TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Linie kolejowe z priorytetem pasażerskim lub towarowym
Ryszard Piech - Opublikowano: 24.05.2011 12:39:22 6 komentarzy
Linie kolejowe z priorytetem pasażerskim lub towarowym

Niedawny pomysł PLK dotyczący wprowadzenia na poszczególnych liniach minimalnych prędkości dla pociągów niesłusznie wzbudził wiele kontrowersji, bowiem krok ten jest jak najbardziej właściwy, choć wymaga wprowadzenia pewnych zmian w samej PLK.

O pomyśle wprowadzenia prędkości minimalnych pisaliśmy tutaj, w skrócie PKP PLK chce opracować wykaz prędkości minimalnych jakie muszą osiągać pociągi aby mogły skorzystać z danej linii. Powodem wprowadzenia takich regulacji ma być fakt, iż jadące wolno (zazwyczaj pociągi towarowe) wpływają negatywnie na zużycie szyn na łukach, choć pod zasadność tych regulacji można przypisać również kwestie przepustowości linii. Problemy te dotyczą zwłaszcza linii szybszych, zazwyczaj o prędkości maksymalnej 160 km/h, gdzie w ramach dostosowywania do większych prędkości zastosowano większe przechyłki torów w łuku. Dzięki temu pociąg pasażerski może przejechać szybciej, choć efektem ubocznym jest zwiększone zużycie szyny wewnętrznej w przypadku zbyt wolnej jazdy pociągu towarowego. W związku z tym pomysł ten ma przyczynić się do zmniejszenia kosztów utrzymania infrastruktury, choć można zapytać, czy PLK będzie te szlaki utrzymywać w należytym stanie i czy nie pojawią się ograniczenia czasowe mniejsze niż prędkość minimalna, bowiem wówczas mielibyśmy typowo polskie kuriozum.

Kwestia optymalizacji infrastruktury kolejowej jest bardzo szeroka, podobnie jak praktycznych rozwiązań w tym zakresie. Przykładowo spółki kolejowe w USA optymalizują swoją infrastrukturę dokładnie pod realizowane przewozy co oznacza montaż rozjazdów czy mijanek jedynie tam, gdzie wymagają tego czynności ruchowe. Dzięki temu fundusze na utrzymanie infrastruktury mogą być niskie, choć odbywa się to kosztem funkcjonalności systemu w przypadku awarii lub wykolejenia. Pod tym względem Europa jest na zupełnie odmiennym biegunie i hołduje uniwersalności linii kolejowych co daje dużą swobodę w trasowaniu pociągów lecz z drugiej strony infrastruktura nie pozwala na wykorzystanie w pełni żadnych z zalet kolei. Budowanie linii uniwersalnych oznacza bowiem niższe prędkości dla pociągów osobowych, duże ograniczenia długości i tonażu pociągów towarowych jak również duże koszty budowy i utrzymania infrastruktury połączone z małą przepustowością. Świadomość istnienia tych ograniczeń już od lat jest bardzo wysoka w UE, jednak jak dotąd nigdzie nie udało się przełożyć jej w praktykę. Owszem powstają dedykowane linie KDP, jednak poza tym niewiele się dzieje, choć możliwe do osiągnięcia efekty są „warte świeczki”. Głównym powodem braku zrozumienia zalet takiego podziału jest kwestia rozdzielenia infrastruktury od przewoźników przez co zarząd infrastruktury tworzy produkt dla wszystkich (czyli tak faktycznie dla nikogo) a przewoźnicy wykorzystując bieżące możliwości nie mogą zoptymalizować kosztów. 

W celu lepszego zobrazowania różnic w wymaganiach między infrastrukturą uniwersalną, towarową a pasażerską w poniższej tabeli zostały zestawione podstawowe parametry. Pierwszym jest prędkość maksymalna, gdzie już na wstępie widać duże rozbieżności powodujące częste „kolizje”w trasach wolnych pociągów towarowych oraz szybkich pasażerskich. Widać bardzo wyraźnie, iż budowa wszystkich linii do prędkości 160 km/h jest zbędna, ponieważ dla pociągów towarowych jest to wartość zupełnie nieosiągalna, gdyż dla przewozów towarowych najbardziej optymalne prędkości to 80 do 120 km/h. Drugim z parametrów są dopuszczalne naciski na oś, które dla większości obecnie modernizowanych linii są określane na 22,5 tony. Jak łatwo można zobaczyć parametr ten jest nader duży jak dla pociągów pasażerskich a jednocześnie zbyt niski jak dla przewozów towarowych. Dzięki większym naciskom na oś do jednego wagonu można załadować więcej towarów przez co zmniejsza się koszt transportu oraz poprawia efektywność wykorzystania taboru co przekłada się na zwiększone zyski. Innym sposobem na poprawę efektywności jest wydłużanie składów, które przy uniwersalnych liniach są znacznie ograniczone, choć zapotrzebowanie na długie składy jest duże. Z drugiej strony dla linii o typowo pasażerskim charakterze tory postojowe i mijanki mogą być znacznie krótsze, ponieważ z racji przepisów typowy pociąg nie jest dłuższy niż 400 metrów. Wraz z długością i masą składu idzie w parze zapotrzebowanie na energię elektryczną. Tutaj parametry modernizowanych linii są właściwe dla pociągów pasażerskich, jednak nie dla długich i ciężkich pociągów towarowych.

Porównanie infrastruktury

Typ linii

Uniwersalne

Pasażerskie

Towarowe

Prędkość maksymalna (km/h)

160-200

200-350

80-120

Maksymalny nacisk na oś (t).

22,5

20-21,5 (dla lokomotyw)

18-20 (dla EZT)

25-30

Długość składu (m)

750

400

1500

Podstacje dostosowane do poboru energii przez pociąg (MW)

6

6

12

 

Już na podstawie takiego zestawienia widać bardzo wyraźnie, iż droga w kierunku linii z priorytetem pasażerskim i towarowym jest zasadna i pozwoliłaby na rozwiązanie wielu problemów. PKP PLK chcąc wprowadzić prędkości minimalne, które obejmą w głównej mierze pociągi towarowe powinna najpierw dokonać określenia linii alternatywnych, które byłyby optymalizowane z myślą o ruchu towarowym tak aby przewoźnicy towarowi otrzymali coś w zamian za dłuższą trasę przejazdu liniami o gorszym stanie. Z drugiej strony sieć głównych tras między największymi miastami mogłaby wówczas uzyskać status priorytetu pasażerskiego z ograniczonym dostępem dla pociągów towarowych. Wobec ciągłych problemów z niedoborem środków finansowych prędzej czy później w Polsce (podobnie jak rozważane jest to obecnie w Niemczech) będzie konieczne wprowadzenie linii z priorytetem pasażerskim lub towarowym zamiast ciągłego budowania kosztownych i mało efektywnych linii uniwersalnych.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP
PKP PLK
  • cosmo – 25.05.2011

    Bardzo dobry artykuł. I jak się to ma do hasła transport na szyny? Zawsze łatwiejsze jest wróżenie, a problem jak widać dużo bardziej złożony. Dlatego PLK powinno mieć plan rozwoju jasny, czytelny i dostępny, realizowany niezależnie od ekipy rządzącej na najbliższe 20 lat.

  • Adam Z – 26.05.2011

    To dla mnie stracona sprawa na E-30, gdzie Opole-Wrocław powinno byc na v200 z przelotem przez Brzeg z v160 i czasem 30 minut na tych 80km. I podobnie w stronę Katowic. Towarowe powinny zasilać linię przez Jelcz.

  • straphan – 30.05.2011

    Niemcy akurat sa przykladem dla kraju, gdzie buduje sie linie uniwersalne - przeciez pociagi towarowe kursuja linia "KDP" Hanower - Norymberga. Ponadto jak dobrze pamietam, to unijny standard TSI przewiduje nacisk na os do 17t na nowobudowanych liniach KDP.

  • nowy – 30.05.2011

    A czy na liniach KDP (tak jak na TGV - opisywano) nie kursują jako towarowe tylko kontenerowe o małym nacisku na oś??

  • R. Piech – 30.05.2011

    @straphan; głowy nie dam ale raczej jest 18 t, oczywiście linie pasażerskie nawet KDP można budować z jeszcze mniejszymi naciskami nawet 16t. Niemcy oczywiście są krajem "uniwersalnym" jednak po pierwsze ten naród stać na takie rozwiązania po drugie linia ICE Frankfurt - Kolonia jest jedynie pasażerska, natomiast obecnie planuje się utworzenie korytarza towarowego w osi północ - południe. Chodzi o zmianę myślenia do której Niemcy też się przymierzają. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby na liniach pasażerskich był dopuszczony ograniczony ruch towarowy podobnie jak na towarowych dopuszczony ruch pasażerski. Tutaj chodzi bardziej o optymalizację konstrukcji linii, która może przynieść wymierne efekty ekonomiczne.

  • R. Piech – 30.05.2011

    @nowy; na LGV jeżdżą jedynie pociągi pocztowe natomiast pomysł lekkich kontenerów nadal czeka na realizację.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....