Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Newag zmodernizuje lokomotwy EP09

inforail
01.04.2015 07:12
0 Komentarzy

PKP Intercity podpisały umowę z Newagiem na wykonanie obsługi technicznej 5 lokomotyw elektrycznych serii EP09 na 4-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją do typu 104Ec. Za wykonanie tych prac przewoźnik będzie musiał zapłacić 7 998 500 PLN netto. Producent z Nowego Sącza został wybrany w procedurze bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W uzasadnieniu czytamy, iż wykonanie napraw rewizyjnych lokomotyw serii EP09 jest konieczne do spełnienia wymogów DSU. W trakcie napraw lokomotywy te zostaną zmodernizowane do typu 104EC, do jakiego uprzednio zmodernizowano (prace wykonały ówczesne ZNLE Gliwice) 34 lokomotywy serii EP09. Zamawiający przejął aportem lokomotywy od ?PKP Cargo S.A.?oraz umowę (zawartą między ?PKP Cargo S.A.?a NEWAG Gliwice S.A.), na wykonanie napraw głównych lokomotyw. W ramach cesji tej umowy zamawiający uzyskał częściowo dokumentację dotyczącą lokomotyw. Umowa określa, iż dokumentacja ta może być wykorzystywana i powielana do obsługi i napraw lokomotyw wyłącznie w zakładach naprawczych Zamawiającego, względnie w spółkach, w których udziały posiada PKP S.A. lub ?PKP Cargo S.A.?, jak również u ich następców prawnych. Wykonawca napraw zastrzegł (jako autor i właściciel dokumentacji), prawo do jej własności intelektualnej oraz nadał jej klauzulę tajemnicy handlowej. Zamawiający nie jest zatem uprawniony do przekazania tej dokumentacji innemu podmiotowi na potrzeby wykonywania napraw. Wykonanie napraw nie jest możliwe bez kompletnej dokumentacji konstrukcyjnej, w tym w szczególności bez całości dokumentacji modernizacyjnej. Uwzględniając powyższe dokumentacja konstrukcyjna, w tym dotycząca zmian i modernizacji lokomotyw EP09, opracowana przez NEWAG stanowi utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Korzystanie z tej dokumentacji, wymaga zgody tego podmiotu, wyrażonej w formie licencji bądź poprzez przeniesienie praw autorskich. NEWAG odmówił jej udzielenia. Dokumentacja ta stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Umożliwienie osobom trzecim korzystania z ww. dokumentacji stanowiłoby naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa skutkujące możliwością zgłoszenia przez NEWAG uzasadnionych roszczeń wobec zamawiającego. Dokumentacją modernizacji do typu 104Ec lokomotyw EP09 wykonanych w NEWAG może dysponować tylko jej twórca i właściciel, czyli NEWAG. Na tak zmodernizowaną lokomotywę wykonawca w uzyskał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego. Wykonanie napraw wraz z modernizacją do typu 104Ec lokomotywy EP09 nie jest możliwe bez kompletnej dokumentacji konstrukcyjnej, w tym w szczególności bez dokumentacji modernizacyjnej. Pełną dokumentację dotyczącą napraw lokomotyw EP09 posiada jej twórca i wykonawca NEWAG. Zakładając, że inna firma wykonałaby naprawę z modernizacją w takim samym zakresie, to pomijając kwestię zarzutów NEWAG (ochrona praw wyłącznych) byłaby to inna modernizacja niż ta wykonana przez NEWAG do typu 104Ec. Wymagałoby to uzyskanie zezwolenia na dopuszczenie pojazdu do eksploatacji przez UTK dla wykonawcy naprawy. Bez tego lokomotywa nie może być eksploatowana. Uwzględniając powyższe zostały spełnione przesłanki udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki na rzecz NEWAG-u. Dokumentacja opracowana przez NEWAG stanowi utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zatem dowolna forma korzystania z tej dokumentacji, wymaga zgody właściciela, wyrażonej w formie licencji bądź poprzez przeniesienie praw autorskich. I wszystko jasne?   

Komentarze