Najstarszy łódzki ezt ma 54 lata. Województwo chce kupić i zmodernizować 33 do 2027 r.

inforail
06.04.2020 07:45
0 Komentarzy

Jak wygląda sytuacja taborowaw województwie łódzkim? Nie jest źle, ale może być lepiej.

Wiceminister Andrzej Bittel, odpowiadając na interpelacjęPosłanki Małgorzaty Niemczyk, poinformował, że obecny stan taboru kolejowego wwojewódzkie łódzkim jest w dużej mierze konsekwencją podjętych w 2008 r.działań na podstawie ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa „Polskie Koleje Państwowe”, polegającychna usamorządowieniu spółki PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., poprzez rozdzielenieudziałów tej spółki pomiędzy samorządy województw. Na tej podstawie środkimajątkowe służące do realizacji pasażerskich regionalnych przewozów kolejowych zostałyprzydzielone samorządom województw.

Natomiast pozostała część składników majątku PKP PrzewozyRegionalne sp. z o.o. została wydzielona do spółki PKP Intercity S.A. w celurealizacji przewozów międzyregionalnych.

Kompetencja do organizowania i finansowania regionalnychkolejowych przewozów pasażerskich została samorządom województw przekazana napodstawie art. 70 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednosteksamorządu terytorialnego.

Obecnie Województwo Łódzkie jest właścicielem 16 elektrycznychzespołów trakcyjnych (EN57). Wiek tego taboru oscyluje między 29 a 54 latami iw związku z tym podlegał naprawie głównej z modernizacją (P5) oraz naprawie rewizyjnej(P4) na przełomie lat 2010-2019. Środki na modernizację tego taboru pochodziłym. in z Funduszu Kolejowego.

W latach 2016-2019 województwo łódzkie pozyskało z FunduszuKolejowego środki w wysokości 21 828 972,96 zł, z tego do końca 2019 r.wydatkowano kwotę 18 940 256,76 zł na naprawę pojazdów szynowych i modernizacjęelektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do świadczenia usług publicznych.W 2020 r. zostaną przekazane na ww. cel środki w wysokości 5 459 743,24 zł, cow sumie dla województwa łódzkiego na lata 2016-2020 daje kwotę 27 298 716,20zł. Biorąc pod uwagę, że środki z Funduszu Kolejowego przekazywane sąwojewództwom od 2009 r. to w perspektywie do 2020 r., Samorząd WojewództwaŁódzkiego otrzyma w latach 2009-2020 kwotę ok. 77 mln zł. na zadania z zakresu zakupu,modernizacji oraz naprawy taboru kolejowego. Ponadto, środki niewykorzystaneprzez województwo w danym roku budżetowym mogą być wykorzystane w latachnastępnych, jednak nie później niż do 2021 r. Środki niewykorzystane do tegoczasu podlegają zwrotowi na rachunek Funduszu Kolejowego.

Wstępny limit środków z Funduszu Kolejowego dla województwałódzkiego na 2021 r. wynosi 6 875 000,00 zł. Należy jednak podkreślić, żena zgodnie z ustawą z dnia 9 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o transporciekolejowym oraz niektórych innych ustaw wprowadzono zmianę w ustawie o FunduszuKolejowym poprzez dodanie nowego przepisu art. 3 ust. 9. Na tej podstawie,środki z Funduszu Kolejowego będą przyznawane na finansowanie lub współfinansowanieprzez województwa zadań z zakresu zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdówkolejowych do przewozów wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usługpublicznych w szczególności w sytuacji zapewnienia przez województwo połączeniakomunikacyjnego między sąsiednimi województwami, uwzględnionego w tzw. PlanieTransportowym Ministra Infrastruktury. Oznacza to, że środki z FunduszuKolejowego będą przekazywane w pierwszej kolejności województwom, które realizująpołączenia wojewódzkie do stacji w województwie sąsiednim, położonej nie dalejniż 30 km od granicy województwa. Takie połączenia kolejowe mają bowiemszczególne znaczenie dla dostępności sieci komunikacyjnej i spójności połączeń komunikacyjnychna terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Kwestie dotyczące taboru kolejowego zależą od organizatora publicznegotransportu zbiorowego. W przypadku wojewódzkich kolejowych przewozówpasażerskich, marszałek danego województwa określa przewoźnikowi wymogi wzakresie stanu technicznego taboru, które wpływają na jakość świadczonych usługprzewozowych i może korzystać ze wsparcia finansowego Funduszu Kolejowego wzakresie zakupu, modernizacji oraz naprawy taboru, który jest wykorzystywany doprzewozów uruchamianych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych.

Dodatkowo, oprócz wspomnianych EN57, w Województwie Łódzkimwykorzystywane są 34 pojazdy kolejowe, które stanowią własność i sąeksploatowane przez spółkę Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. a o.o. Są to nowepojazdy trakcyjne zakupione ze środków unijnych w ramach RPO WojewództwaŁódzkiego na lata 2014-2020 i POIiŚ na lata 2007-2013. Okres eksploatacji tegotaboru w Województwie Łódzkim przedstawia się następująco:

– 1 rok – 10 szt. Impuslów (rok produkcji 2019 r.),

– 2 lat – 4 szt. Impulsów (rok produkcji 2018 r.),

– 5 lat – 4 szt. Flirtów (rok produkcji 2015 r.),

– 6 lat – 16 szt. Flirtów (rok produkcji 2014 r.).

Naprawy rewizyjne (P4) dla ww. taboru planowane są w latach2022-2025.

Nowoczesny tabor wykorzystywany jest na trasach Łódź – Sieradz,Łowicz, Kutno, Koluszki, Skierniewice/Warszawa, Radomsko, Tomaszów Mazowiecki.

W związku z powyższym, w Województwie Łódzkim 68% (34 szt.)taboru stanowi tabor nowy a 32% (16 szt.) to tabor po modernizacji.

W planach Województwa Łódzkiego jest zakup/modernizacjałącznie 33 szt. pojazdów kolejowych do 2027 r., w tym do 2024 r. – 13 szt., ado 2027 r. – 20 szt. Działania te są uzależnione od pozyskania dofinansowaniazewnętrznego, w tym środków unijnych w ramach nowej perspektywy finansowej UE2021-2027.

Komentarze