Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Legendarny płocki most do remontu

inforail
02.04.2019 14:24
0 Komentarzy
Przetarg na remont mostu drogowo-kolejowego przez Wisłę im. Legionów Józefa Piłsudskiego w Płocku  ogłosił w piątek Miejski Zarząd Dróg (MZD), spółka gminna. Oferty można składać do 15 kwietnia. Prace remontowe planowane są do 30 września.

W opublikowanej dokumentacji przetargowej płocki MZD podał m.in., że realizacja inwestycji uzależniona jest od uzyskania dofinansowania z rezerwy subwencji ogólnej Ministerstwa Infrastruktury.

Most im. Legionów Józefa Piłsudskiego, łączący dwie części Płocka przedzielone Wisłą, został wybudowany w latach 1937-38. To jedna z najbardziej oryginalnych przepraw pod względem konstrukcji nie tylko w Polsce, ale i w Europie, gdyż różnica w wysokości przyczółków po obu stronach rzeki wynosi ponad 10 metrów.

Jak poinformował PAP Hubert Woźniak z płockiego Urzędu Miasta, w ramach remontu mostu planowana jest wymiana dylatacji oraz nawierzchni jezdni wraz z izolacją, a także wymiana barierek. „Na oferty czekamy do 15 kwietnia. Prace MZD chce skończyć do 30 września” – dodał.

Woźniak zaznaczył, iż płocki samorząd liczy na pozyskanie z subwencji resortu infrastruktury na wsparcie inwestycji maksymalnej kwoty 4,5 mln zł. Przyznał jednocześnie, że gdyby nie udało się uzyskać tego dofinansowania to możliwe są wtedy ewentualne opcje – samodzielnego sfinansowania przedsięwzięcia lub unieważnienia przetargu.

„Nie wiemy na razie czy dostaniemy dotację na remont mostu. Liczymy na to, że ją otrzymamy. Niezależnie od rozstrzygnięcia w tej kwestii, przystępujemy do szukania wykonawcy. Kiedy będziemy otwierali oferty przetargowe, powinniśmy mieć już wiedzę czy mamy szansę na dotację” – powiedział PAP Woźniak.

W ogłoszeniu o przetargu, MZD zastrzegł, iż wykonawca remontu mostu zobowiązany jest skoordynować roboty prowadzone na przeprawie i na dojazdach do niej z wykonawcą innego zadania, obejmującego rozbudowę alei Kilińskiego oraz ulic Mostowej i Kolejowej – to inwestycja planowana w ramach drugiego etapu projektu rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej w Płocku.

„Remont mostu chcemy przeprowadzić w okresie wakacyjnym, kiedy ruch samochodowy jest mniejszy. Poza tym, liczymy na to, że rozpoczniemy przebudowę alei Kilińskiego, której pierwszym elementem będzie budowa kanalizacji przecinającej ulicę Mostową, czyli trasę dojazdową do przeprawy. W związku z tym zamierzamy połączyć w terminach także reorganizację ruchu w tym rejonie miasta” – wyjaśnił Woźniak.

Jak podał płocki MZD w ogłoszeniu przetargowym, zakres prac związanych z remontem mostu przewiduje m.in. wymianę urządzeń dylatacyjnych, wykonanie nawierzchni jezdni i chodników, wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowej mostu – dźwigarów i płyt – w okolicach urządzeń dylatacyjnych, a także zabezpieczenie antykorozyjne balustrad oraz wymianę barier ochronnych między jezdnią a chodnikiem.

MZD oczekuje opracowania receptury nawierzchni specjalnie dla płockiego mostu z uwzględnieniem specyfiki jego konstrukcji wraz z uzyskaniem dla tej receptury pozytywnej opinii laboratorium z akredytacją w tej dziedzinie.

Jak zaznaczył MZD, ponieważ most przez Wisłę im. Legionów Józefa Piłsudskiego w części znajduje się na obszarze zabytkowego zespołu urbanistyczno-architektonicznego Płocka, a sam obiekt figuruje w gminnej ewidencji zabytków, to wykonawca remontu przeprawy będzie musiał informować o prowadzonych robotach lub zmianach projektowych Miejskiego Konserwatora Zabytków.

Budowa płockiego mostu drogowo-kolejowego przez Wisłę im. Legionów Józefa Piłsudskiego o długości 700 metrów była jedną z największych tego typu inwestycji w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce. Zrealizowano ją w rekordowym terminie 20 miesięcy.

W trakcie budowy przeprawy pobito ówczesny europejski rekord opuszczania kesonu, osiągając głębokość 28,8 metra. Zużyto 5,5 tys. ton stali. Wykonano też ok. 700 tys. metrów sześc. robót ziemnych przy budowie dróg dojazdowych. Koszt całej inwestycji wyniósł wówczas 15 mln zł. Pierwszy pociąg przejechał po moście 28 października 1938 r.

Kierownikiem budowy płockiej przeprawy był inż. Aleksander Witkowski (1898-1986), absolwent wydziału inżynierii lądowej Politechniki Warszawskiej, do 1939 r. zatrudniony w Ministerstwie Robót Publicznych.

Podczas II wojny światowej most przez Wisłę w Płocku był dwukrotnie zniszczony – we wrześniu 1939 r. i w styczniu 1945 r. Po odbudowie został ponownie otwarty w maju 1950 r. Przeprawa była już kilkakrotnie remontowana: w 1977 r., w 1994 r., w 1998 r. oraz w 2005 r. W styczniu 1982 r., w czasie powodzi, osunął się nasyp ziemny lewego przyczółku przeprawy, co spowodowało wykolejenie się pociągu relacji Sierpc-Kutno – rannych zostało wówczas 105 osób. Ruch na moście został wznowiony po naprawie na przełomie lutego i marca 1982 r.

W 2008 r. na płockim moście im. Legionów Józefa Piłsudskiego zamontowano iluminację, której kolory: żółty, czerwony i niebieski nawiązują do historycznych barw miasta. W 2018 r. na prawym przyczółku przeprawy odsłonięto pamiątkowy obelisk z okazji 80. rocznicy jej otwarcia, a pobliski skwer otrzymał imię inż. Aleksandra Witkowskiego.(

Komentarze