Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MIR: Samorządy nie dostaną nieodpłatnie udziałów Przewozów Regionalnych

inforail
30.01.2015 08:01
0 Komentarzy

Spółka Przewozy Regionalne sp. z o.o. znajduje się w złej sytuacji finansowej ?informuje Zbigniew Rynasiewicz – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Historyczne zadłużenie spółki oraz ujemny poziom kapitałów własnych nie pozwalają na przeprowadzenie przez nią niezbędnych modernizacji taboru, który nie spełnia oczekiwań organizatorów przewozów oraz pasażerów. Spółka obecnie jest w stanie prowadzić działalność operacyjną głównie za sprawą bieżącego wsparcia samorządów. Niemniej jednak, ze względu na brak możliwości przeprowadzenia niezbędnych inwestycji modernizacyjnych i rozwojowych, jakość usług świadczonych przez Przewozy Regionalne sp. z o.o. nie jest zadowalająca. Konieczna jest zatem gruntowna restrukturyzacja zarówno samej spółki, jak również całego rynku regionalnych przewozów kolejowych. W 2015 r. planowane jest przeprowadzenie restrukturyzacji Przewozów Regionalnych sp. z o.o., z usług której codziennie korzysta ponad 230 tys. pasażerów. Celem projektu restrukturyzacji spółki jest zapewnienie jej trwałej rentowności, co pozwoli na podniesienie jakości świadczonych usług. Ze strony rządu zadeklarowane zostało wsparcie procesu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych sp. z o.o., która będzie istotnym elementem spójnej wizji funkcjonowania pasażerskich przewozów regionalnych w Polsce. Zagwarantowanie rentowności spółce jest bowiem kluczowe dla przyszłości całego rynku. Szacowana obecnie wysokość wsparcia niezbędnego do przeprowadzenia procesu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych sp. z o.o. wynosi ok. 750 mln zł. Zgodnie z dotychczasowymi założeniami wskazana kwota pozwoli na spłatę przeterminowanego zadłużenia spółki wynoszącego ok. 600 mln zł oraz na pokrycie kosztów jej restrukturyzacji. Przyjęta opcja restrukturyzacji Przewozów Regionalnych sp. z o.o. przewiduje utrzymanie dotychczasowego kształtu spółki i wejście kapitałowe inwestora, który przy wykorzystaniu powyższych środków obejmie pakiet jej udziałów. Zakłada się, że inwestorem tym będzie, pozostająca w nadzorze ministra skarbu państwa, Agencja Rozwoju Przemysłu SA, która poprzez dokapitalizowanie Przewozów Regionalnych sp. z o.o. zostanie większościowym udziałowcem spółki. Zaangażowanie podmiotu restrukturyzującego będzie miało charakter przejściowy, jego głównym zadaniem będzie nadzór nad przeprowadzeniem procesu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych sp. z o.o. Przewiduje się, że w średnio- lub długoterminowej perspektywie podmiot restrukturyzujący dokona odpłatnego zbycia udziałów, które będzie posiadał w Przewozach Regionalnych sp. z o.o. Nie jest brane pod uwagę nieodpłatne przekazanie udziałów na rzecz samorządów województw, z uwagi na fakt, że Agencja Rozwoju Przemysłu SA, jak każdy inwestor, oczekuje zysków w związku z nakładami poczynionymi przy realizacji określonej inwestycji.

Komentarze