TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Ofiary katastrofy kolejowej w Barwałdzie z 1944 roku zostaną upamiętnione
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 21.11.2019 10:45:07
Ofiary katastrofy kolejowej w Barwałdzie z 1944 roku zostaną upamiętnione (źródło: Wikipedia)

Około 130 ofiar katastrofy kolejowej, do której doszło 75 lat temu w Barwałdzie Średnim, upamiętni w czwartek społeczność małopolskiej gminy Kalwaria Zebrzydowska. 24 listopada 1944 r. doszło tu do zderzenia pociągu pasażerskiego z transportem wojskowym.

"Katastrofa kolejowa w Barwałdzie Średnim jest najtragiczniejszą pod względem liczby ofiar śmiertelnych na polskich ziemiach. Zginęło ok. 130 osób, a ponad 100 zostało rannych. W czwartek przy obelisku upamiętniającym katastrofę odbędą się uroczystości rocznicowe" – poinformował w poniedziałek rzecznik kalwaryjskiego magistratu, Tomasz Baluś.

Ofiarami byli głównie mieszkańcy ziemi wadowickiej. Do katastrofy doszło 24 listopada 1944 r. po godzinie 15, na linii kolejowej między Kalwarią Zebrzydowską a Wadowicami, ok. 300 m na wschód od obecnego przystanku Barwałd Średni.

Jak podał Baluś, przepełniony pociąg osobowy relacji Zakopane - Kraków został skierowany okrężną drogą przez Wadowice i Spytkowice z powodu uszkodzenia przez partyzantów szlaku z Kalwarii do Skawiny. W Barwałdzie pociąg czołowo zderzył się z transportem wojskowym.

Prof. Andrzej Nowakowski, opierając się na relacji świadka, Gustawa Studnickiego, opisał tragedię w broszurze "Z dziejów wadowickiej kolei (1887-1999)". Błąd popełnił dyżurny ruchu w Kalwarii, który zdecydował o tym, że pociąg pasażerski odprawiono nie czekając na skrzyżowanie z niemieckim pociągiem towarowym. Gdy dyżurny zorientował się, że podjął błędną decyzję, próbował ją naprawić. Sygnalizował konieczność zatrzymania pociągu przy pomocy czerwonej chorągiewki, co zostało zbagatelizowane. W ślad za pociągiem wysłał parowóz przetokowy, który gwizdem próbował ostrzec załogę składu osobowego. Kręta i górzysta trasa uniemożliwiła doścignięcie pociągu.

Jadący z przeciwległego kierunku transport wojskowy otrzymał rozkaz "A". Oznaczał on, że nie wolno mu się było zatrzymywać na stacjach pośrednich.

"Zderzenie czołowe obu pociągów nastąpiło na odcinku toru o małej widoczności. Pociąg osobowy był przeładowany. Miał w składzie stare austriackie +drewniaki+ z lat 1911-1918. Transport wojskowy był złożony z nowych, solidnych pulmanów" – podał prof. Nowakowski.

Dwa wagony pociągu osobowego uległy całkowitemu zniszczeniu. Kilkadziesiąt osób poniosło śmierć na miejscu. Liczba ofiar, łącznie ze zmarłymi później, w wyniku obrażeń, mogła sięgnąć 130 osób. Liczba rannych nie została dokładnie ustalona. Prawdopodobnie było ich ponad 100. Niemiecki skład wojskowy wyszedł ze zderzenia niemal bez szwanku.

Na miejsce zdarzenia przybyły tylko dwie karetki i trzech lekarzy. Brakowało sanitariuszy, noszy i środków opatrunkowych. Okoliczna ludność darła prześcieradła na bandaże. Ranni trafili do szpitali w Wadowicach, Andrychowie i Zebrzydowicach oraz polowego lazeretu w Kalwarii.

Dyżurny ruchu, który popełnił błąd, został skazany na śmierć i rozstrzelany.

W 2004 r., w 60. rocznicę katastrofy, w jej miejscu odsłonięty został obelisk upamiętniający ofiary.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
katastrofa
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....