Oliwa, Wrzeszcz i Główny – trzy gdańskie dworce do remontu. Tylko kiedy?

inforail
04.01.2019 08:35
0 Komentarzy

Spółka PKP,do której należą dworce kolejowe, dostała w grudniu duży „zastrzyk”finansowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jeden z dofinansowanychprojektów dotyczy trzech gdańskich dworców – od lat przeznaczonych domodernizacji.

PKP S.A. od 2016 r. realizuje kompleksowy program “Zmieniamy dworce”, wramach którego ok. 200 dworców kolejowych w całym kraju ma zostaćzmodernizowanych. Na liście inwestycji są także trzy gdańskie obiekty: GdańskGłówny, Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz.

GdańskGłówny – drugie podejście

Remont tego pierwszego miał rozpocząć się jeszcze w zeszłym roku, jednakpierwszy przetarg na prace budowlane musiał zostać unieważniony, ponieważjedyny wykonawca chętny do realizacji wycenił prace na kwotę blisko 120 mln zł,a PKP założyło budżet na ten cel niższy o ponad 49 mln zł.

W grudniu ogłoszono drugie postępowanie. Termin składania ofert upływa 21stycznia 2019 r., a tymczasem z końcem grudnia zeszłego roku PKP otrzymałodofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, m.in. na”modernizację 10 wybranych dworców przy linii kolejowej nr 9 na odcinkuWarszawa Wschodnia – Gdynia Główna”. W tej grupie znalazły się także trzywspomniane już gdańskie dworce. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 177 mlnzł. Czy dotacja unijna to wystarczający “zastrzyk finansowy”, by w przetargu naremont Gdańska Głównego udało się wyłonić wykonawcę?

Nie możemy tegoprzesądzać, na rynku budowlanym jest obecnie bardzo specyficzna sytuacja.Ostatnio musieliśmy unieważnić przetargi na całą serię dworców systemowych natrasie Warszawa – Lublin, bo nie wpłynęła żadna oferta – mówi MichałStilger, rzecznik prasowy PKP S.A. Wdrugim postępowaniu na remont dworca Gdańsk Główny zastosowaliśmy liczneudogodnienia, które ułatwią wyłonienie wykonawcy. W warunkach kontraktowychzastosowano na przykład mniejsze kary umowne za zwłokę (0,05 proc. za każdydzień), wprowadzono również umorzenie kar cząstkowych za zwłokę w przypadkudochowania terminu końcowego – dodaje.

W nowym postępowaniu kosztorys inwestorski zaktualizowano także dobieżących cen, a w grudniu potencjalni wykonawcy mogli dokonać wizji lokalnejna dworcu.

Projekt zakłada gruntowny remont budynku dworca zarówno wewnątrz, jak i nazewnątrz. Hol główny powrócić ma do historycznego wystroju, m.in. dziękiodtworzeniu drewnianych witryn kasowych, przywróceniu pierwotnej kolorystykiścian i rekonstrukcji kartuszy z herbami ośmiu pomorskich miast. Powstanietakże nowa część tunelu podziemnego, dzięki której pasażerowie tramwajów będąmogli dostać się wprost do holu, bez konieczności wyjścia z dotychczasowegotunelu.

Oprócz tego zaplanowano wymianę okien, położenie nowego poszycia na dachuwieży zegarowej i odtworzenie czterospadowego dachu w północnej części obiektu,a także umieszczenie tarasu nad McDonald`sem.

Gmach zyskać ma lepszą iluminację, a jego otoczenie stać się bardziejfunkcjonalne. Realizacja prac trwać ma 118 tygodni, czyli ponad dwa lata.

Warto przypomnieć, że na stacji Gdańsk Główny od 2017 r. swoje praceprowadzi spółka PKP PLK. Remont dworca byłby doskonałym zwieńczeniem działań, wramach których zmodernizowano kompletnie peron dalekobieżny nr 2, a w grudniuzeszłego roku rozpoczął się podobny remont peronu dalekobieżnego nr 1.Inwestycja o wartości 62 mln zł toczy się także w prowadzących na peronytunelach, gdzie zamontowane zostaną ruchome schody i windy.

Oliwa i Wrzeszcz – jeszcze trochę poczekamy

O ile w Gdańsku Głównym etap prac zatrzymał się na wyborze wykonawcy, wsprawie dworców w Oliwie i Wrzeszczu trwa obecnie procedura wyboru projektantaw ramach umowy ramowej. Wyłoniono już najkorzystniejszą ofertę, obecnie toczysię proces zawierania umów dotyczących 24 dworców, w tym również Wrzeszcza iOliwy. Przy czym, jak czytamy na portalu prawo.pl – “umowa ramowa to coś, co można by nazwaćporozumieniem o gotowości zlecenia usług i ich wykonywania. Zamawiającyzawierając taką umowę deklaruje, iż ma zamiar w okresie na jaki umowa zostałazawarta, udzielać zamówień wykonawczych. Z kolei wykonawcy deklarują, iż są”wstępnie” zainteresowani składaniem ofert na ich realizację”. Nie jest to więcjeszcze wiążąca umowa na wykonanie projektów.

Jakpodkreśla Michał Stilger, w studium wykonalności założono po trzy wariantyzmian dla obu dworców. We Wrzeszczu rozważano nawet wyburzenie, ale ostateczniebudynek przejść ma kompleksową modernizację.

Dworzec GdańskOliwa również zostanie zmodernizowany, ale z uwagi na jego zabytkowy charakterprzebudowa zostanie wykonana w innym zakresie, zgodnym z wytycznymikonserwatora zabytków – tłumaczy rzecznik PKP i przypomina, że kilka lat temu oliwski obiekt przeszedłjuż częściowy remont. Odnowiono wówczas m.in. elewację ipomieszczenia poczekalni. Planowana modernizacja obejmie szerszy zakres, m.in.wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę instalacji, naprawę stropów idostosowanie budynku dworca do potrzeb osób o ograniczonej mobilności –dodaje.

Trudnow tej chwili określić, kiedy powstaną projekty budowlane, nie mówiąc już opracach remontowych. Datę realizacji modernizacji 10 dworców, na który PKPotrzymało wspomnianą wyżej dotację z CUPT, określono na koniec roku 2021.

Komentarze