Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Napęd dieslowski na kolei będzie zanikał?

inforail
05.09.2016 08:45
0 Komentarzy

? Myślę, że napęddieslowski będzie powoli zanikał ? mówi agencji informacyjnej Newseria LesławKuzaj, prezes Alstom w Polsce. W jego miejsce pojawią się rozwiązania hybrydoweczy wodorowe, podobnie jak w samochodach. Kolej również będzie się zmieniać ipójdzie w kierunku ochrony środowiska i dramatycznej zmiany w zakresie napędów? dodaje.

Drugą kluczową kwestią jest inwestycja w nowoczesny tabor.Jak podkreśla Kuzaj, ułatwią to zmiany w Prawie zamówień publicznych. Noweprzepisy umożliwiają wprowadzenie m.in. wymogów środowiskowych do specyfikacjikryteriów zamówienia lub warunków jego realizacji. Zdaniem prezesa Alstom wPolsce w najbliższych latach ochrona środowiska będzie wyznaczać kierunek winwestycjach na kolei.

Dla Alstomu bardzo ciekawa jest branża automatyki kolejowej.

? Tutaj chcielibyśmy odgrywać większą rolę niż do tej pory.Chcielibyśmy wprowadzić różne innowacyjne produkty na polski rynek. W Polsce sątysiące kilometrów torów, które wymagają w tej chwili przystosowania donowoczesnych pociągów, które już się pojawiają ? mówi prezes Alstom w Polsce.

Także infrastruktura

? Rynek kolejowy wymaga wielkich inwestycji i zmian. Są nato gigantyczne pieniądze. Pytanie, czy te pieniądze uda się spożytkować narozwój infrastruktury w Polsce ? mówi Lesław Kuzaj. ? Moim zdaniem brakujedalekowzrocznych projektów, wychodzących poza obszar tradycyjnejinfrastruktury, którą należy rozwijać. Pieniądze można by wydać na przykład nakoleje dużych prędkości czy metro we Wrocławiu lub w Krakowie, bo te dwa miastazgłaszały takie plany ? dodaje.

Pierwsza planowana w Polsce trasa kolei dużych prędkości masię rozpoczynać w Warszawie, biec przez Łódź i rozdzielać się na dwie odnogi ?jedną do Poznania, drugą do Wrocławia. Pociągi dużych prędkości mogłyby sięrozpędzać nawet powyżej 300 km/h. Z kolei Kraków jest jedynym miastem w Polsce,gdzie projekt budowy metra zapisano w oficjalnych dokumentach. W referendumprzeprowadzonym w 2014 roku 55 proc. mieszkańców miasta opowiedziało się za tympomysłem.

? Mam nadzieję, że takie cywilizacyjne, wizjonerskieprojekty się pojawią. Oczywiście wymaga to pewnej odwagi politycznej. Jestempełen nadziei, że wreszcie ktoś ogłosi takie projekty, które dramatyczniezmienią sposób, w jaki patrzymy w tej chwili na transport ? stwierdza Kuzaj. ?Takie rozwiązania wymagają pewnej wizji i mam nadzieję, że rządzącym w Polscetej odwagi nie zabraknie.

W ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku wydanazostanie kwota 67 mld zł. Właśnie zakończyły się konsultacje w sprawie zmian wprojekcie. Efektem inwestycji ma być stworzenie spójnej i nowoczesnej siecipołączeń kolejowych przy znacznym wsparciu środków z Unii Europejskiej.Zakładane korzyści dla pasażerów to skrócenie czasów przejazdów, poprawabezpieczeństwa oraz wzrost konkurencyjności transportu kolejowego.

Resort infrastruktury poinformował, że w toku są projekty owartości ok. 10 mld zł, a dla zadań o wartości ok. 5 mld zł. przygotowywanejest dokumentacja przetargowa.

? To są naprawdę duże pieniądze. Pojawia się więc pewienproblem, jak je rozdysponować. Na pewno kluczowe jest zwiększenie szybkości iprzepustowości na polskich torach, czyli infrastruktura podstawowa ? uważaprezes Alstom w Polsce.


Komentarze