Nowe ezt-y dla PKP Intercity wcale nie takie pewne

inforail
11.09.2017 06:44
0 Komentarzy

O zakupie nowychezt-ów dla PKP Intercity mówił jakiś czas temu Prezes PKP SA KrzysztofMamiński. Wypowiedzią tą zaskoczył wszystkich, łącznie z zainteresowanymprzewoźnikiem. Mamy wrażenie, że teraz i PKP Intercity i MIB próbujądyplomatycznie wycofać się z tych zapowiedzi.

Obecnie PKP Intercity SA prowadzi prace związane zaktualizacją strategii taborowej na lata 2016-2020 – informuje Andrzej Bittel,Podsekretarz Stanu w MIB. W podstawowym zakresie zmiany będą polegać nawprowadzeniu nowych projektów oraz przesunięciu terminów wybranych etapówprzejściowych realizacji projektów (bez zmiany docelowego horyzontu czasowegookreślonego strategią). Powyższe działania spowodowane są wydłużającymi sięuzgodnieniami technicznymi związanymi ze standaryzacją floty PKP IC orazzmianami w przepisach związanych m.in. z homologacją pojazdów, a także zmianamiw specyfikacji systemu ERTMS/ETCS. Związana z tym korekta terminów dotyczyćbędzie m.in. dotychczasowego projektu zakupu lokomotyw elektrycznych.

Przewiduje się że nowa strategia taborowa PKP Intercity SAbędzie obejmować zarówno zakup nowego jak i modernizację już posiadanego taboru– informuje Bittel. Należy jednakże zaznaczyć, że na obecnym etapie prac nadaktualizacją strategii nie można podać ostatecznego jej zakresu, gdyżrozważanych jest kilka opcji, m.in. inwestycja dotycząca zakupu elektrycznychzespołów trakcyjnych. Wszystkie działania musza być poprzedzone analizami,które powinny wykazać zasadność ekonomiczną oraz techniczną dla realizacjinowych zadań inwestycyjnych. Wszelkie informacje dotyczące terminówpotencjalnych zamówień publicznych dotyczących zadań wprowadzonych aktualizacjąbędą mogły być przekazane po ostatecznym zatwierdzeniu strategii i opracowaniuharmonogramów projektów – stwierdza wiceminister.

I dalej przypomina, że w zakresie zakupu nowych hybrydowych(spalinowo-elektrycznych) pojazdów, 6 września 2016 roku pomiędzy PKP IntercitySA oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA podpisany został list intencyjny, wktórym strony wyraziły wolę nawiązania współpracy dla realizacji wspólnychprzedsięwzięć w obszarze prac badawczo-rozwojowych dla budowy taboru kolejowegonowych generacji, szczególnie lokomotywy spalinowo-elektrycznej do prowadzenia pociągówosobowych po liniach zelektryfikowanych jak i niezelektryfikowanych. Stronywyraziły również intencję podpisania umowy, która będzie określała sposóbrealizacji tego projektu, tj. intencję przystąpienia do konsorcjum, któregocelem będzie zaprojektowanie, budowa oraz eksploatacja próbna prototypulokomotywy dwunapędowej. Następnie, po uzyskaniu pozytywnych wynikóweksploatacyjnych oraz wymaganego przez prawo dopuszczenia do eksploatacji –wdrożenia działań zmierzających do jej zakupu.

Prowadzone przez PKP IC inwestycje pozwolą na uzupełnienieobecnych braków wagonowych i wyeliminują potrzebę korzystania z taboru innychprzewoźników – stwierdza Bittel. Okresowe zwiększenie zapotrzebowania nalokomotywy spalinowe generowane jest przez modernizację linii kolejowych przezPKP Polskie Linie Kolejowe SA, co powoduje konieczność prowadzenia pociągówokrężnymi liniami niezelektryfikowanymi. Wydłużone trasy i czasy przejazdupociągów skutkują również zwiększonym zapotrzebowaniem na wagony – dodajewiceminister.

Z informacji MIB dowiadujemy się także, że łączna sumawydatków, którą na inwestycje w ramach strategii zamierza przeznaczyć PKP IC,będzie znana po zakończeniu działań związanych z aktualizacją strategii i pouprzednim uzyskaniu wymaganych zgód korporacyjnych.


Komentarze