LEO Express z pozytywną decyzją UTK. Ruszy 10 grudnia?

inforail
13.10.2017 07:36
0 Komentarzy

Prezes UrzęduTransportu Kolejowego wydał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasiePraga – Kraków spółce LEO Express.

Oznacza to, że czeski przewoźnik będzie mógł złożyć wniosekdo zarządcy infrastruktury i rozpocząć przewozy od 10 grudnia. Kilka miesięcywcześniej LEO Express otrzymał od Prezesa UTK polski certyfikat bezpieczeństwa.

Na początku czerwca 2017 r. LEO Express złożył wniosek ootwarty dostęp w relacji Praha hlavní nádraží – Kraków Główny. We wrześniu czeskiprzewoźnik zmodyfikował jednak treść zgłoszenia. Po zmianie wniosku niezgłoszono potrzeby badania wpływu na połączenia dofinansowane ze środkówpublicznych. Brak tez było zastrzeżeń co do głównego celu połączenia – czyliprzewozu osób między państwami. Dlatego Prezes UTK mógł wydać decyzję ootwartym dostępie bez obowiązku wszczynania dodatkowych procedur. Taki trybwydawania pozwoleń określa znowelizowana w ubiegłym roku ustawa o transporciekolejowym.

Jestem zadowolony, żemogłem wydać pozytywną decyzję nowemu przewoźnikowi. Konkurencja na torachzwiększa szansę, że pasażer otrzyma atrakcyjną ofertę: wymusza rywalizację wzakresie cen przejazdu, komfortu i jakości obsługi – przekonuje IgnacyGóra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Ważnejest też, aby odbywała się w ramach wyznaczonych przepisami prawa, tak bypoprawiała sytuację podróżnych. Nie chcemy dopuścić do tego, aby na przykład wdłuższej perspektywie pogorszyła się częstotliwość połączeń – dodaje.

Zgodnie ze swoim wnioskiem LEO Express chce uruchomićcodziennie jedną parę pociągów między Pragą a Krakowem. Przewoźnik zgłosił trzyalternatywne trasy i rozkłady jazdy. W każdej z opcji pociąg miałby jechać wPolsce przez Zebrzydowice, Pszczynę, Tychy, Katowice i Mysłowice. W pierwszymwariancie pojedzie również przez Jaworzno, Trzebinię i Krzeszowice. W drugimwariancie kolejne stacje to Jaworzno, Olkusz, Tunel i Miechów. Trzeci wariantprzewiduje przejazd przez Oświęcim, Zator i Skawinę. Planowane godzinykursowania to wyjazd z Pragi o 16.10 i przyjazd do Krakowa około 23.30. Wkierunku powrotnym wyjazd około 4.30 i przyjazd o 11.39.

Aby przewoźnik z innego państwa członkowskiego UniiEuropejskiej mógł świadczyć usługi w Polsce, musi spełnić kilka warunków. Musiposiadać licencję, certyfikaty bezpieczeństwa część A i B oraz decyzję ootwartym dostępie. Licencja i certyfikat bezpieczeństwa część A wydane wdowolnym kraju unijnym zachowują ważność na terenie wszystkich krajów Wspólnotybez żadnych dodatkowych formalności. Część B certyfikatu bezpieczeństwapotwierdza spełnienia wymagań niezbędnych do bezpiecznego wykonywania przewozówkolejowych na danej sieci kolejowej i jest ważna tylko w kraju wydania. LEOExpress otrzymał certyfikat część B zUrzędu Transportu Kolejowego 20 kwietnia 2017r.

Kolejnym dokumentem potrzebnym zagranicznemu przewoźnikowina przejazd jest decyzja w sprawie otwartego dostępu na trasie międzynarodowej.Przed wydaniem decyzji regulator może zbadać tak zwany cel główny i równowagęekonomiczną. Takiego badania dokonuje jednak wyłącznie na wniosekzainteresowanych podmiotów.

W pierwszym przypadku chodzi o sprawdzenie, czy celemuruchomienia nowego połączenia przez przewoźnika są rzeczywiście usługiprzewozu pasażerów między krajami członkowskimi. UTK bada ten cel na wniosekm.in. organu, który podpisał umowę o świadczenie usług publicznych transportukolejowego (np. Minister Infrastruktury i Budownictwa) lub przedsiębiorstwakolejowego, które wykonuje usługi na trasach, na których świadczone mają byćnowe usługi.

Urząd, również na wniosek, może badać „równowagęekonomiczną” umów PSC (Public Service Contract). W tym przypadku uprawnionym dozłożenia wniosku jest między innymi zarządca infrastruktury czy organizatorpublicznego transportu zbiorowego, który posiada podpisaną umowę PSC obejmującąstację początkową i stację końcową proponowanej nowej usługi. Równowagaekonomiczna może być zagrożona, jeśli nowa usługa ma znaczący negatywny wpływna rentowność usług świadczonych w ramach umowy o świadczenie usług publicznychlub na koszty netto przyznania tej umowy.

Zmiana treści wniosku przez LEO Express wydłużyła proceduręwydania decyzji przez UTK o 4 tygodnie. Tyle czasu daje ustawa na złożeniewniosków o badanie celu głównego i równowagi ekonomicznej. Wcześniej (w 2016roku) LEO Express złożył wniosek o otwarty dostęp na trasie Praha – Warszawa,jednak zgłoszenie zostało wycofywane przez czeskiego przewoźnika.

To pierwsza sprawa o otwarty dostęp międzynarodowy,procedowana od początku do końca w Urzędzie Transportu Kolejowego. W tym rokuPrezes UTK wydał też pozytywne decyzje o otwartym dostępie krajowym dla ArrivyRP, Kolei Dolnośląskich i PKP Intercity.

{https://www.youtube.com/watch?v=6hnFO1BhWas}


Komentarze