Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Metropolia chce wiązać projekt Kolei Metropolitalnej z programem Kolej Plus

inforail
29.06.2020 16:45
0 Komentarzy

Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia pracuje ze swoimi miastami i gminami członkowskimi nad zgłoszeniemprojektów do rządowego programu Kolej Plus – podały władze GZM. Projekty temają być zgodne z ideą rozwoju Kolei Metropolitalnej.

Jak poinformował podczas poniedziałkowej sesji zgromadzeniaGZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak, na początku czerwca br.odbyło się spotkanie z przedstawicielami gmin i miast ws. programu Kolej Plus.”Chcielibyśmy na tych odcinkach, które są zbieżne z koncepcją KoleiMetropolitalnej, wspomóc gminy i wspólnie skorzystać z możliwości, które dajeprogram Kolej Plus” – zadeklarował.

Służby prasowe GZM podały następnie, że Metropolia jestgotowa wspomóc finansowo swoje samorządy w zakresie 15-procentowego wkładuwłasnego do kosztów inwestycji realizowanych w ramach Kolei Plus.”Opracowaliśmy razem z ekspertami wstępny harmonogram wspólnych działań zgminami i miastami Metropolii. Mam nadzieję, że do spółki PKP PLK trafi kilkaprojektów inwestycyjnych, wpisujących się w plany budowy Kolei Metropolitalnej”– wskazał cytowany członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.

Nabór wniosków od samorządów do Programu UzupełnianiaLokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus zarządca kolejowejinfrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, ogłosił 26 maja br. Wedługrządowych szacunków na realizację programu zostanie przeznaczone 6,5 mld zł do2028 r. Wstępnie wytypowano 20 projektów. Rząd przekonuje, że program będziekorzystny dla samorządów, bowiem 85 proc. wartości zaplanowanych inwestycjibędzie finansowało państwo poprzez PKP PLK.

Wnioski w ramach programu samorządy mogą składać do 26sierpnia br. Potem nastąpi wstępna kwalifikacja do programu, po którejsamorządy będą miały rok na przygotowanie wstępnych koncepcji – z zakresem izałożeniami inwestycji, a także zapewnieniem finansowania. W ciągu kolejnychtrzech miesięcy PLK przygotują ostateczną listę projektów – do zatwierdzeniaprzez ministra właściwego ds. transportu. Prace budowlane mogłyby zacząć się wlatach 2023-2024. Cały program jest przewidziany do 2028 r., do tego czasupowinny zakończyć się prace w całej Polsce.

Karolczak przypominał w poniedziałek, że na początku czerwcabr. GZM rozstrzygnęła przetarg na wykonanie wstępnego studium wykonalnościKolei Metropolitalnej. Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM -działającego od 2018 r. związku 41 samorządów, wśród którego ustawowych zadańjest transport publiczny. Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiejczterowariantowa koncepcja takiej kolei była gotowa w styczniu ub. roku.

Wstępne studium wykonalności jest kolejnym etapemrozłożonego na ok. 20 lat planu budowy Kolei Metropolitalnej. Dokument maokreślić, które z zaproponowanych rozwiązań są możliwe do realizacji oraz wjakim zakresie. Studium ma zawierać dwa rodzaje koncepcji.

Pierwsza, tzw. koncepcja krótkoterminowa, ma powstać zaokoło półtora roku i objąć m.in. budowę nowych przystanków i zmiany lokalizacjiistniejących. Ma odpowiadać na kwestie integracji z transportem zbiorowym iindywidualnym poprzez integrację rozkładów jazdy, uwzględnienie stacjiprzesiadkowych oraz parkingów dla samochodów. Ma także zawierać symulacjezapotrzebowania na tabor oraz propozycje lokalizacji i wielkości zapleczytechnicznych kolei.

Koncepcja docelowa powstanie w ciągu czterech lat odpodpisania umowy z wykonawcą i obejmie m.in. prognozę ruchu osób, propozycjęoferty przewozowej wraz z koncepcją rozkładu jazdy pociągów oraz analizęzapotrzebowania na tabor. Ma wskazywać lokalizacje i wielkość zapleczatechnicznego kolei.

Wykonawca studium przygotuje również plan działańinwestycyjnych wraz z koncepcją układów torowych oraz zaproponuje modelintegracji z transportem zbiorowym i indywidualnym. Ponadto ma przeanalizowaćróżne modele własności operatora Kolei – chodzi o określenie, czy operatorem mabyć np. własna spółka GZM czy firma zewnętrzna. W studium znajdą się takżerekomendacje sposobu pozyskania taboru, jego serwisowania oraz utrzymaniazaplecza. Częścią dokumentu będzie analiza finansowania inwestycji.

Ponadto w poniedziałek zgromadzenie GZM zdecydowało odofinansowaniu projektu rozbudowy infrastruktury kolejowej w Dąbrowie Górniczejw ramach koordynowanego przez władze tego miasta i spółkę PKP PLK projektuwpisującego się w założenia Kolei Metropolitalnej. Przewidziano budowę m.in.centrum przesiadkowego przy głównym dąbrowskim dworcu kolejowym i dodatkowejpary torów dla pociągów aglomeracyjnych. Metropolia przeznaczy na ten cel 10mln zł w tym roku, a w przyszłym – 16 mln zł.(PAP)

Komentarze