W Polsce najwięcej koleją jeżdżą mieszkańcy województwa pomorskiego - ogłosił właśnie Urząd Transportu Kolejowego. Wyniki cieszą, ale mamy jeszcze sporo do zrobienia ? skomentował wicemarszałek Ryszard Świlski.
Na pewno przyczyniła się do tego budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Tylko w marcu na linii PKM przewieziono rekordowe 250 tys. pasażerów, a udało się to m.in. dzięki dopasowaniu rozkładu do potrzeb mieszkańców Kościerzyny i Kartuz podróżujących do Gdańska. Można więc zakładać, że raport UTK za 2017 r. będzie dla Pomorza jeszcze lepszy - mówi Ryszard Świlski w rozmowie z Maciejem Dzwonnikiem z trójmiejskiej redakcji Gazety Wyborczej.
Następny krok? Wspólny bilet
Wicemarszałek w rozmowie z dziennikarzem wskazuje, że choć z jednej strony tak duża chęć korzystania z kolei na Pomorzu cieszy, to z drugiej, żeby osiągnąć jeszcze lepsze wyniki, jest jeszcze sporo do zrobienia.
Cały czas pracujemy nad większą dostępnością do kolei dla mieszkańców z okolic Słupska i Chojnic, a także wciąż borykamy się z problemem wypracowania modelu wspólnego biletu ? mówi Świlski. Gdyby na Pomorzu udało się wprowadzić system zintegrowanego biletu, to ludzie z pewnością jeszcze chętniej korzystaliby z usług kolei ? dodaje.
Żeby zbliżyć się do tego celu, przedstawiciele władz województwa udadzą się w najbliższym czasie do ministerstwa infrastruktury i będą przekonywać władzę centralną, że to właśnie Pomorze powinno otrzymać możliwość wprowadzenia pilotażowego programu wspólnego biletu. Na razie trudno jednak o konkrety.
W tej sprawie samorząd województwa mówi jednym głosem wraz z samorządami lokalnymi, ale potrzebujemy jeszcze przychylności ministerstwa. Dodatkowo, bez ustawy metropolitalnej obejmującej Pomorze, wprowadzenie wspólnego biletu będzie trudne, potrzebna jest tu dobra wola ustawodawcy - mówi wicemarszałek.
Elektryfikacja też jest potrzebna. Kiedy ruszą prace?
W planach rozwoju pomorskiej kolei na najbliższe miesiące znajduje się też elektryfikacja linii PKM oraz zakończenie budowy nowych gdyńskich przystanków (Stadion i Karwiny). O ile w przypadku przystanków terminy powinny zostać dotrzymane, to ewentualna elektryfikacja wymaga także porozumienia z władzami PKP PLK (należy do nich linia 201, po której jeżdżą pociągi PKM m.in. z Gdyni do Osowej). Projekty elektryfikacji obu linii będą gotowe jeszcze w tym roku, ale prace ruszą najwcześniej na początku 2018 r. ? tłumaczy Ryszard Świlski.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

W ramach lepszego połączenia Chojnic z Trójmiastem proponowałbym przedłużenie 1/2 popołudniowych połączeń do Gdynii. Dla mnie jest niedorzeczne, że prawie pełen sa133 upycha się w pełniej już "Łynie".
Zamiast elektryfikacji pomyslalbym o wydluzeniu PKM-ki do Sierakowic i Bytowa a takze odkupil od PolRegio 10-12 szt Bohunow oraz zakupil nowe 3 lokomotywy spalinowe i 2 elektryczne a takze dokupil 2-3 szt jednoczlonowych SZT-ow
Przydalby sie jeszcze przystanek PKM-ki na wysokosci ul. Kielnienskiej w Osowej
Zmiana operatora to postawa. Pozbyc sie przewozow regionalnych!
Zmiana operatora nic nie da. Jakos w zach-pomie tez sa PR-y i wszystko dziala jak nalezy.Wymienic to trzeba ludzi w oddziale pomorskim PR-ow (z prezesem na czele).
wywalić kible na złom i zakupić impulsy. To po pierwsze, po drugie zakupy nowych spaliniaków i przywrócenie ruchu na linii Kościerzyna-Wierzchucin i Kościerzyna-Bąk-Czersk! Do tego NORMALNY rozkład jazdy z Chojnic do Kościerzyny!
A co z linią 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk?
Konieczne jest : uczynienie linii 202 dwutorową w całości , o prędkości szlakowej 160km/h , dodanie drugiego toru na linii 203 na szlaku z Gutowca k. Chojnic do Piły + podniesienie szlakowej na całej linii 203 , do 120km/h . Elektryfikacja linii 403 na całości z podniesieniem prędkości szlakowej na całości do 120km/h , uczynienie dwutorowym w całości szlaku : Poznań - Piła , co bardziej otworzy Poznań na Olsztyn i Trójmiasto . Nie wolno też zapomnieć o tym , że stan kolejowej osiemnastki na odcinku : Bydgoszcz - Piła , jest gorszy , niż na szlaku : Kutno - Bydgoszcz . W tej chwili między Bydgoszczą a Piłą jest 90km/h , a powinno być tam 120km/h . Warta rozważenia jest także odbudowa lokalnej linii : Pszczółki - Kościerzyna przez Skarszewy , co pomogłoby w przeniesieniu z głównych szlaków części lekkiego ruchu towarowego i dałoby Kościerzynie dodatkowe połączenie z Trójmiastem . Pszczółki - Kościerzyna przez Skarszewy to linia lokalna , więc tu szlakowa 60km/h . Co do wywalenia kibli na złom - TYLKO POD WARUNKIEM JEDNOCZESNEGO ZASTĄPIENIA IMPULSAMI . Gam zamiast 10 powinno być 30 , bo na bezdruciu konieczne są cały czas reaktywacje , które wzmocnią duże miasta , a także średnie - jak np Chojnice . Wypożyczone od czeskich kolei - Nurki , należy wykupić , ale też wreszcie zakupić piętrusy dla ruchu dalekobieżnego na 160km/h . To najbardziej się rzuca w oczy .
Grudziądz woła o pociągi dalekobieżne: do Krakowa/Warszawy i Wrocławia!! Jakimś cudem kolej przywrócono w Zamościu,Zagórzu,Chojnicach czy Suwałkach a Grudziądz dalej jest dyskryminowany!!
Zabierajcie swoje brudne paluchy od kibli! To co robicie to dywersja! A może chcecie sypnąć kasą ? Jeżeli nie do morda w kubeł!
Grudziądz - tutaj ruch dalekobieżny ma pewne szanse , w razie uruchomienia następującej relacji pociągu TLK : Szczecin - Stargard - Szczecinek - Chojnice - Jabłonowo Pomorskie - Grudziądz - Brodnica - Działdowo - Olsztyn . Sprawa jest niebywale trudna , z uwagi na jednotor między Olsztynem a Działdowem , intensywnie wykorzystywany ( powinny być 2 tory ) , a także niewielką liczbę lokomotyw spalinowych , których też powinno być na stanie PKP IC - znacznie więcej . Jeśli na wschód od Brodnicy nie przez Działdowo , to - po odbudowie tej linii - przez Nidzicę , Wielbark i Szczytno , ale tu , nawet po odbudowie nieczynnego odcinka , dochodzi jeszcze kwestia zmian czoła - w Wielbarku i w Szczytnie . Trzeba pomyśleć także o dodaniu drugiego toru na całej linii : Bogaczewo - Olsztyn , z uwagi na połączenie Olsztyna z Gdańskiem i dalej na zachód , a to dodatkowo pomoże obsłużyć elbląski port po przekopaniu Mierzei Wiślanej .
Panie Maćku z Lublina, gadasz pan banialuki."dodanie drugiego toru na linii 203 na szlaku z Gutowca k. Chojnic do Piły" - po co? Demografia tego nie uzasadnia. Oczywiście, że jest tam duży niewykorzystany potencjał, ale to i tak nie kwalifikuje się pod drugi tor. Można stworzyć tam niezłą ofertę bez tego."uczynienie dwutorowym w całości szlaku : Poznań - Piła , co bardziej otworzy Poznań na Olsztyn i Trójmiasto" - taaaak..... masy z Poznania będą jeździć do Trójmiasta i Olsztyna przez Piłę, bo na pewno będzie szybciej, niż przez Inowrocław i BiT! :)"Gam zamiast 10 powinno być 30 , bo na bezdruciu konieczne są cały czas reaktywacje , które wzmocnią duże miasta , a także średnie - jak np Chojnice ." - bez komentarza...
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.