Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MIB i PKP chwalą się największym w historii programem inwestycyjnym

inforail
27.09.2017 05:36
0 Komentarzy

Rozpoczął się dobryczas dla kolei – mówił we wtorek podczas debaty kolejowej w Gdańsku prezesGrupy PKP Krzysztof Mamiński. Przedstawiciele resortu rozwoju podkreślili, że wobecnej unijnej perspektywie finansowej w Polsce realizowany jest największyprogram kolejowy.

We wtorek w Gdańsku ruszyły 12. Międzynarodowe TargiKolejowe TRAKO, poświęcone m.in. wyzwaniom stojącym przed państwami i kolejamiw związku ze zwiększaniem konkurencyjności.

Krzysztof Mamiński, który uczestniczył w TRAKO, zwróciłuwagę na wzrost liczby pasażerów korzystających z transportu kolejowego.Podczas dyskusji podano, że od 2015 r. notowany jest wzrosty liczby pasażerów,największy od 10 lat.

Przyznał, że ubolewa, że „nie ma podobnego trendu wprzewozach towarowych”. Przyznał, że poprawa efektywności cargo jestjednym z celów Grupy PKP. W Polsce tylko ok. 20 proc. transportu towarowego wykonujesię przy pomocy kolei.

Prezes zdementował – jak mówił – pomówienia, iż kolej jestniepunktualna. Odwołując się do statystyk europejskich zapewnił, że polskakolej „jest jedną z najpunktualniejszych”.

Małgorzata Zielińska z Departamentu ProgramówInfrastrukturalnych Ministerstwa Rozwoju powiedziała, że w obecnej unijnejperspektywie finansowej w Polsce „realizowany jest największy program kolejowy,środki – ponad 10 mld euro”. Jej zdaniem planowane inwestycje poprawiąkonkurencyjność polskiej kolei, m.in. w zakresie dostępu do polskich portów.

„Musimy postawić na kolej, musimy inwestować w ekologiczneźródła transportu, bo transport generuje 20 proc. emisji gazów cieplarnianych,w tym drogowy, samochodowy stanowi 72 proc.” – argumentowała.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittelpoinformował, że do końca roku z kwoty 66,5 mld zł przeznaczonej na inwestycjena kolei zakontraktowane ma być ok. 20 mld zł. Przyznał, że jeśli chodzi owykorzystanie wszystkich funduszy z obecnej perspektywy unijnej, to „powoliprzechodzi na stronę umiarkowanego optymizmu, chociaż miesiąc temu był jeszczeumiarkowanym pesymistą”.

Zielińska zauważyła, że „w tej perspektywie w realizacjijesteśmy dwa lata do przodu, bo kontraktacja na koniec roku osiągnie ok. 50 proc.podpisanych umów o dofinansowanie projektów kolejowych”. Dodała, ze nie byłotakiego wyniku w poprzedniej perspektywie. „Oczywiście faza realizacyjna jestnajważniejsza i tu musimy wszyscy współpracować i pomagać, a nie przeszkadzać”– mówiła.

W rozpoczętych we wtorek w Gdańsku 12. MiędzynarodowychTargach Kolejowych TRAKO uczestniczy rekordowe, 700 wystawców z 25 krajów.Powierzchnia wystawiennicza zajmuje ok. 3 ha i kilometr torów do ekspozycjitaboru oraz maszyn i urządzeń torowych. Targi potrwają do piątku.


Komentarze