Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na Śląsku protesty przeciwko budowie linii do CPK. Będzie okrągły stół

inforail
05.03.2020 15:45
0 Komentarzy

Marszałek JakubChełstowski zapowiedział zwołanie okrągłego stołu ws. połączeń kolejowychplanowanych w woj. śląskim w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podczaswstępnych konsultacji liczne uwagi zgłosiły m.in. lokalne samorządy.

„W Sali Sejmu Śląskiego odbędzie się dyskusja, na którązaproszenia otrzymają m.in. pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Marcin Horała,minister funduszy i rozwoju regionalnego Elżbieta Jarosińska-Jedynak oraz samorządowcyz gmin, które są położone na trasie przebiegu CPK, przedstawiciele samorządugospodarczego i przedstawiciele mieszkańców” – zapowiedziało w czwartek biuroprasowe urzędu marszałkowskiego.

„Budowa CPK to inwestycja ważna dla dalszego dynamicznegorozwoju kraju oraz naszego województwa. Przyniesie korzyści mieszkańcom iprzedsiębiorcom. Służyć będzie również turystom. Warto jednak, abyprzygotowując się to tego logistycznego wyzwania podjąć dialog z samorządowcamina szczeblu regionalnym, lokalnym oraz z samorządem gospodarczym iprzedstawicielami mieszkańców” – ocenił cytowany w informacji urzęduChełstowski.

„W szerokiej dyskusji, wymieniając się poglądami, możnawypracować rozwiązania akceptowalne przez wszystkie strony. Swój udziałpotwierdził już sekretarz stanu w ministerstwie funduszy i rozwoju regionalnegoGrzegorz Puda. Będziemy zabiegać o obecność pełnomocnika rządu ds. budowy CPK iprzedstawicieli spółki realizującej tę inwestycję” – zapowiedział marszałek.

Jak zasygnalizował w czwartkowej informacji urządmarszałkowski, szczegółowe informacje dotyczące terminu, godziny oraz formułyspotkania, zostaną zaprezentowane w najbliższym czasie. Obecnie, od 10 lutegobr. do 10 marca można zgłaszać uwagi do tzw. Strategicznego Studium Lokalizacyjnego(SSL), przygotowanego przez powołaną do realizacji inwestycji spółkę CPK.

Strategiczne Studium Lokalizacyjne powstało w ramachprzygotowań do zaprojektowania i budowy ponad 1,6 tys. km nowych linii,wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych. Sieć nowych linii kolejowych, w tymodcinków określanych jako kolej dużych prędkości, ma umożliwić dojazd do CPK zwiększości większych miast Polski w nie dłużej niż 2,5 godz.

Do 10 marca br. można zgłaszać uwagi do głównego opracowaniaSSL m.in. z założeniami budowy nowych linii kolejowych CPK i odcinków dróg, atakże do części graficznej, czyli szczegółowych map topograficznych zprzebiegami korytarzy: kolejowych i drogowych i kilkoma propozycjami przebiegówposzczególnych linii.

W ostatni piątek zrzeszający zdecydowaną większośćsamorządów lokalnych woj. śląskiego Śląski Związek Gmin i Powiatów przyjąładresowane do ministrów infrastruktury oraz aktywów państwowych stanowisko zprośbą o przyjrzenie się formie konsultacji prowadzonych przez spółkę CPK orazz apelem o szerszy dialog nt. planowanych inwestycji.

W ostatnich dniach liczne wystąpienia w tym zakresieformułowały też z osobna m.in. samorządy miejscowości, przez które przebiegaćmają nowe linie kolejowe. W czwartek o proteście przeciw budowie nowej linii naterenie związanej od lat z koleją gminy Łazy poinformowały tamtejsze władze.Jak wskazały, proponowany przebieg wytyczono przez zamieszkałe i nowe terenybudowlane wyznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

„Proponowane rozwiązania wiążą się z wyburzaniem dziesiątekdomów i wysiedleniem części mieszkańców w miejscowościach Grabowa,Niegowoniczki, Mitręga i Rokitno Szlacheckie. Ponadto nowe linie przebiegająprzez tereny Parku Krajobrazowego Orlich Gniazd, Otulinę Parku KrajobrazowegoOrlich Gniazd i Obszar Natura 2000 (Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk OstojaŚrodkowojurajska)” – wymienili autorzy protestu w Łazach.

„Sposób konsultacji nowych korytarzy kolejowych jestniedopuszczalny, dowiedzieliśmy się o tym z doniesień medialnych, ze stronyinternetowej CPK. Przez Łazy przebiega linia kolejowa nr 1 z Katowic doWarszawy; planowane inwestycje powinny zostać +wbudowane+ w istniejącą trasę” -ocenił burmistrz Łaz Maciej Kaczyński.

„Powstanie i rozwój Łaz związany był z koleją. Dobrze tutajczujemy kwestie kolei i dlatego zachęcamy oraz wnioskujemy o konsultacje,wspólne rozwiązania. Inne rozwiązania będą prowadzić w ślepą uliczkę,zagrożeniem jest także specustawa, która pozbawi głosu samorząd i mieszkańców”- zaapelował burmistrz.

Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK wiceminister infrastrukturyMarcin Horała uspokajał w piątek w Jastrzębiu-Zdroju, że obecnie trwa wstępny,dodatkowy etap konsultacji – poprzedzający ich właściwy, pogłębiony etap wprocesie inwestycyjnym. Ostateczny przebieg nowych odcinków będzie ustalany naetapie decyzji środowiskowej, do tego czasu analizowane będą zawsze trzywarianty.

Zgodnie z Programem kolejowym CPK w kierunku woj. śląskiegowiedzie tzw. szprycha numer 7: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) –Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Jastrzębie-Zdrój – granica państwa. Uwagi doStrategicznego Studium Lokalizacyjnego można składać m.in. drogą internetową.Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie: cpk.pl/pl/inwestycja/ssl.

Komentarze