TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Nowoczesne lokomotywy w przewozach pasażerskich
Ryszard Piech - Opublikowano: 20.04.2010 12:07:04 10 komentarzy
Nowoczesne lokomotywy w przewozach pasażerskich

W wyników splotu różnych czynników w przeciągu bardzo krótkiego czasu pasażerscy przewoźnicy kolejowi wprowadzili do ruchu szereg nowoczesnych lokomotyw elektrycznych. Niestety w równie szybkim tempie te lokomotywy znikają. W niniejszym artykule przeglądamy aktualny stan tego procesu.

Przewozy Regionalne

Spółka Przewozy Regionalne tuż po wydzieleniu z Grupy PKP niejednokrotnie zaskakiwała szybkimi decyzjami. Jedną z takich było podpisanie umowy leasingowej ze spółką Railpool obejmującą dzierżawę 10 lokomotyw elektrycznych Bombardier Traxx F140, które choć stacjonujące w lokomotywowni Toruń Kluczyki, to jednak na czele pociągów interREGIO pojawiały się również w innych regionach kraju. Niestety choć umowa miała obejmować 10 maszyn, to ostatecznie w gestii PR znalazły się jedynie trzy maszyny o numerach E186-141, 143 oraz 145. Jednak w dniu 15 marca 2010 roku opuściły one Toruń i udały się do Gdańska, gdzie rozpoczęły eksploatację z pociągami towarowymi w barwach Lotos Kolej. Niestety nie zostało wyjaśnione dlaczego lokomotywy mające być przełomowym momentem dla PR ostatecznie pożegnały się ze spółką pasażerską. W niedawnej wypowiedzi Prezes PR Tomasz Moraczewski wspominał o zakończonym procesie jazd obserwowanych, więc być może umowa miała jedynie charakter tymczasowego pokazu siły, choć pojawiają się również głosy mówiące iż powodem rozwiązania umowy były problemy finansowe PR.

Jednak w zamian za Traxy pojawiły się podobne lokomotywy produkcji Siemensa. Maszyny serii E189 należą do typu ES64F4, choć tak faktycznie dziewięć maszyn zostało w 2009 roku wyprodukowanych jedynie z wyposażeniem 3 KV DC, z przeznaczeniem na rynek polski. Do dyspozycji jest dziewięć maszyn o numerach 450-458, które w całości mają kursować w barwach PR. Obecna umowa z Dispolok przewiduje ich użytkowanie przez kolejne 2-3 miesiące, co będzie dalej pokaże czas. Obecnie lokomotywy o prędkości maksymalnej 140 km/h kursują na czele pociągów interREGIO, w tym z zestawem niedawno zmodernizowanych wagonów o prędkości maksymalnej 160 km/h.

PKP Intercity

Na drugim biegunie znajduje się spółka PKP Intercity, która oprócz dosyć dużych problemów finansowych przeżywa również problemy taborowe. O tym, iż najszybsze pociągi spółki PKP IC już od dłuższego czasu są dalekie od punktualności nie trzeba nikogo przekonywać. Niezależnie jak skomplikowana sytuacja doprowadziła do tego stanu, to obecnie winnego upatruje się w lokomotywach EP09. 47 maszyn wyprodukowanych w latach 1986-97 od zawsze wymagało wzmożonej uwagi oraz szeregu czynności serwisowych. Dodatkowo maszyny osiągnęły już połowę swojego okresu eksploatacji, stąd konieczna stała się ich modernizacja, którą w dosyć uproszczonym wariancie przeprowadza ZNLE Gliwice. W zasadzie wprowadzane zmiany są stosunkowo małe i obejmują w głównej mierze remont większości podzespołów, jak również wymianę niektórych komponentów jak układy klimatyzacyjne, czy sprężarki. W ramach modernizacji wymieniane są również zestawy kołowe, które już w bazowych maszynach były przysłowiową „piętą Achillesa”, gdy przyspieszone ich zużycie doprowadzało do częstego zmniejszania prędkości maksymalnej poszczególnych lokomotyw. Niestety również w maszynach po modernizacji występuje ten problem, który dodatkowo osiągnął stopień występowania bardzo niebezpiecznych mikropęknięć. W związku z tym niemal połowa lokomotyw tej serii musiała zostać wyłączona z eksploatacji, co wywołało silne perturbacje na najszybszych trasach. Jak bardzo dobrze wiadomo większość maszyn eksploatowanych przez PKP IC ma prędkość maksymalną 125 km/h, natomiast nieliczna seria EP08 z prędkością zaledwie 140 km/h nie jest w stanie złagodzić skutków. Wobec niedawnego skrócenia przebiegów na CMK obecnie notowane są nawet godzinne opóźnienia. Oczywiście przewoźnik nie jest w stanie lub nie widzi konieczności opracowania awaryjnego rozkładu jazdy, co skutkuje niesamowitym niezadowoleniem pasażerów.

Przed całkowitą katastrofą PKP IC uchroniły jedynie postępujące dostawy Taurusów serii ES64U4, gdzie z 10 zamówionych spółka odebrała już 6 maszyn, z czego 4 są w regularnym ruchu. Maszyny te są wykorzystywane w połączeniach Berlin-Warszawa-Express w całej relacji, gdzie pozwoliły na likwidację postoju związanego ze zmianą lokomotywy, co z kolei doprowadziło do skrócenia rozkładowego czasu jazdy o około 10 minut.

Jednak i te działania były niewystarczające więc od 15 kwietnia 2010 roku PKP IC zdecydowało się na dzierżawę 5 lokomotyw ze spółki Dispolok. Lokomotywy ES64F4 o numerach 151-155 są czterosystemowe, jednak przy prędkości maksymalnej wynoszącej 140 km/h powinny one kursować z wolniejszymi pociągami, jednak mimo tego można je zauważyć na czele pociągów BWE oraz EN Jan Kiepura. Być może jest to rozwiązanie tymczasowe związane z brakiem maszynistów przeszkolonych do prowadzenia tego typu maszyn. Wszystko wskazuje, że również tutaj mamy do czynienia z krótkookresową dzierżawą, która zostanie zakończona wraz z powrotem do eksploatacji maszyn serii EP09.

Koleje Mazowieckie

W tym zestawieniu nie powinno zabraknąć również spółki Koleje Mazowieckie, która w przetargu na dostawę 11 nowych lokomotyw ostatecznie wybrała ofertę firmy Bombardier. Umowa ma zostać podpisana w najbliższym czasie. Maszyny P160DC będą jednosystemowe do zasilania 3 KV DC oraz prędkości maksymalnej 160 km/h i będą wykorzystywane w składach ciągniono-pchanych z wagonami piętrowymi.

Najlepsze scenariusze pisze życie, o czym można się przekonać patrząc na dynamiczne i w głównej mierze nieoczekiwane zmiany taborowe, jakie miały miejsce w zaledwie pół roku. Mechanizm leasingu daje wiele możliwości tak krótkookresowych jak i długookresowych, jednak jak dotąd w Polsce wykorzystywane są jedynie jego krótkookresowe zalety. Jednak patrząc na ciągle pogarszający się stan wyeksploatowanego już taboru można stwierdzić, iż w przypadku dalszego braku dużych zamówień na nowy tabor coraz częściej będzie trzeba ratować sytuację poprzez leasing jednostek taborowych.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PR
PKP IC
KM
Traxx
Bombardier
Siemens
Eurosprinter
Taurus
Husarz
ES64U4
ES64F4
Railpool
Dispolok
  • asad – 21.04.2010

    nalezy sie cieszy ze w sprawie taboru wkoncu cos sie ruszylo, jesli mialbym nad czyms ubolewac to jedynie nad tym ze wciaz go jest za malo no i ze zaden z polskich producentow jak narazie nie moze nic zaoferowac w tym zakresie

  • julek – 21.04.2010

    Czy aby na pewno, tak jak napisal autor, lokomotywy serii ES64U4 wykorzystywane sa obecnie na calej relacji Warszawa-Berlin czy dopiero od nowego RJ ?

  • R. Piech – 21.04.2010

    Faktycznie oficjalnie zmiana ma nastąpić od grudnia, choć szkolenia maszynistów już przebiegły i pojawiły się głosy, iż zmiana wejdzie już od kwietnia, ewentualnie czerwca.

  • badacz xx – 21.04.2010

    (ES64F4) - która miała jeździć do Szczecina [http://inforail.pl/text.php?from=search&id=30679] - też zniknęła po dwóch dniach (wg obsługi) ....

  • P. Zieliński – 21.04.2010

    ES64F4 na pociągach BWE i KIEPURA jeżdżą tymczasowo. W pełnej relacji tj. Warszawa - Berlin maja jeździć ES64U4 i nie od grudnia tylko od połowy czerwca. Najśmieśzniej wygląda sytuacja z KIEPURĄ. Do FFO przyciąga ES64F4 potem następuje zmiana na SU45 a w Rzepinie ponownie ES64F4. Przypomina to trochę wymianę loków w Brenner w roku 2007 gdzie 2 x ES64F4 ( z pakietem włoskim ) DISPOLOKa wymieniano na na 2 x ES64F4 z pakietem at-db.

  • Warszawiak – 24.04.2010

    To prawda. Najkomiczniejsze jest to, że wymienia się lokomotywy nomen omen wielosystemowe. Dla kogoś nie obeznanego dokładnie w tajniki naszych kolejowych realiów to musi być kompletnie niezrozumiałe. Mnie pociesza fakt, że to stan przejściowy.

  • Piotr Sekuła – 26.04.2010

    Taurusów jest, jak nie osiem, siedem. W dobrym kierunku idą KM - z prywaciarzy jako jedyni (w tym artykule) kupują loki.

  • jatal – 26.04.2010

    A kto płaci za nie? KMy czy Województwo?

  • Piotr Sekuła – 26.04.2010

    KM, Mazowsze i... Unia? Nie jestem pewien.

  • jatal – 26.04.2010

    No właśnie. Samodzielnie to ani KM, ani Arrivę, ani PRy na niewiele stać. Lizing, wynajem czy kupno - to nie ważne. Ważne że coś zmienia się na lepsze (nowocześniejsze).

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....