Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na kolejowej granicy z Białorusią pojawi się skaner do prześwietlania pociągów

inforail
16.05.2019 11:00
0 Komentarzy

Prawie 18,5 mln złbędzie kosztował skaner do prześwietlania pociągów towarowych przekraczającychgranicę polsko białoruską przez przejście Kuźnica-Grodno.

Trwają prace budowlane, a urządzenie, które powstajepomiędzy granicą i miejscowością Kuźnica, będzie gotowe w październiku. Będzieto pierwszy skaner do prześwietlania pociągów towarowych w Podlaskiem, jedno znielicznych takich urządzeń na wschodniej granicy Polski – poinformował wczwartek na placu budowy skanera wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski, którynadzoruje przebieg inwestycji.

Wojewoda podkreślił, że skaner podniesie jakość i szybkośćodpraw, ich skuteczność – zwiększy możliwości techniczne służb granicznych -oraz poprawi bezpieczeństwo odpraw. Powstaje specjalny bunkier na akceleratorurządzenia skanującego, wieża detektorów, budynek z urządzeniami do obsługiskanera z zapleczem dla pracowników. Wojewoda Bohdan Paszkowski podkreślił, żekolejowe przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy, także drogowe – jestnajwiększym tego typu w regionie. Podał, że rocznie przez kolejowe przejście wKuźnicy przejeżdża ok. 4,6 tys. składów towarowych oraz ok. 750 pociągówosobowych. Wskazał, że obecnie kontrole pociągów towarowych odbywają się wsposób tradycyjny. „Przy tym skanerze będzie można w sposób bardzodokładny te składy kolejowe prześwietlić. Trzeba pamiętać, że ta metodaprześwietlania skanerem jest bardzo skuteczna” – mówił wojewoda.

Paszkowski przypomniał, że skaner nie jest jedyną inwestycjązwiązaną z przejściami granicznymi w Kuźnicy czy na kolei w tym rejonie.Wskazał trwające prace modernizacyjne na drogowym przejściu Kuźnica-Bruzgi czyplanowaną modernizację linii kolejowej z Białegostoku przez Sokółkę do Kuźnicy.

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku WojciechOrłowski poinformował, że rocznie przez kolejowe przejście w Kuźnicyprzewożonych jest około trzech milionów ton różnych towarów, głównie tzw.masowych, np. węgla, gazu, nawozów sztucznych. Z tytułu różnych opłat ipodatków pobierane jest za ten towar ok. 800 mln zł należności. Orłowskipowiedział, że budowany skaner to „krok milowy w rozwoju efektywności,skuteczności działania podlaskiej służby celno-skarbowej”. „Różnicabędzie zasadnicza po uruchomieniu skanera” – mówił Orłowski i dodał, żeobecnie odprawa towaru to odbywająca się w sposób mechaniczny rewizja ładunku,skaner pozwoli sprawdzać ładunki szybko i skutecznie.

Dyrektor IAS mówił, że urządzenia do prześwietlania ładunkówdziałają na przejściach drogowych. Orłowski poinformował, że podlascyfunkcjonariusze wykonali w 2018 r. ok. 122 tys. kontroli towarów zwykorzystaniem tych skanerów, a efektem dla Skarbu Państwa było ok. 55 mln zł.

Zastępca komendanta Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej wBiałymstoku ppłk SG Andrzej Stasiulewicz powiedział, że od 2016 r. ruchtowarowy na przejściu w Kuźnicy rośnie. Podał, że na kolejowych przejściach zBiałorusią w Kuźnicy i Siemianówce odprawianych jest ponad 7 tys. pociągów.”Z roku na rok o tysiąc tych pociągów towarowych obserwujemy więcej”- dodał zastępca komendanta POSG.

Dyrektor wydziału infrastruktury Podlaskiego UrzęduWojewódzkiego Ewa Stachowicz przypomniała, że działa monitoringprzejeżdżających pociągów na obszarze ok. 5 km i obserwowany jest cały ruchdotyczący przejścia granicznego. Skanowany będzie każdy pociąg towarowy, którytamtędy będzie przejeżdżał.

Skaner jest polską technologią, montuje go wybrana wprzetargu firma MultiControl sp. z .o. o. z Warszawy. Barbara Ostrowska z tejfirmy poinformowała, że urządzenie akceleracyjne, czyli źródło promieniowaniaopracowano w Narodowym Centrum Badań Jądrowych w Świerku, przy tworzeniurozwiązań i ich testowaniu współpracowały też inne instytuty i firmy.

Skaner w Kuźnicy jest w całości finansowany z budżetupaństwa. Na czas skanowania pociąg nie będzie musiał się zatrzymywać. Nie będąskanowane lokomotywy, nie można skanować osób czy zwierząt. Starosta sokólskiPiotr Rećko powiedział, że lokalne samorządy liczą na to, że inwestycje, któreprzyczyniają się do zwiększenia przepustowości przejść granicznych, szybszychkontroli, wpłyną na rozwój gospodarczy regionu


Komentarze