Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy tabor, nowe linie – GZM zamawia koncepcję Kolei Metropolitalnej

inforail
14.06.2018 13:29
0 Komentarzy

Przetarg naopracowanie koncepcji tzw. kolei metropolitalnej ogłosiłaGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. GZM akcentuje przy tym wieloletni horyzontprzedsięwzięcia; dopuszczając różne technologie i rozwiązania – zwykorzystaniem np. obecnych linii, jak i budowę zupełnie nowych.

O ogłoszeniu przetargu poinformowała w czwartek rzeczniczkaGZM Kamila Rożnowska. Jak zasygnalizowała, koncepcja powinna być gotowa napoczątku grudnia br.

Jak zaznaczył, cytowany w informacji Rożnowskiej,przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, kolej jest podstawą transportupublicznego w wysokorozwiniętych miastach i obszarach metropolitalnych. W tymjednak regionie przez ostatnich 30 lat obserwowany jest spadek znaczenia tegośrodka transportu.

„Chcemy je odbudować, ponieważ transport szynowy może byćzbawienny dla dróg, zatłoczonych dzisiaj przez samochody osobowe. Nawet drobnakolizja w godzinach szczytu może skutecznie sparaliżować ruch pomiędzy kilkomamiastami Metropolii” – przypomniał Karolczak.

Koncepcja ma odpowiadać na najważniejsze pytania dotycząceorganizacji transportu szynowego na terenie Metropolii. Jak podała Rożnowska,to kwestie m.in. ewentualnego zakupu nowych pociągów, które mogłyby uzupełnićjuż teraz funkcjonujące połączenia na najbardziej popularnych trasach, a takżekierunków rozwoju metropolitalnej sieci połączeń kolejowych w przyszłości (zewskazaniem optymalnych dla tego obszaru modelu czy technologii).

Podstawą dokumentu powinny stać się m.in. ustaleniapowstającego obecnie studium transportowego, którego część związana z tzw.modelem ruchu (czyli przemieszczaniem się pasażerów w obrębie i okolicach GZM)ma być gotowa we wrześniu br. (całość studium ma być ukończona w 2019 r.).

Zgodnie z uwagami wstępnymi do opisu przedmiotu zamówienia,odbudowa znaczenia i pozycji transportu szynowego w regionie wymaga budowysystemu Kolei Metropolitalnej. Przedsięwzięcie to będzie miało jednak horyzontco najmniej dekady, a więc może być realizowane w perspektywie finansowej UE2021-2027.

Zamawiający traktują opracowanie koncepcji jako czynnikprzybliżający przygotowanie projektu, który zapewni stworzenie KoleiMetropolitalnej. Wymagają przy tym zastosowania tzw. metod inżynierii systemóworaz przygotowywania dokumentu w czterech etapach; w każdym z nich zzastosowaniem procedur weryfikacji i walidacji proponowanych rozwiązań.

Pierwszy etap to opracowanie założeń, drugi to opracowaniewymagań systemowych dla koncepcji, kolejny to projekt wysokiego poziomu, aostatni to projekt szczegółowy. Wszystkie prace nad dokumentem powinnyzakończyć się do 3 grudnia.

„Zastosowanie podejścia systemowego pozwala oczekiwaćuwzględnienia wszystkich uwarunkowań i czynników oddziałujących na pasażerskitransport kolejowy w Metropolii. Ten atrybut narzędziowy powinien sprawić, że wprzygotowanym projekcie koncepcji Kolei Metropolitalnej nie zostanie pominiętyżaden istotny problem do rozwiązania” – oceniają autorzy opisu przedmiotuzamówienia.

Metropolia zamierza przeznaczyć na przygotowanie koncepcjinieco ponad 200 tys. zł (bez VAT). Na oferty czeka do 5 lipca br. W ich oceniezamierza posługiwać się kryteriami: ceny (40 proc.), doświadczenia wykonawcy(30 proc.) oraz przygotowania projektu koncepcji rozwoju systemu transportowego(poprzez budowę nowej linii tramwajowej) z wykorzystaniem metodyki inżynieriisystemów, według wskazanej metodologii (30 proc.).

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017r., a zaczęła formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej specjalnie dla tego regionu – zrzesza 41 miast i gmin centralnejczęści woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocyustawy ma zajmować się m.in. transportem publicznym.

GZM utworzyła już Zarząd Transportu Metropolitalnego, któryprzejmie na jej terenie funkcję organizatora komunikacji od dotychczasowychorganizatorów – planowo od 2019 r. Od początku br. Metropolia zapewniła wspólnątaryfę i bezpłatne przejazdy dla dzieci do 16 lat. Obecnie pracuje nad biletemobejmującym możliwość przejazdów Kolejami Śląskimi. Docelowo kolejmetropolitalna ma stać się częścią spójnej sieci komunikacyjnej w GZM.

Zgodnie z tegoroczną uchwałą budżetową Metropolii, w tymroku jej dochody mają wynieść ok. 360 mln zł (w tym blisko 330 mln zł zzapewnionego ustawowo udziału w podatku PIT oraz 30 mln ze składekczłonkowskich). Szacowane w prognozie finansowej dochody GZM w 2020 r. to ok.380 mln zł (w tym ponad 340 mln zł z PIT).


Komentarze