TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Linia Chabówka ? Nowy Sącz zostanie odratowana?
PAP - Opublikowano: 21.01.2016 14:54:55 2 komentarze
Linia Chabówka ? Nowy Sącz zostanie odratowana?

Na liczącej 130 lat linii kolejowej biegnącej od Chabówki do Nowego Sącza zostaną przeprowadzone niezbędne prace, aby mogły po niej jeździć turystyczne pociągi retro. PKP PLK przeznaczy na ten cel 1,2 mln zł. Pierwsze przejazdy zapowiedziano w wakacje.

77-kilometrowy odcinek torów z Chabówki do Nowego Sącza w Małopolsce uznawany jest przez miłośników kolei za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce. Stanowi fragment Galicyjskiej Kolei Transwersalnej zbudowanej 130 lat temu przez austriackie c.k. Koleje Państwowe. Na większości stacji zachowały się zabudowania stacyjne z okresu powstania linii, a układ trasy stanowi wspaniały przykład robót inżynieryjnych. Trasa posiadająca niespotykane nigdzie w Polsce walory widokowe łączy tereny o wyjątkowej atrakcyjności turystycznej; wykorzystywane jest obecnie do przejazdów pociągów retro.

Jak poinformował PAP w czwartek rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec, spółka przeznaczy na poprawę stanu linii kolejowej 1,2 mln zł. "Oszczędności uzyskane na przeprowadzonych już przetargach na roboty w tym roku pozwoliły PLK zaplanować środki na poprawę linii. To pozytywna odpowiedź na społeczne zainteresowanie linią - wskazywaną jako ważna dla regionu trasa" - zaznaczył.

Według rzecznika zaplanowane prace pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 40 km/h na odcinakach Chabówka - Mszana Dolna oraz Marcinkowice - Nowy Sącz. Zapewniona będzie również bezpieczna jazda na pozostałych fragmentach trasy. "Prace zamierzamy realizować już na końcu zimy - tak, by pierwsze jazdy były możliwe na sezon wakacyjny" - zapowiedział Siemieniec.

O utrzymanie linii kolejowej apelował Sejmik Województwa Małopolskiego, a także miłośnicy Beskidu Wyspowego, przez który ona przebiega. Samorządy i osoby prywatne skupione wokół akcji "Odkryj Beskid Wyspowy" wystąpiły z apelem do władz PKP i PLK o natychmiastowe zabezpieczenie pieniędzy na utrzymanie tego szlaku i stworzenie specjalistycznego zespołu mogącego dokonać zarówno analizy stanu linii nr 104, jak i wskazania niezbędnych prac do zapewnienia jej przejezdności.

W działaniach na rzecz remontu linii nr 104 aktywnie uczestniczył też Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce, należący do PKP Cargo SA - największa tego typu placówka w Polsce. Maciej Panasiewicz, naczelnik Sekcji Utrzymania i Napraw Taboru w Chabówce poinformował PAP, że w zeszłym roku skansen na tej trasie uruchomił ponad 110 kursów pociągów retro, w tym 83 pociągi, które kursowały dwa razy dziennie we wszystkie wakacyjne soboty i niedziele pomiędzy Chabówką i Kasią Wielką. Z przejazdów skorzystało z nich ponad 15 tys. pasażerów.

"Na ten rok mamy sprecyzowane plany. Chcemy kontynuować wakacyjne przewozy retro z Chabówki do Kasiny Wielkiej, a także przygotować specjalną ofertę dla młodzieży, która przyjedzie do Małopolski na Światowe Dni Młodzieży. Oprócz tego przygotowujemy się do projektu przejazdów retro, na który konkurs będzie ogłaszać Województwo Małopolskie" - zaznaczył dyrektor.

Zapowiedział, że skansen w Chabówce uznaje tę linię kolejową za "swój matecznik" i po remoncie będzie ją w głównej mierze wykorzystywał do przejazdów pociągami retro.

Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, które w sezonie turystycznym we współpracy ze skansenem organizuje na tej trasie przejazdy zabytkowymi składami oceniło, że dzięki naprawie infrastruktury znacząco rozwinie ofertę przejazdów pociągów retro w Małopolsce, ze szczególnym uwzględnieniem tej historycznej trasy.

Zdaniem miłośników kolei linia nr 104 Chabówka - Nowy Sącz musi istnieć i funkcjonować, bo jest jedynym tak dobrze zachowanym odcinkiem powstałej w 1885 r. Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Jest też jednym z najbardziej perspektywicznych obszarów przemysłu czasu wolnego w Małopolsce i może stać się atrakcją na skalę europejską. Zwracają oni też uwagę, że linia wciąż pozostaje potencjalnym szlakiem komunikacji kolejowej o znaczeniu państwowym i awaryjną trasą w stosunku do linii Nowy Sącz - Tarnów. Jej modernizacja została ujęta w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Chabówka
Nowy Sącz
PKP PLK
Małopolska
  • FRanek – 21.01.2016

    Tam powinien być regularny ruch, choćby 4 pary od początku maja do końca października, bo to wspaniały dojazd do kluczowych miejscowości w Beskidzie Wyspowym.

  • JanuszJG – 21.01.2016

    No tak, a o linii kolejowej nr 283 na odcinku Jelenia Góra - Lwówek Śląski też przebiega jedna z najbardziej malowniczych tras w Polsce, w większość jej trasy biegnie po Parku Krajobrazowym Doliny Bobru i nikt nie kwapi się do tego, żeby ta linia została zmodernizowana.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....