Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Linia Podłęże-Piekiełko też w siatce dojazdowej do CPK

inforail
10.10.2018 06:23
0 Komentarzy

Planowana liniakolejowa Podłęże-Piekiełko, która przyspieszy dojazd z Nowego Sącza do Krakowapozwoli też szybciej dotrzeć podróżnym do Centralnego Portu Komunikacyjnego –podał pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, wiceminister infrastruktury MikołajWild.

Jak zaznaczył, dzięki nowej trasie podróż koleją z NowegoSącza przez Kraków do CPK zajmie niewiele ponad dwie godziny. „Inwestycjanazywana Podłęże – Piekiełko, pomimo że nie jest przewidziana w programie CPK,bo już została przyjęta i jest wdrażana w ramach Krajowego Programu Kolejowego,tworzy z programem CPK gigantyczna synergię, dającą dojazd w niewiele ponaddwie godziny do najlepiej skomunikowanego miejsca w Polsce (CPK)” – powiedziałWild dziennikarzom w Nowym Sączu.

Przedsięwzięcie potocznie nazywane „Podłęże -Piekiełko” zakłada wybudowanie 58,5 km nowej linii kolejowej, którazacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. Wmiejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód domiejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna(linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą75-kilometrową linią Chabówka – Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.

Według przeprowadzonych analiz, realizacja projektu umożliwiwygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasiekrótszym niż dwie godziny a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz, poniżejjednej godziny.

„Nowy Sącz, jeśli chodzi o dostępność do reszty kraju, jestwciąż na poziomie co najwyżej XX-wiecznym, a niektórzy twierdzą że na poziomieXIX wieku” – ocenił Wild i dodał, że program CPK nie „spowoduje zahamowaniaimpetu, który został nadany podstawowej inwestycji jeśli chodzi o transportkolejowy, czyli Podłęże – Piekiełko”.

Zapewnił, że przygotowania do tej inwestycji są zgodne zzałożonym harmonogramem – PKP Polskie Linie Kolejowe wyłoniły w przetarguwykonawcę dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dladwóch przedsięwzięć: modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka -Nowy Sącz oraz budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark /Mszana Dolna.

Prace te wykona konsorcjum, którego liderem jest spółka EgisRail za ponad 221 mln zł. Realizacja prac przygotowawczych planowana jest wlatach 2018 – 2021.

Według Wilda umowa z wykonawcą projektu powinna zostać podpisana”w najbliższych dniach”.

Szacowana wartość inwestycji według różnych źródeł to od 6do 9 mld zł. Pierwszy etap, czyli prace przygotowawcze i projektowe – zapewniłwiceminister – będą finansowane ze środków unijnych pochodzących z obecnejperspektywy UE.

Etapy drugi i trzeci, obejmuje prace budowlane planowane sądo realizacji odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-26. Wild zapewnił, że będąone ubiegać się o finansowanie z przyszłego budżetu UE. „Tutaj działania sąpodejmowane i są stawiane przez rząd na bardzo wysokim priorytecie”.

Jednocześnie pełnomocnik rządu ds. budowy CPK poinformował,że w dalszej perspektywie około roku 2025 możliwe jest przedłużenie do Nowego Sączanowej bezpośredniej linii kolejowej, która miałaby łączyć CPK z Kielcami iTarnowem.

„CPK to program, który swoim zasięgiem i wpływem obejmujeobszar całej Polski. Jednym z jego głównych celów jest likwidacja wykluczeniatransportowego” – zapewnił Wild.

Kandydatka PiS na prezydenta Nowego Sącza Iwona Mularczykzaznaczyła, że rozwój komunikacji drogowej i kolejowej na Sądecczyźnie to jestpriorytetem nie tylko dla mieszkańców i rodzimych przedsiębiorców, ale teżturystów, którzy przyjeżdżają tam wypoczywać.

Centralny Port Komunikacyjny ma być jednym z największychprzesiadkowych portów lotniczych w Europie. Pod obszar ewentualnej inwestycjiwyznaczone są obecnie trzy gminy: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow.sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski). Po pierwszym etapie budowy maobsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie; docelowo będzie mogło być rozbudowanedo ok. 100 mln. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową makosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają się zakończyć praceprzygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.


Komentarze