TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Nowy etap dla PESY: Bardziej rentowna produkcja i projekty rozwojowe
InfoRail.pl - Opublikowano: 30.09.2020 15:45:18
Nowy etap dla PESY: Bardziej rentowna produkcja i projekty rozwojowe

Zgodnie z założeniami, PESA w III kwartale 2020 r. zakończy realizację opóźnionych i generujących straty kontraktów ze starego portfela, zawieranych w latach 2014-2016. Oznacza to, że PESA będzie mogła skupić się na bardziej rentownej produkcji oraz przygotowaniu projektów rozwojowych – poinformował, w odpowiedzi na interpelację poselską, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich.

Jak dodał Spółka równolegle rozpoczyna realizację wieloletniego planu inwestycyjnego umożliwiającego realizację założeń rozwojowych i posiada na ten cel zabezpieczony budżet. W roku 2020 systematycznie poprawia się również rentowność spółek zależnych należących do PESY.

Przychody ze sprzedaży osiągnięte przez PESA w 2019 r. wyniosły 1,2 mld zł i były o 22% wyższe w stosunku do roku poprzedniego, ale mimo wzrostu przychodów Spółka odnotowała stratę. Ostatecznie wynik EBITDA wyniósł -508 mln zł i w głównej mierze wynikał z oszacowania ryzyk i utworzenia rezerw na potencjalne kary związane ze Starym Portfelem oraz Umową SKM. Ponadto, istotny wpływ na wynik finansowy w 2019 roku miały także problemy Spółki z dostępem do finansowania bankowego (które finalnie udało się wynegocjować dopiero w 2020 roku), co spowodowało problemy, między innymi, w zakresie zamówień na komponenty, a co za tym idzie w płynności produkcji. Ze względu na toczące się postępowania i negocjacje, ostateczna wysokość kwot przeznaczonych na kary może być znacząco niższa. Strata Spółki w roku 2019 nie miała w całości charakteru pieniężnego, nie zagrażała wypłacalności i nie stanowiła zagrożenia dla kontynuacji jej działalności. Spółka przeszła pozytywnie i bez zastrzeżeń audyt za 2019 rok.

Dalej w odpowiedzi na interpelację wskazano, że PESA od dwóch lat konsekwentnie realizuje program restrukturyzacji, a jego kolejnym elementem jest poprawa efektywności, między innymi poprzez optymalizację zatrudnienia, polegającą na propozycji przejścia pracowników z administracji do produkcji. Tym, którzy zdecydują się odejść, Spółka umożliwia przekwalifikowanie się i wspiera ich w adaptacji na rynku pracy. Celem tych działań jest wzmocnienie produkcji i ograniczenie zatrudnienia w administracji. Jednocześnie PESA cały czas zatrudnia pracowników w działach produkcyjnych – trwa właśnie kolejna kampania rekrutacyjna.

Od momentu przejęcia kontroli nad PESĄ w listopadzie 2018 r., Fundusz Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw FIZAN, którego częścią portfela inwestycyjnego zarządza PFR, wspiera procesy restrukturyzacyjne i dalszy rozwój Spółki. Od dnia przejęcia przez Fundusz, PESA konsekwentnie realizuje program restrukturyzacji. Efekty wprowadzanych zmian są już widoczne. Od początku roku realizowany jest plan produkcji i sprzedaży. Środki na bieżącą produkcję zapewniono dzięki długoterminowemu finansowaniu dłużnemu renegocjowanemu z bankami. Aktualna wielkość produkcji jest o około 60-70% wyższa niż w roku ubiegłym, co pozwala realizować wyższą sprzedaż i pozytywnie wpływa na poprawę rentowności Spółki.

W czerwcu br. PESA zanotowała najwyższe przychody od pięciu lat – blisko 300 mln zł w jednym miesiącu. Spółka ma dodatni wynik EBITDA po pierwszym półroczu, w wysokości około 10 mln zł. Wartość portfela zamówień przekracza 3 mld zł. Perspektywy są stabilne, a Spółka pozyskuje kolejne zamówienia. W ostatnim czasie podpisała umowę na dostawę tramwajów dla Torunia i miasta Jassy w Rumunii, wygrała przetarg na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Dolnośląskich, złożyła również najlepszą ofertę w przetargu na dostawę tramwajów dla Sofii oraz spalinowych zespołów trakcyjnych dla Kolei Dolnośląskich.

Zaangażowanie Funduszu w PESA ma charakter długoterminowy, a realizowany przez Spółkę program restrukturyzacji i zapewnione finansowanie pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość Spółki. PESA w momencie jej przejęcia przez Fundusz miała problemy z płynnością finansową, z dużym opóźnieniem realizowała produkcję zamówionych pojazdów, a także nie radziła sobie z negatywnymi skutkami wcześniej zawartych umów. Po dwóch latach konsekwentnie realizowanej restrukturyzacji sytuacja Spółki jest stabilna, produkcja jest realizowana w terminie, a PESA pozyskuje kolejne zamówienia. Ponadto, na opóźnienie procesu restrukturyzacji oraz na wzrost kosztów Spółki wpłynęło wypowiedzenie umowy na dostawę Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych przez Szybką Kolej Miejską w Warszawie w lutym 2020 r.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PESA

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....