Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Małopolska odebrała Impulsy

inforail
28.11.2016 12:26
0 Komentarzy

WojewództwoMałopolskie odebrało w poniedziałek w nowosądeckiej firmie Newag pierwszychsześć elektrycznych pociągów, które w połowie grudnia zostaną skierowane natrasy kolei aglomeracyjnej. W sumie region zamówił 13 takich składów za 304 mlnzł brutto.

Nowe pociągi Impuls będą kursowały na trzeciej liniiSzybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa do Tarnowa, której otwarcie nastąpi 11grudnia wraz z wejściem w życie nowego rozkładu na kolei. Użytkować je będziesamorządowa spółka Koleje Małopolskie.

Jak podkreślił Leszek Zegzda, członek zarządu województwamałopolskiego – podczas uroczystości na sądeckim dworcu kolejowym – wraz znowymi pojazdami samorząd wprowadza nową jakość do kolejowych przewozówpasażerskich w Małopolsce. Zaznaczył, że zakup taboru to następny etapbudowania strategii transportu zintegrowanego, w którym transport kolejowyodgrywa kluczową rolę.

„Ważne jest też to, że te supernowoczesne pociągiwyprodukowała od początku do końca krajowa firma z naszego regionu” -podkreślił Zegzda.

Prezes Newagu Zbigniew Konieczek podkreślił, że kontrakt napociągi dla Małopolski jest realizowany w rekordowym tempie – pierwszych sześćImpulsów trafiło do zamawiającego osiem miesięcy po podpisaniu kontraktu, akolejnych siedem zostanie dostarczonych w połowie lutego przyszłego roku.

W myśl umowy Newag dostarczył obecnie sześć pojazdów Impuls(cztery składy 5-członowe oraz dwa 4-członowe), a także zapewni kompleksowąobsługę gwarancyjną, serwis i utrzymanie. Pozostałych sześć składów zostaniedostarczonych do 15 lutego 2017 r. Samorząd województwa skorzystał również ztzw. prawa opcji i kupił dodatkowy jeden pojazd.

Zbigniew Konieczek podkreślił, że nowe pociągi dlaMałopolski, regionu w którym mieści się siedziba spółki Newag, są dostarczane wroku jubileuszu 140-lecia założenia firmy. Jeden ze składów dostarczonych dlaMałopolski będzie setnym pociągiem wyprodukowanym w Newagu.

Nowy tabor spełnia rygorystyczne normy europejskie, w tymeuropejski system bezpieczeństwa ETCS poziom 2, dzięki czemu poprawi siębezpieczeństwo i komfort podróży pasażerów w regionie. Pociągi są wyposażonem.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne,stojaki na rowery, automaty biletowe oraz udogodnienia dla osóbniepełnosprawnych i rodziców z małymi dziećmi (np. przewijaki).

4-członowe Impulsy mieszczą 200 pasażerów na miejscachsiedzących, a 5-członowe mogą przewozić 250 osób na miejscach siedzących. Ichprędkość eksploatacyjna wynosi 160 km/h. Na zakup taboru przewidziane zostałounijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaMałopolskiego na lata 2014-2020 w wysokości 42 mln euro. Wkład własny pokryto zbudżetu województwa oraz funduszu kolejowego.

Obecnie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej obsługiwanejprzez samorządowe Koleje Małopolskie funkcjonują dwie linie: SKA1 WieliczkaRynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko, a także SKA2 Kraków Główny -Miechów/Sędziszów. 11 grudnia, wraz z nowym rozkładem jazdy, uruchomionazostanie trzecia linia SKA3 Kraków – Tarnów. W planach są kolejne linie, w tymz Krakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku KalwariiZebrzydowskiej i Oświęcimia.

Wszystkie linie SKA obsługuje spółka samorządowa KolejeMałopolskie, która wozi pasażerów od grudnia 2014 r. W ciągu 16 miesięcy firmaobsłużyła ponad 3 mln osób, a do końca tego roku prognozuje przewieźć ponad 6,5mln pasażerów.

Wszystkie pociągi KM charakteryzują się jednolitąkolorystyką, zgodną z nowym logo Małopolski – występują w nim kolory: szary,żółty, niebieski, różowy i zielony.

Według zapowiedzi Leszka Zegzdy samorząd małopolski, któryposiada 44 pociągi, docelowo chce ich mieć 60. Dlatego w lecie przyszłego rokuplanowane jest ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych kilkunastu składów.


Komentarze