TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Nowoczesne lokomotywy w przewozach pasażerskich
Ryszard Piech - Opublikowano: 20.04.2010 12:07:04 10 komentarzy
Nowoczesne lokomotywy w przewozach pasażerskich

W wyników splotu różnych czynników w przeciągu bardzo krótkiego czasu pasażerscy przewoźnicy kolejowi wprowadzili do ruchu szereg nowoczesnych lokomotyw elektrycznych. Niestety w równie szybkim tempie te lokomotywy znikają. W niniejszym artykule przeglądamy aktualny stan tego procesu.

Przewozy Regionalne

Spółka Przewozy Regionalne tuż po wydzieleniu z Grupy PKP niejednokrotnie zaskakiwała szybkimi decyzjami. Jedną z takich było podpisanie umowy leasingowej ze spółką Railpool obejmującą dzierżawę 10 lokomotyw elektrycznych Bombardier Traxx F140, które choć stacjonujące w lokomotywowni Toruń Kluczyki, to jednak na czele pociągów interREGIO pojawiały się również w innych regionach kraju. Niestety choć umowa miała obejmować 10 maszyn, to ostatecznie w gestii PR znalazły się jedynie trzy maszyny o numerach E186-141, 143 oraz 145. Jednak w dniu 15 marca 2010 roku opuściły one Toruń i udały się do Gdańska, gdzie rozpoczęły eksploatację z pociągami towarowymi w barwach Lotos Kolej. Niestety nie zostało wyjaśnione dlaczego lokomotywy mające być przełomowym momentem dla PR ostatecznie pożegnały się ze spółką pasażerską. W niedawnej wypowiedzi Prezes PR Tomasz Moraczewski wspominał o zakończonym procesie jazd obserwowanych, więc być może umowa miała jedynie charakter tymczasowego pokazu siły, choć pojawiają się również głosy mówiące iż powodem rozwiązania umowy były problemy finansowe PR.

Jednak w zamian za Traxy pojawiły się podobne lokomotywy produkcji Siemensa. Maszyny serii E189 należą do typu ES64F4, choć tak faktycznie dziewięć maszyn zostało w 2009 roku wyprodukowanych jedynie z wyposażeniem 3 KV DC, z przeznaczeniem na rynek polski. Do dyspozycji jest dziewięć maszyn o numerach 450-458, które w całości mają kursować w barwach PR. Obecna umowa z Dispolok przewiduje ich użytkowanie przez kolejne 2-3 miesiące, co będzie dalej pokaże czas. Obecnie lokomotywy o prędkości maksymalnej 140 km/h kursują na czele pociągów interREGIO, w tym z zestawem niedawno zmodernizowanych wagonów o prędkości maksymalnej 160 km/h.

PKP Intercity

Na drugim biegunie znajduje się spółka PKP Intercity, która oprócz dosyć dużych problemów finansowych przeżywa również problemy taborowe. O tym, iż najszybsze pociągi spółki PKP IC już od dłuższego czasu są dalekie od punktualności nie trzeba nikogo przekonywać. Niezależnie jak skomplikowana sytuacja doprowadziła do tego stanu, to obecnie winnego upatruje się w lokomotywach EP09. 47 maszyn wyprodukowanych w latach 1986-97 od zawsze wymagało wzmożonej uwagi oraz szeregu czynności serwisowych. Dodatkowo maszyny osiągnęły już połowę swojego okresu eksploatacji, stąd konieczna stała się ich modernizacja, którą w dosyć uproszczonym wariancie przeprowadza ZNLE Gliwice. W zasadzie wprowadzane zmiany są stosunkowo małe i obejmują w głównej mierze remont większości podzespołów, jak również wymianę niektórych komponentów jak układy klimatyzacyjne, czy sprężarki. W ramach modernizacji wymieniane są również zestawy kołowe, które już w bazowych maszynach były przysłowiową „piętą Achillesa”, gdy przyspieszone ich zużycie doprowadzało do częstego zmniejszania prędkości maksymalnej poszczególnych lokomotyw. Niestety również w maszynach po modernizacji występuje ten problem, który dodatkowo osiągnął stopień występowania bardzo niebezpiecznych mikropęknięć. W związku z tym niemal połowa lokomotyw tej serii musiała zostać wyłączona z eksploatacji, co wywołało silne perturbacje na najszybszych trasach. Jak bardzo dobrze wiadomo większość maszyn eksploatowanych przez PKP IC ma prędkość maksymalną 125 km/h, natomiast nieliczna seria EP08 z prędkością zaledwie 140 km/h nie jest w stanie złagodzić skutków. Wobec niedawnego skrócenia przebiegów na CMK obecnie notowane są nawet godzinne opóźnienia. Oczywiście przewoźnik nie jest w stanie lub nie widzi konieczności opracowania awaryjnego rozkładu jazdy, co skutkuje niesamowitym niezadowoleniem pasażerów.

Przed całkowitą katastrofą PKP IC uchroniły jedynie postępujące dostawy Taurusów serii ES64U4, gdzie z 10 zamówionych spółka odebrała już 6 maszyn, z czego 4 są w regularnym ruchu. Maszyny te są wykorzystywane w połączeniach Berlin-Warszawa-Express w całej relacji, gdzie pozwoliły na likwidację postoju związanego ze zmianą lokomotywy, co z kolei doprowadziło do skrócenia rozkładowego czasu jazdy o około 10 minut.

Jednak i te działania były niewystarczające więc od 15 kwietnia 2010 roku PKP IC zdecydowało się na dzierżawę 5 lokomotyw ze spółki Dispolok. Lokomotywy ES64F4 o numerach 151-155 są czterosystemowe, jednak przy prędkości maksymalnej wynoszącej 140 km/h powinny one kursować z wolniejszymi pociągami, jednak mimo tego można je zauważyć na czele pociągów BWE oraz EN Jan Kiepura. Być może jest to rozwiązanie tymczasowe związane z brakiem maszynistów przeszkolonych do prowadzenia tego typu maszyn. Wszystko wskazuje, że również tutaj mamy do czynienia z krótkookresową dzierżawą, która zostanie zakończona wraz z powrotem do eksploatacji maszyn serii EP09.

Koleje Mazowieckie

W tym zestawieniu nie powinno zabraknąć również spółki Koleje Mazowieckie, która w przetargu na dostawę 11 nowych lokomotyw ostatecznie wybrała ofertę firmy Bombardier. Umowa ma zostać podpisana w najbliższym czasie. Maszyny P160DC będą jednosystemowe do zasilania 3 KV DC oraz prędkości maksymalnej 160 km/h i będą wykorzystywane w składach ciągniono-pchanych z wagonami piętrowymi.

Najlepsze scenariusze pisze życie, o czym można się przekonać patrząc na dynamiczne i w głównej mierze nieoczekiwane zmiany taborowe, jakie miały miejsce w zaledwie pół roku. Mechanizm leasingu daje wiele możliwości tak krótkookresowych jak i długookresowych, jednak jak dotąd w Polsce wykorzystywane są jedynie jego krótkookresowe zalety. Jednak patrząc na ciągle pogarszający się stan wyeksploatowanego już taboru można stwierdzić, iż w przypadku dalszego braku dużych zamówień na nowy tabor coraz częściej będzie trzeba ratować sytuację poprzez leasing jednostek taborowych.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PR
PKP IC
KM
Traxx
Bombardier
Siemens
Eurosprinter
Taurus
Husarz
ES64U4
ES64F4
Railpool
Dispolok
  • asad – 21.04.2010

    nalezy sie cieszy ze w sprawie taboru wkoncu cos sie ruszylo, jesli mialbym nad czyms ubolewac to jedynie nad tym ze wciaz go jest za malo no i ze zaden z polskich producentow jak narazie nie moze nic zaoferowac w tym zakresie

  • julek – 21.04.2010

    Czy aby na pewno, tak jak napisal autor, lokomotywy serii ES64U4 wykorzystywane sa obecnie na calej relacji Warszawa-Berlin czy dopiero od nowego RJ ?

  • R. Piech – 21.04.2010

    Faktycznie oficjalnie zmiana ma nastąpić od grudnia, choć szkolenia maszynistów już przebiegły i pojawiły się głosy, iż zmiana wejdzie już od kwietnia, ewentualnie czerwca.

  • badacz xx – 21.04.2010

    (ES64F4) - która miała jeździć do Szczecina [http://inforail.pl/text.php?from=search&id=30679] - też zniknęła po dwóch dniach (wg obsługi) ....

  • P. Zieliński – 21.04.2010

    ES64F4 na pociągach BWE i KIEPURA jeżdżą tymczasowo. W pełnej relacji tj. Warszawa - Berlin maja jeździć ES64U4 i nie od grudnia tylko od połowy czerwca. Najśmieśzniej wygląda sytuacja z KIEPURĄ. Do FFO przyciąga ES64F4 potem następuje zmiana na SU45 a w Rzepinie ponownie ES64F4. Przypomina to trochę wymianę loków w Brenner w roku 2007 gdzie 2 x ES64F4 ( z pakietem włoskim ) DISPOLOKa wymieniano na na 2 x ES64F4 z pakietem at-db.

  • Warszawiak – 24.04.2010

    To prawda. Najkomiczniejsze jest to, że wymienia się lokomotywy nomen omen wielosystemowe. Dla kogoś nie obeznanego dokładnie w tajniki naszych kolejowych realiów to musi być kompletnie niezrozumiałe. Mnie pociesza fakt, że to stan przejściowy.

  • Piotr Sekuła – 26.04.2010

    Taurusów jest, jak nie osiem, siedem. W dobrym kierunku idą KM - z prywaciarzy jako jedyni (w tym artykule) kupują loki.

  • jatal – 26.04.2010

    A kto płaci za nie? KMy czy Województwo?

  • Piotr Sekuła – 26.04.2010

    KM, Mazowsze i... Unia? Nie jestem pewien.

  • jatal – 26.04.2010

    No właśnie. Samodzielnie to ani KM, ani Arrivę, ani PRy na niewiele stać. Lizing, wynajem czy kupno - to nie ważne. Ważne że coś zmienia się na lepsze (nowocześniejsze).

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....