TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Na wakacjach (cz. 1): Bieszczadzka Kolejka Leśna
Karol Wach - Opublikowano: 28.06.2011 09:47:29 3 komentarze
Na wakacjach (cz. 1): Bieszczadzka Kolejka Leśna

Zaczęły się wakacje! Sezon turystyczny rozkręca się, szukamy sobie atrakcji. W tym roku na łamach InfoRail postaramy się pomóc w odnalezieniu tych najważniejszych kolejowych miejsc, do których niewątpliwie warto zajrzeć. Na początek naszym zdaniem prawdziwy hit –Bieszczadzka Kolejka Leśna. Jest to obecnie jedna z nielicznych zachowanych i funkcjonujących do dziś polskich wąskotorówek. Mimo, iż każdy przejazd popularnej „bieszczadzkiej ciuchci”cieszy się sporym zainteresowaniem utrzymanie czynnej kolei nie jest takie łatwe. Samorządy nie pomagają –mówi nam kierownik pociągu relacji Majdan –Balnica. Podkarpacie to biedny region, o małym zagęszczeniu ludności. Nie ma podatków, nie ma na nic pieniędzy –dodaje. Rzeczywiście podróżując po Bieszczadach nie trudno zauważyć, że znaczne obszary zajmują lasy. Za to widoki są niepowtarzalne. Krajobrazy te podziwiać można z wagonów wąskotorówki. Kolejka oferuje przejazdy na dwóch trasach, wspomnianej wcześniej Majdan –Balnica –Majdan oraz Majdan –Przysłup –Majdan. Tory na linii prowadzą jeszcze dalej –do Wetliny i w głąb parku narodowego –opowiada ten sam kierownik pociągu. Do parku jednak nie możemy wjeżdżać. Nie zgadzają się na to jego władze –dodaje z nutką rozżalenia.

Kiedyś kolejka robiła dziennie po 5 kursów z drzewem –snuje dalej swoją opowieść. Jeden pociąg mógł przewieźć tyle ładunku co 7 ciężarówek. A dziś wszystko opiera się na transporcie drogowym. Los kolejki był kilka razy zagrożony. Najbardziej chyba w połowie lat 90-tych XX wieku. Wówczas to jej majątek zajął syndyk, który sprzedał na złom znaczną część taboru. Na szczęście nie wszystko. W porę przyszedł na ratunek ówczesny wojewoda krośnieński, który powołał Fundację Kolejki Bieszczadzkiej. Zanim rozpoczęła ona na dobre swoją pracę kolejka nie jeździła przez dwa i pół roku –opowiada dalej kierownik pociągu. Dziś do dyspozycji Fundacji pozostają trzy czynne lokomotywy spalinowe wyprodukowane w Rumunii i jeden parowóz LAS z zakładów Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Pociągi rozkładowe prowadzą spalinówki, ale przy odrobinie szczęścia można również trafić na skład złożony z porowozu i dwóch lub trzech wagonów. Dziś kolejka jest pod nadzorem konserwatora zabytków. Dzięki temu mogliśmy wyremontować trochę obiektów. Prace jeszcze trwają, dlatego lokomotywy muszą stać „pod chmurką”–mówi kierownik pociągu. Jakąś deskę ratunku stanowi także sprzedaż powierzchni reklamowej na jednej z lokomotyw. Ta reklama tu nie pasuje, ale z drugiej strony to zawsze jakaś pomoc –opowiada. Problemem jest także brak ludzi. Kto przyjdzie pracować tylko pół roku –zastanawia się. Została nas garstka –starych pracowników, jest kilku młodych, których trzeba wszystkiego uczyć….

Co ciekawe Bieszczadzka Kolejka Leśna nigdy nie wchodziła w skład struktury PKP. Zanim przejęła ją fundacja należała do Lasów Państwowych. Być może to uchroniło ją przed całkowitą zagładą? Warto wspomnieć, że powstała jeszcze w latach 90-tych XIX wieku. Dziś niewątpliwie kolejka jest jedną z największych atrakcji Podkarpacia. Odbudowę i remont taboru i obiektów stacyjny współfinansuje Unia Europejska, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Osi Priorytetowej 6 „Turystyka i kultura”Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 –2013. Dzięki unijnej pomocy udało się już wyremontować kilka wagonów, tzw. „letniaków”.

Informacje praktyczne

Bieszczadzka Kolejka Leśna kursuje na trasach Majdan –Balnica –Majdan, bez zatrzymania na stacjach pośrednich oraz Majdan –Przysłup –Majdan z przystankami w Cisnej i Dołżycy. Czas przejazdu w dwie strony to, w zależności od trasy, około dwóch godzin. W sezonie wakacyjnym kolejka kursuje codziennie według stałego rozkładu jazdy. W przypadku dużego zainteresowania pasażerów istnieje szansa na uruchomienie pociągów dodatkowych. Za bilet w dwie strony trzeba zapłacić od 16 do 20 zł. Przy stacjach znajdują się parkingi, sklepy, bary i stoiska z produktami regionalnymi. Szczegółowe informacje na temat kursowania kolejki i jej historii można znaleźć na stronie www.kolejka.bieszczady.pl .
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Bieszczadzka Kolejka Leśna
Majdan
Przysłup
Balnica
wąskotorówka
  • Piotr – 30.06.2011

    "Do parku jednak nie możemy wjeżdżać. Nie zgadzają się na to jego władze –dodaje z nutką rozżalenia." Bo parki nie są dla ludzi, tylko dla ekooszołomów.

  • Pan JA – 02.07.2011

    To samo mamy w woj. podlaskim. Władze za wszelką cenę chcą uruchomić pociąg z Hajnówki do Białowieży, ale ekooszołomy zaczynają protestować, bo wg. ich remont torowiska będzie miał negatywny wpływ na Puszczę Białowieską.

  • Pt47 – 02.07.2011

    Litości! Sto lat pociągi kursowały przez lasy i nie szkodziły a teraz jak 4 razy na dzień by przejechał to szkodzi!. Lepiej niech ludzie usiłują się wszędzie samochodem wepchnąć.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....