Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy etap dla PESY: Bardziej rentowna produkcja i projekty rozwojowe

inforail
30.09.2020 13:45
0 Komentarzy

Zgodnie zzałożeniami, PESA w III kwartale 2020 r. zakończy realizację opóźnionych igenerujących straty kontraktów ze starego portfela, zawieranych w latach 2014-2016.Oznacza to, że PESA będzie mogła skupić się na bardziej rentownej produkcjioraz przygotowaniu projektów rozwojowych – poinformował, w odpowiedzi na interpelacjęposelską, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich.

Jak dodał Spółka równolegle rozpoczyna realizacjęwieloletniego planu inwestycyjnego umożliwiającego realizację założeńrozwojowych i posiada na ten cel zabezpieczony budżet. W roku 2020systematycznie poprawia się również rentowność spółek zależnych należących doPESY.

Przychody ze sprzedaży osiągnięte przez PESA w 2019 r.wyniosły 1,2 mld zł i były o 22% wyższe w stosunku do roku poprzedniego, alemimo wzrostu przychodów Spółka odnotowała stratę. Ostatecznie wynik EBITDAwyniósł -508 mln zł i w głównej mierze wynikał z oszacowania ryzyk i utworzeniarezerw na potencjalne kary związane ze Starym Portfelem oraz Umową SKM.Ponadto, istotny wpływ na wynik finansowy w 2019 roku miały także problemySpółki z dostępem do finansowania bankowego (które finalnie udało sięwynegocjować dopiero w 2020 roku), co spowodowało problemy, między innymi, wzakresie zamówień na komponenty, a co za tym idzie w płynności produkcji. Zewzględu na toczące się postępowania i negocjacje, ostateczna wysokość kwotprzeznaczonych na kary może być znacząco niższa. Strata Spółki w roku 2019 niemiała w całości charakteru pieniężnego, nie zagrażała wypłacalności i niestanowiła zagrożenia dla kontynuacji jej działalności. Spółka przeszła pozytywniei bez zastrzeżeń audyt za 2019 rok.

Dalej w odpowiedzi na interpelację wskazano, że PESA oddwóch lat konsekwentnie realizuje program restrukturyzacji, a jego kolejnymelementem jest poprawa efektywności, między innymi poprzez optymalizacjęzatrudnienia, polegającą na propozycji przejścia pracowników z administracji doprodukcji. Tym, którzy zdecydują się odejść, Spółka umożliwiaprzekwalifikowanie się i wspiera ich w adaptacji na rynku pracy. Celem tychdziałań jest wzmocnienie produkcji i ograniczenie zatrudnienia w administracji.Jednocześnie PESA cały czas zatrudnia pracowników w działach produkcyjnych –trwa właśnie kolejna kampania rekrutacyjna.

Od momentu przejęcia kontroli nad PESĄ w listopadzie 2018r., Fundusz Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw FIZAN, którego częścią portfelainwestycyjnego zarządza PFR, wspiera procesy restrukturyzacyjne i dalszy rozwójSpółki. Od dnia przejęcia przez Fundusz, PESA konsekwentnie realizuje programrestrukturyzacji. Efekty wprowadzanych zmian są już widoczne. Od początku rokurealizowany jest plan produkcji i sprzedaży. Środki na bieżącą produkcjęzapewniono dzięki długoterminowemu finansowaniu dłużnemu renegocjowanemu zbankami. Aktualna wielkość produkcji jest o około 60-70% wyższa niż w rokuubiegłym, co pozwala realizować wyższą sprzedaż i pozytywnie wpływa na poprawęrentowności Spółki.

W czerwcu br. PESA zanotowała najwyższe przychody od pięciulat – blisko 300 mln zł w jednym miesiącu. Spółka ma dodatni wynik EBITDA popierwszym półroczu, w wysokości około 10 mln zł. Wartość portfela zamówieńprzekracza 3 mld zł. Perspektywy są stabilne, a Spółka pozyskuje kolejnezamówienia. W ostatnim czasie podpisała umowę na dostawę tramwajów dla Toruniai miasta Jassy w Rumunii, wygrała przetarg na dostawę elektrycznych zespołówtrakcyjnych dla Kolei Dolnośląskich, złożyła również najlepszą ofertę wprzetargu na dostawę tramwajów dla Sofii oraz spalinowych zespołów trakcyjnychdla Kolei Dolnośląskich.

Zaangażowanie Funduszu w PESA ma charakter długoterminowy, arealizowany przez Spółkę program restrukturyzacji i zapewnione finansowaniepozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość Spółki. PESA w momencie jejprzejęcia przez Fundusz miała problemy z płynnością finansową, z dużymopóźnieniem realizowała produkcję zamówionych pojazdów, a także nie radziłasobie z negatywnymi skutkami wcześniej zawartych umów. Po dwóch latachkonsekwentnie realizowanej restrukturyzacji sytuacja Spółki jest stabilna, produkcjajest realizowana w terminie, a PESA pozyskuje kolejne zamówienia. Ponadto, naopóźnienie procesu restrukturyzacji oraz na wzrost kosztów Spółki wpłynęłowypowiedzenie umowy na dostawę Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych przez SzybkąKolej Miejską w Warszawie w lutym 2020 r.

Komentarze