TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Kto dostarczy pociągi zespolone dla PKP Intercity
Ryszard Piech - Opublikowano: 07.10.2008 13:10:39 17 komentarzy
Kto dostarczy pociągi zespolone dla PKP Intercity

Ogłoszony na początku sierpnia przetarg PKP Intercity na 20 składów zespolonych o prędkości maksymalnej 250 km/h przyciągnął sześciu oferentów. W niniejszym artykule przyglądamy się bliżej temu co mogę oni zaoferować.

Specyfikacja przetargowa

Na początku sierpnia PKP Intercity rozpisało przetarg na dostawę 20 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) o prędkości maksymalnej 250 km/h osiąganej przy zasilaniu 25 kV 50 Hz prądu przemiennego jakim ma być ostatecznie zasilana CMK oraz trasa Y-grek, na którą dzięki odpowiedniej prędkości składy będą mogły wyjechać. Dodatkowo zespoły mają mieć możliwość pracy pod zasilaniem 3 kV prądu stałego stosowane jako standardowe w naszym kraju, oraz 15 kV 50 Hz prądu przemiennego stosowane w Niemczech i Austrii. Ponieważ ze względów technicznych prędkości maksymalne pod różnymi zasilaniami są inne, więc w przypadku tych drugich prędkość maksymalna będzie się wahać od 230 –250 km/h. Według specyfikacji pojazdy mają mieć dopuszczenie do ruchu po Polsce, Czechach, Niemczech i Austrii, stąd będzie możliwe ich zastosowanie w przewozach międzynarodowych. Aby umożliwić w przyszłości stosowanie trakcji ukrotnionej maksymalna długość składu została określona na 200 metrów. We wnętrzu ma się znaleźć od 380 do 420 miejsc siedzących, w zależności od wykonania. Wnętrze ma mieć klasę biznes, pierwszą oraz drugą. Zakładana wartość zamówienia ma wynieść około 400 milionów €, co przy cenie jednostkowej 20 milionów €i małym wolumenie zamówienia oznacza bardzo ciężkie warunki do spełnienia zwłaszcza przez dużych światowych dostawców.

Specyfikacja przetargowa zawiera dwa zaskoczenia, gdzie pierwszym jest fakt podniesienia prędkości maksymalnej z przewidywanych 200 km/h do obecnych 250 km/h, oraz fakt rezygnacji z systemu wychyłu pudła wagonów. O ile ten pierwszy aspekt jest pozytywny zwłaszcza wobec planów podniesienia prędkości maksymalnej na CMK do 300 km/h, stąd pociągi jadące 200 km/h powodowałyby zbyt duże zakłócenia w ruchu, to jednak rezygnacja z systemu wychyłu pudła wobec prowadzonej modernizacji linii Warszawa –Gdynia pod tą technologię może być już mniej zrozumiały. PKP IC zamierza sfinansować zakup środkami własnymi, wpływami z emisji obligacji, podniesieniem kapitału zakładowego poprzez emisję akcji na GPW, dofinansowaniem z Unii Europejskiej i kredytem bankowym. Nowe składy mają kursować na trasie Gdynia –Warszawa –Kraków / Katowice, choć jako kierunek wymienia się również Poznań. Pierwsze 14 składów miałoby dotrzeć do maja 2012, natomiast reszta do początku 2013 roku.

Złożone oferty

W dniu 03.10.2008 PKP Intercity oficjalnie podało listę sześciu oferentów jacy starają się o przyznanie tego kontraktu. Już na wstępie należy zaznaczyć, że z racji niskiej ilości taboru oraz niskich cen jednostkowych oferty w tym przetargu wyglądają krótko mówiąc dosyć barwnie. Niestety oficjalny komunikat nie zawierał informacji o oferowanych typach pojazdów, jak również oficjalnie żaden producent jak i PKP IC nie chcą zdradzić jakie oferty złożono. Dlatego pozostaje nam trochę pospekulować nad złożonymi ofertami, które przybliżamy poniżej. Oferty zostały wymienione w porządku alfabetycznym.

Komunikat prasowy na pierwszym miejscu wymienia Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A., czyli znanego hiszpańskiego producenta taboru CAF. Z szerokiej gamy produkcyjnej jedynie pociąg serii 120 RENFE wydaje się spełniać wymagania przetargu, zwłaszcza w wersji, którą CAF dostarcza kolejom tureckim TCDD. Generalnie seria 120 bazuje na poprzedniej generacji Pendolino, stąd może zaoferować opcjonalny system wychyłu pudła wagonów.

Drugim z oferentów jest ALSTOM Konstal S.A., który najprawdopodobniej wystawił do przetargu Nuovo Pendolino. O składach Pendolino pisaliśmy już na łamach InfoRail, stąd nie trzeba specjalnie przybliżać tej konstrukcji. Nowe Pendolino jest niewątpliwie tym, czego PKP IC poszukuje. Pociąg ten oferuje opcjonalny system wychyłu pudła, oraz prędkość maksymalną 275 km/h, stąd zastosowanie tych składów na KDP nie powodowałoby żadnych zakłóceń w ruchu innych pociągów z mających prędkość maksymalną 300 km/h. Niestety nowe Pendolino kosztuje dosyć dużo, więc istnieje uzasadniona obawa, że oferta będzie zbyt droga w porównaniu z konkurencją.

Następne na liście znalazło się konsorcjum AnsaldoBreda S.p.A. wspólnie z polskim producentem NEWAG S.A.. Konsorcjum to zaoferuje najprawdopodobniej skład V250 Albatros, który był prezentowany podczas tegorocznej edycji targów InnoTrans. Za AnsaldoBreda ciągnie się niezbyt dobra sława, gdzie opóźnienia w dostawach są niemal w każdym przetargu, a w skrajnych przypadkach wynoszą one nawet kilka lat jak w przypadku składów IC4 dla DSB. Zaoferowany dla PKP IC skład Albatros jest mniej ryzykowną inwestycja, ponieważ aktualnie przechodzi on testy. Niestety i w tym przypadku opóźnienia dostaw sięgają już pół roku, co jednak nie przeszkodziło producentowi wystawić niedokończone dwa wagony składu z adnotacją, że „wnętrza nie są jeszcze finalną wersją”! Pomijając ten szczegół V250 pokazywał tak niski poziom wykonania na jaki nie pozwoliłby sobie żaden polski dostawca. Na zdjęciach pociąg wygląda jeszcze w porządku, jednak inspekcja detali zdradza niską jakość. Przykładowo na stopniach zastosowano materiał o bliżej niesprecyzowanej strukturze, który w porównaniu z „antypoślizgowymi”podłogami stosowanymi powszechnie w Polsce był delikatnie mówiąc ślizgawką! Siedzenia może wyglądają estetycznie ale poszczególne elementy ruszają się dowolnie, natomiast samo siedzisko wygląda jakby było wykonane z pasów na które nałożono gąbkę. I to wszystko w pierwszej klasie, więc aż strach pomyśleć co będzie w drugiej. Dlatego wbrew temu co wielu „fachowców”sądzi o produktach Newagu stwierdzę, że obecność tego producenta w konsorcjum może zagwarantować nie tylko terminowość dostaw ale również zastosowanie polskich elementów wykończenia wnętrza znacznie przyczyniłoby się do podniesienia jego jakości.

Kolejne na liście znalazło się konsorcjum firm Siemens Sp. z o.o. i Siemens AG. Tutaj nie jest sprecyzowane z jakim produktem koncern wystartował, czy był do skład Velaro, czy Venturio. Składy Velaro w bardziej uboższej wersji dla RŻD były prezentowane na InnoTrans, więc można się spodziewać, że ewentualne wygranie oznaczałoby podobny poziom wykończenia. Technicznie jest to nadal Velaro, jednak estetycznie już coś znacznie niższego niż dotąd. Druga opcja to składy Venturio, czyli produkt na bazie ICE-T. Te bardzo udane pojazdy byłyby wręcz idealne na nasze szlaki kolejowe, jednak i w tym przypadku można mieć obawy, że jakość wykończenia będzie niższa, dodatkowo wadą produktów Siemensa jest wysoka cena, która może przekreślić szanse koncernu na wygraną.

Następne w kolejności znalazło się raczej niespodziewane konsorcjum Bombardier Transportation Sweden AB i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding. Z racji przydomka Sweden w nazwie raczej jedynym produktem w tym obszarze może być skład SJ X2000. Są to udane pojazdy, które już nawet były oferowane w poprzednim przetargu PKP na pociągi z wychylnym pudłem. Jednak wówczas przetarg został wygrany przez Fiata z pociągami Pendolino, a następnie unieważniony. Składy X2000 to udana konstrukcja, jednak już dosyć zaawansowana wiekowo. Cóż za niską cenę nie można mieć najnowszej technologii. Jednak i tutaj można mieć nadzieję, że uczestnictwo Pesy w konsorcjum doprowadzi do wielu ulepszeń w stylistyce, ponieważ co do jakości nie było większych zastrzeżeń.

Listę oferentów zamyka Paseo del Tren Talgo 2, czyli znany hiszpański producent Talgo. Tutaj najprawdopodobniej zaoferowany został skład Talgo 250. Talgo jako jedyne na świecie stosują wagony z pojedynczymi sterowanymi osiami. To innowacyjne rozwiązanie doczekało się wersji ze zmiennym rozstawem kół oraz o prędkości maksymalnej 350 km/h (choć użytkowanej jedynie do 330 km/h). Talgo oferuje również system wychyłu pudła jako opcję. Tak więc jest to sprawdzone rozwiązanie, które jednak na polskich torowiskach może się nie przyjąć. Zwłaszcza niska jakość torowiska z licznymi załamaniami toru oraz licznymi odcinkami skręcanymi za pomocą łubków może spowodować, że składy te bardzo szybko ulegną awarii, stąd należy dokładnie rozważyć wszystkie opcje przed ich zakupem (włącznie z jazdami testowymi).

  
Reasumując przetarg na nowe składy dla PKP IC wygląda bardzo barwnie. Swego czasu Newag protestował przeciwko jego dyskryminacji, lecz jak widać producent znalazł wyjście awaryjne. Zaskoczeniem jest również Pesa, która wbrew zapowiedziom nie wystartowała samodzielnie lecz w konsorcjum. Czas pokaże jaki producent zostanie ostatecznie wybrany. Podpisanie kontraktu ma nastąpić w pierwszej połowie 2009 roku.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PKP
PKP IC
EZT
CAF
120
Alstom
Nuevo Pendolino
AnsaldoBreda
V250
Albatros
Newag
Siemens
Velaro
Venturio
Bombardier
X2000
Pesa
Talgo
Talgo 250
  • InflanckA – 07.10.2008

    Autor nie do konca rozumie formule przetargow dwustopniowych - w pierwszym etapie potencjalni oferenci skladaja wniosek o dopuszczenie do udzialu w postepowaniu, dowodzac spelnianie kryteriow podmiotowych i nie oferujac konkretnego produktu...

  • R. Piech – 08.10.2008

    Więc zapewne tego nie rozumieją również w innej redakcji, gdzie także pojawił się podobny (choć bardziej ubogi) tekst. Natomiast InflanckA najwyraźniej nie rozumie, że są to spekulacje, a w większości przypadków dany producent lub konsorcjum nie jest w stanie zaoferować nic innego. Choć mogą się zdarzyć niespodzianki, które jedynie sprawią wszystko bardziej interesujące.

  • Maciek – 08.10.2008

    boję się, że znowu będzie: "Chcieliśmy dobrze, a wyszło jak zawsze...." Poza tym CMK i 300 km\h... aha, ciekawe kiedy...

  • R. Piech – 08.10.2008

    Modernizacja CMK ma się zacząć w 2014 roku i zakończyć w 2020. Będzie ona oznaczała wprowadzenie prędkości 250 lub 300 km/h - decydenci nie mogą się zdecydować nad konkretnym wariantem. Opcja 300 km/h wymaga bowiem zmiany zasilania z 3kV= na 25 kV 50 Hz~. Oczywiście takie są plany, a tych w naszym kraju było już wiele.

  • K. SKM Waw – 08.10.2008

    Dlatego wbrew temu co wielu „fachowców”sądzi o produktach Newagu stwierdzę, że obecność tego producenta w konsorcjum może zagwarantować nie tylko terminowość dostaw ale również zastosowanie polskich elementów wykończenia wnętrza znacznie przyczyniłoby się do podniesienia jego jakości. Panie Piech!!! a co z Pana za "fachowiec"?. Co do jakości produkcji NEWAGU to pojeździj Pan codziennie 14WE w Warszawie to przestaniesz Pan bredzić. O opinię o produktach NEWAG-u można również porozmawiać z maszynistami SKM-Waw albo z Panem Maciejem Górowskim który pracował dla tej manufaktury

  • R. Piech – 08.10.2008

    K. SKM Waw, nie zamierzam wdawać się w dywagacje nad moją fachowością lub nie, przypominam jedynie, "...że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane." Poprostu reprezentujesz typowe podejście "lepsze bo z importu" nie mając odniesienia do świata zewnętrznego i dążysz do zdeprecjonowania tego co wytworzone w Polsce. A wież, że produkt Newagu postawiony na targach obok magicznego V250 AnsaldoBreda reprezentował jakość dwa razy wyższą nie mówiąc już, że był ukończony, czego o V250 z półrocznym opóźnieniem dostaw nie da się powiedzieć!

  • InflanckA – 09.10.2008

    W artykule napisano wyraznie i jednoznaczeni "Niestety oficjalny komunikat nie zawierał informacji o oferowanych typach pojazdów, jak również oficjalnie żaden producent jak i PKP IC nie chcą zdradzić jakie oferty złożono." Tymczasem nie skladano zadnych ofert, tylko wnioski o dopuszczenie do udzialu w postepowaniu - PKP IC samo nie wie, jaki tabor zostanie zaoferowny, a zatem nie moze "zdradzic" informacji, ktorej samo nie zna.

  • R. Piech – 09.10.2008

    InflanckA - po raz kolejny udowodniłeś, że jedyne co potrafisz, to bawić się w Prezesa i łapać za słówka. Myślisz, że producenci teraz zastanawiają się co zaproponują PKP IC? Swoją drogą komunikat oficjalnie został zatytułowany: "Informacja prasowa PKP Intercity - Zakończenie drugiego etapu przetargu na zakup składów zespolonych" a jak sam napisałeś to w pierwszym etapie kwalifikuje się oferentów, w drugim produkty są znane. http://www.pkp.pl/node/2079

  • InflanckA – 10.10.2008

    Bardzo dobry link, polecam jednak nie ograniczac sie do lektury naglowka, tylko przeczytac wszystko. Jest tam bardzo jasno napisane, ze sporzadzenie SIWZ bedzie mialo miejsce w styczniu 2009, a zatem oferty beda mogly byc zlozone dopiero potem. Jest rowniez napisane, ze zakonczony etap polegal na skladaniu wnioskow o udzial w postepowaniu - a nie na skladaniu konkretnych ofert. Nic dziwnego, skoro jeszcze nie ma SIWZ.Ergo jeszcze raz - NIE ZLOZONO JESZCZE ZADNYCH OFERT. A jesli przechodzimy do wycieczek osobostych, to prosze bardzo... Niestety to nie jest lapanie za slowka, tylko istotna roznica. Szkoda, ze Autor jest taki wyrozumialy tylko wobec siebie - przewoznikow atakujac bardzo wyraznie za rozne niedociagnieca, czesto bardzo subiektywnie rozumiane...

  • InflanckA – 10.10.2008

    Jeszcze, zeby uzmyslowic roznice pomiedzy poszczegolnymi etapami dialogu konkurencyjnego - calkiem mozliwe jest, ze niektorzy z dopuszczonych producentow w ogole nie zloza ofert.

  • R. Piech – 10.10.2008

    InflanckA jak zrozumiesz, że powyższy artykuł powstał w przeciągu dwóch godzin, bo musiał w takim czasie powstać aby interes się kręcił, to zauważysz, że błędy mogą występować. Zwłaszcza wobec faktu, że nie zawsze jest czas czytać dokładnie komunikaty prasowe, stąd błędne zasugerowanie tytułem. Oczywiście byłoby inaczej gdyby ktokolwiek ze światłych komentatorów nie ograniczał się do komentowania a sam przysłał jakiś wartościowy materiał do publikacji. Oczywiście materiał który wnosi coś nowego a nie polemizuje z czymś tam, gdzieś tam. Odnośnie krytyki PKP IC w tym zakresie, to jest w pełni uzasadniona, ponieważ w przeciwieństwie do czasu powstania tego artykułu specjaliści z tej spółki pracowali nad tym przetargiem kilka miesięcy i pomimo tego czasu sami wprowadzają w błąd odbiorców swoim własnym komunikatem prasowym. Czyli pełny profesjonalizm... .

  • Maciek – 13.10.2008

    Czytałem tutaj kiedyś artykuł, że za kwotę, jaką Polska chce zbudować linie wysokich prędkości (trasa Y), można by wyremontować i zmodernizować całą dzisiejszą sieć torową do prędkości 160-200 km\h. Może więc, zamiast kupować tabor, który będzie używany na 1 góra dwóch liniach, skupić się na ogólnym usprawnieniu transportu kolejowego w kraju? Poza tym mam pytanie czy wprowadzenie prędkości 300 km\h, oprócz zmiany sposobu zasilania, nie wymusi niewielkiej zmiany geometrii trasy (przyjmujemy, że pociągi nie mają wychylnego pudła)?

  • Maciek – 13.10.2008

    Oczywiście moje drugie pytanie dotyczyło CMK

  • R. Piech – 14.10.2008

    Składy, które obecnie chce kupić PKP IC są właśnie reprezentantami pojazdów na modernizowane linie, stąd jest to bardzo pożądany zakup. Zespoły dla KDP mają być przedmiotem innego przetargu w przyszłości. Odnośnie wprowadzenia 300 km/h na modernizowanych liniach, to jest to raczej technicznie nieopłacalne. Takie przedsięwzięcie wymaga zwiększenia odstępów między torami, eliminacji skrzyżowań z drogami w poziomie (budowa mostów), eliminacja peronów przy torach głównych, montaż rozjazdów z ruchomymi dziobami o małym skosie, złagodzenie łuków itd. To wszystko powoduje, że w zasadzie nikt nie decyduje się na przebudowę istniejących linii dla takich prędkości. Niemcy modernizują niektóre istniejące linie do 200 km/h, choć trasa Berlin - Hamburg została zmodernizowana do 230 km/h. Jednak największą barierą przed większymi prędkościami w Polsce są przepisy prawne a w szczególności wartości przyspieszeń bocznych, które są najrygorystyczniejsze spośród krajów europejskich. Stosując wartości z Niemiec nie byłoby problemu na znacznej części tras zmodernizowanych pod 160 km/h osiągnięcie prędkości 200 km/. Dlatego na zachodzie system wychyłu pudeł jest stosowany w przeważającej większości dla poprawy komfortu podczas jazdy po ciasnych łukach z większą prędkością. W Polsce z racji wartości przyspieszeń system przechyłu nie jest aż tak konieczny. W każdym bądź razie czas przejazdu składu z systemem wychyłu i bez będzie ten sam lub porównywalny. System przechyłu mógłby się przydać na trasach międzynarodowych oraz w przypadku złagodzenia wartości przyspieszeń bocznych w Polsce.

  • adas niezgodka – 18.10.2008

    @Maciek.CMK ma luki o geometrii 4000m najmniej,a takze 5000m.Te drugie starcza na 300km/h,a te na 4000m,tez pod warunkiem zmiany przechylki na lukach bez korekty geometrii w terenie! Warunek-wycofanie z tej trasy pociagow towarowych i zmiana napiecia.Rozstaw miedzy osiami torow jest na 4.5m! To wiecej niz na LGV Sud-Est (4.2m).Tak dobre parametry CMK zawdzieczamy konstruktorom tej lini i restrykcyjnym przepisom PKP.CMK ma naprawde wiekszy potencjal niz sie powszechnie sadzi.W przypadku tej lini,powinnismy raczej mowic o dokonczeniu budowy tej jednej z pierwszych w Europie lini duzych predkosci ,a nie o jej modernizacji.

  • adas niezgodka – 18.10.2008

    @Maciek.CMK ma luki o geometrii 4000m najmniej,a takze 5000m.Te drugie starcza na 300km/h,a te na 4000m,tez pod warunkiem zmiany przechylki na lukach bez korekty geometrii w terenie! Warunek-wycofanie z tej trasy pociagow towarowych i zmiana napiecia.Rozstaw miedzy osiami torow jest na 4.5m! To wiecej niz na LGV Sud-Est (4.2m).Tak dobre parametry CMK zawdzieczamy konstruktorom tej lini i restrykcyjnym przepisom PKP.CMK ma naprawde wiekszy potencjal niz sie powszechnie sadzi.W przypadku tej lini,powinnismy raczej mowic o dokonczeniu budowy tej jednej z pierwszych w Europie lini duzych predkosci ,a nie o jej modernizacji.

  • opolanin – 16.12.2008

    Najrozsądniejszym rozwiązaniem byłby wybór produktu oferowanego przez Siemensa lub Alstom.Pociągi Siemensa mają już dopuszczenie do ruchu w Niemczech i Austrii a Pendolino również w Niemczech i Czechach.A te hiszpańskie wynalazki w żadnym z tych krajów, co może przyspożyć dodatkowych kłopotów.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....