba tory sie rozjezdzaja przed Zawierciem. Czyli obecne idace na bok  rozjazdami na 220-230km/h. Prosto na 320km/h. Gora Wlodowska niech zostanie jako stacja techniczna. Dalej nad gierkowka, lukiem na 5000m przez terminal w Pyrzowicach i przez gmine Psary (nie mylic z Psarami CMK-owymi) lukami na 4000m a potem 15km przed Katowicami na 3000m i v-250km/h dojezdzajac do dworca od strony WSCHODNIEJ!. Z ewentualnym zjazdem z przedluzonej CMK bezposrednio do Bytomia jako czesc polaczenia Warszawa-Bytom-Gliwice-Raciborz z pominieciem Katowic (wiem, ze dla wielu to niewyobrazalne).Warszawa-Bytom-Opole (reaktywacja lini przez Zabrze-Pyskowice), a takze jako relacja Warszawa-Bytom-Opole-Wroclaw.Zabrze Biskupice-Mikulczyce-Strzelce-Opole jako moderna do 220km/h bez Tilta. Miedzy Pyrzowicami a Katowicami JEST korytarz umozliwiajacy budowe lini w standarcie przedluzonej CMK. Skala wyburzen w porownianiu do tego co istnieje w temacie budowy A1 przez Slask to kpina. Kilka domow, a to ze panstwo non stop strzela sobie w stope zagospodarowujac hipotetyczny korytarz przedluzonej CMK-ki to jest skandal i brak wyobrazni, polityki przestrzennej i pomyslunku. Naprawde nie chce bluzgac, ale z kazdym rokiem ilosc konfliktogennych lokalizacji bedzie rosla. Lata 90-te to swietny moment na wytyczenie przedluzonej CMK. Naprawde warto by bylo przeanalizowac ten korytarz. Budowa polaczenia w obecnym ksztalcie to kolej aglomeracyjna. Koszt rownie duzy-rezultat dobry ale bez rewelacji. Usmazyc kilka pieczeni na jednym ogniu to za trudne w PL. I nie dziwota jesli w Polsce nie ma zadnej koordynacji, a i lotnisko ma sie podzielic z A1 kilkusetmetrami pasa startowego bo cos sie tam przesunelo "planistom-wizjonerom"  Moje marzenie. Bezposredni wyjazd z Warszawy przez Odolany jako glowny kierunek na CMK i grzalka do katowic i czas 75 minut. Z przystankiem w Pyrzowicach 80minut. Do Bytomia 80minut. 95 minut do Gliwic. 1h55minut Warszawa-Opole i 2.5h do Wrocka. Ale to w ramach przedYgrekowych juz niemozliwe. Wogule temat absurdalnie zakrecony, bo kazdy rok nedznej polityki transportowej i planistycznej bedzie przynosic kompromisowe bida-pomyslu ,ktore beda kosztowac krocie, i dawac maly efekt. Jestem pesymista.

  • Adam Z – 12.10.2009

    20 lat w plecy. Nie ma o czym mowic. Niech przygotuja korytarz i lokalizacje dla przedluzenia CMK-i z realizacja na rok 2025, a obecne pomysly jako przede wszystkim reaktywacja kolei aglomeracyjnej i rewitalizacje, modernizacje. Ale pchac pomysl na Esy-floresy na lotnisko przez Chorzowy i Bytomie czy Zawiercie to pomysly zle. Zdaje sie ,ze lotnisko bedzie mialo bardzo dobry dojazd drogowy i te 25-30 minut bedzie zapinane. Z Pyrzowic w lini hipotetycznej przedluzonej CMK-i jest 25-27km. Do zapiecia w 10-12minut. TGV wykreca srednia na najkrotszym 24kilometrowym odcinku 178km/h i czas 8 minut. 2km przed Katowicami z v-120km jako dojazdowka.

  • Adam Z – 12.10.2009

    Dla podroznych z Wiedenki przesiadka w Zawierciu na jakis lokalny pociazczyk z v-120km/h i zelktryfikowana linia miedzy Zawierciem z Tarnowskimi Gorami to powinien byc standarcik. Nie zeby mial pchac tylko na Pyrzowice, ale jako czesc sieci komunikacyjnej w rejonie polnocnego Slaska. Ale nie przesadzajmy. Wiele lotnisk nie ma dojazdu na lotnisko. Nawet te na ktore nie byloby problemu zrobic dojazdowke (Bolonia), a w Polsce jest jakis trend na sile by laczyc porty lotnicze z centrami koleja. Fajnie, tylko z glowa, a nie dla bajeru. Jak ma wyjsc jakis zgnily kompromis to lepiej niech sie wstrzymaja.

  • Kamil – 12.10.2009

    Dlaczego myslac o kolei na lotnisko w Pyrzowice myslimy tylko i wylacznie o dojezdzie do Katowic? Przeciez miezzkancy innych miejscowosci woj. Slaskiego tez korzystaja z samolotow. Zanim wybuduje sie porzadna linie, juz teraz mozna by pomyslec o szynobusie lub krotkim pociagu Pyrzowice - Zawiercie, ale koniecznie skomunikowanym w Zawierciu w kierunku Czestochowy, Kielc, Krakowa przez Jaworzno Szcz. Przesiadka do Katowic na pewno jakas bedzie.Dodatkowo Siewierz, Poreba i kilk amniejszych miejscowosci uzyska polaczenie kolejowe ze swiatem.

  • gosc – 20.03.2010

    www.a1piekary.xaa.pl - Kolej Pyrzowice

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....