Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ogromne straty SNCF z powodu strajku

inforail
07.01.2020 07:45
0 Komentarzy

Ponad 600 mln eurostrat poniosły koleje państwowe SNCF z powodu trwającego od 5 grudnia strajkuprzeciwko reformie emerytalnej we Francji – poinformował w poniedziałek prezesfirmy Jean-Pierre Farandou w nagraniu do pracowników. Wezwał do przerwaniastrajku.

„Straciliśmy około 600 milionów euro, nie licząc rekompensatdla podróżnych i spedytorów” – powiedział Farandou w nagraniu wideo skierowanymdo pracowników SNCF.

Firma jest jednym z największych pracodawców w kraju, zatrudniającymokoło 150 tys. osób.

SNCF szacuje wysokość utraconych zysków na około 20 mln euroza każdy dzień strajku. Dodatkowo firma będzie musiała wypłacić różnego rodzajurekompensaty podróżnym i władzom subsydiującym lokalne połączenia, a takżeponieść koszty generowane przez transport zastępczy, który został uruchomionydla podróżnych w czasie strajku.

W 2018 roku strajki kosztowały firmę około 890 mln euro,pogarszając jej sytuację finansową. Dług SNCF sięga obecnie ponad 55 mld euro.Dla porównania dług publiczny Francji w trzecim kwartale 2019 roku wyniósł2415,1 mld euro, co stanowi 100,4 proc. PKB według kryteriów z Maastricht.

Państwo francuskie zamierza przejąć część długu francuskiegoprzewoźnika. W 2020 r., aby sfinansować potrzeby budżetowe SNCF oraz innychpublicznych podmiotów, wyemituje 205 mld euro długu średnio- idługoterminowego.

„Ten strajk poważnie zakłóca życie Francuzów, wpływa nagospodarkę naszego kraju i szkodzi naszemu biznesowi” – podkreślał w nagraniuFarandou, który pełni funkcję prezesa firmy od listopada 2019 roku.

„Szanuję argumenty strajkujących” – mówił, dziękując tym,którzy pracują mimo strajku. „Chciałbym jednak, aby wszyscy byli świadomikorzyści wiążących się z przejściem z obecnego systemu emertytalnego na nowy,zreformowany system” – podkreślił.

„Przypominam, że nowy system nie dotyczy 58 proc.pracowników kolei, w tym trzech na czterech maszynistów. Chciałbym przypomnieć,że w przypadku etatowych pracowników kolei przejście będzie bardzo stopniowe, ametody obliczania ich emerytur dadzą wynik bardzo zbliżony do obecnego systemu”– podkreślał Farandou.

Koszt emerytur wypłacanych pracownikom SNCF to około 3,5 mldeuro rocznie.

Przed strajkiem w 2019 roku obroty firmy wzrosły o około 2,2proc., a według siedmioletniego planu naprawczego zysk operacyjny w kolejnychlatach miał wzrosnąć o 60 proc. W kolejnych latach SNCF planuje duże inwestycjew wysokości około 80 mld euro, ma jednak stopniowo zmniejszyć swój dług do 25mld euro. Oczekuje się, że trwający od miesiąca strajk wymusi korektę planuoddłużania firmy.


Komentarze