Oferta przewozowa dla Nowego Sącza słaba. Ale będzie lepsza?

inforail
07.03.2019 08:59
0 Komentarzy

Oferta połączeń PKPIntercity jest obecnie słaba, z powodu remontów. Ale MinisterstwoInfrastruktury zapowiada, że będzie lepiej. Jak będzie? Zobaczymy.

Oferta przewozowa PKP Intercity dla Nowego Sącza, w ramachaktualnie obowiązującego rocznego rozkładu jazdy pociągów edycji 2018/2019,związana jest z kursowaniem pociągów TLK „Malinowski” relacji Krynica-Zdrój –Warszaw Wschodnia – Krynica-Zdrój (pociąg dzienny) i TLK „Karpaty” relacjiKrynica-Zdrój – Gdynia Główna – Krynica-Zdrój (pociąg nocny), którychpodstawową rolą jest zapewnienie dojazdu do sądeckich miejscowościwypoczynkowych i uzdrowiskowych w weekendy oraz w okresach sezonu turystycznego– informuje wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

I dodaje, że powyższa oferta nie uległa istotnym zmianom wporównaniu z poprzednim rozkładem jazdy. Pociągi uruchamiane przez PKPIntercity, kursujące m.in. przez Nowy Sącz, objęte są stałym monitoringiem zajętościmiejsc. Przeprowadzona analiza wykazała, że stacja Nowy Sącz charakteryzuje sięniskim przepływem pasażerów. Biorąc pod uwagę obecne uwarunkowaniainfrastrukturalne, uruchomienie dodatkowego pociągu łączącego Nowy Sącz zWarszawą wiązałoby się z wysokim ryzykiem braku zainteresowania ze stronypodróżnych, a co za tym idzie niezadowalającą frekwencją w pociągu.

Uruchomienie codziennych połączeń dalekobieżnych jest wdużym stopniu uzależnione od popytu na te przewozy. Minister właściwy do sprawtransportu jako organizator przewozów międzywojewódzkich ma ograniczonąwielkość dotacji z budżetu państwa, a dofinansowywanie nowych pociągów, którebędą generowały duży deficyt, powoduje wzrost zapotrzebowania na dotację. Niewątpliwieistotnym czynnikiem wpływającym na zainteresowanie przewozamimiędzywojewódzkimi jest czas przejazdu na trasie Nowy Sącz – Warszawa. Pociągimuszą obecnie pokonywać trasę okrężną w ramach dostępnych linii kolejowych (przezTarnów). Powoduje to mniej konkurencyjny w stosunku do transportu drogowegoczas przejazdu na odcinku Nowy Sącz – Kraków. Na chwilę obecną jedynie podczaszwiększonego ruchu na drogach np. w weekendy, czas przejazdu pociągiem możestanowić konkurencję w stosunku do przewozów drogowych – stwierdził Bittel.

W związku z powyższym, szansą dla rozwoju oferty przewozowejdla Nowego Sącza jest wykonanie planowanych prac inwestycyjnych przez ZarządcęInfrastruktury tj. PKP Polskie Linie Kolejowe, polegających na budowie nowejlinii kolejowej Podłęże – Piekiełko. Zgodnie z deklaracją Zarządcy Infrastrukturyczas przejazdu pomiędzy Nowym Sączem a Krakowem powinien wynieść wówczas około 1godziny, a zatem do Warszawy nieco powyżej 3 godzin. Prace nad przygotowaniemdokumentacji projektowej i wykupem gruntów pod inwestycję pn. „Budowa nowej liniikolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna i modernizacja linii nr104 Chabówka – Nowy Sącz” rozpoczęły się w 2017 r. Ze względu na liczneodwołania wniesione przez konsorcja w postepowaniu o udzielenie zamówienia publicznegodo Krajowej Izby Odwoławczej, ostatecznie 7 stycznia 2019 r. podpisana zostałaumowa z wykonawcą dokumentacji projektowej dla ww. projektu. W pierwszej kolejności,PKP PLK S.A. planuje przeprowadzić modernizację linii kolejowej nr 104 do 2023r.

W przypadku skrócenia czasu przejazdu pomiędzy Nowym Sączema Warszawą, możliwe będzie przeanalizowanie propozycji zwiększenia liczbypołączeń dalekobieżnych do i z Nowego Sącza – podał wiceminister.


Komentarze