TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Parlament Saamów przeciwny planom budowy kolei arktycznej
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 10.05.2019 09:55:53
Parlament Saamów przeciwny planom budowy kolei arktycznej

Gwarantowany w konstytucji Finlandii zakaz osłabiania kultury Saamów uniemożliwia poprowadzenie linii kolejowej przez tereny zamieszkiwane przez tę rdzenną ludność Laponii, zarówno teraz, jak i w przyszłości - oświadczyły władze parlamentu Saamów.

Parlament ludności Saami z siedzibą w fińskim Inari, autonomiczny organ autochtonicznej lapońskiej społeczności, wydał komunikat po tym, gdy w czwartek w Rovaniemi w trakcie Arktycznego Forum Biznesowego (9-10 maja) podpisano porozumienie w sprawie nowego planu budowy kolei arktycznej. Wstępną umowę zawarły fińska spółka Finest Bay Area Development (zaangażowana także w plany budowy podmorskiego tunelu kolejowego między Helsinkami i Tallinem) oraz norweska Sor-Varanger Utvikling.

Według fińskiego biznesmena Petera Vesterbacki, kierującego Finest Bay, pociągi z Rovaniemi do norweskiego portu w Kirkenes nad Morzem Barentsa mogłyby pojechać za 5-10 lat.

Wiadomość o rozpoczęciu planowania kolei arktycznej była "całkowitym zaskoczeniem" - napisano w oficjalnym oświadczeniu parlamentu Saamów.

Na początku bieżącego roku fińsko-norweski zespół złożony z przedstawicieli władz obu krajów po trwających wiele miesięcy pracach przyjął raport, w którym stwierdzono, że projekt budowy kolei arktycznej o długości ok. 450 km nie będzie realizowany.

Wskazano m.in. na jego nierentowność (niewystarczający wolumen przewozów towarowych), a także wieloetapowe planowanie, w tym uzyskanie możliwych pozwoleń w obu krajach, co zajęłoby przynajmniej 15 lat. Zwrócono również uwagę na sprzeciw władz Saamów, według których trasa kolejowa wpłynęłaby na zanieczyszczenie krajobrazu kulturowego oraz hodowlę reniferów. W międzypaństwowym raporcie nie przedstawiono też dalszych działań zmierzających do ewentualnej realizacji projektu w przyszłości.

"Rozmawialiśmy już z Saamami i także wśród nich jest wiele różnych poglądów na tę sprawę. Jestem przekonany, że dojdziemy do dobrego rozwiązania, gdy podyskutujemy" - powiedział Vesterbacka w rozmowie z radiem Yle. Według niego część trasy przebiegałaby pod i nad ziemią.

Według przewodniczącej parlamentu Saaamów, Tiiny Sanila-Aikio, z reprezentowaną przez nią instytucją "nie przeprowadzono żadnych oficjalnych rozmów o rozpoczęciu tego projektu". W oficjalnym oświadczeniu zwróciła uwagę, że Saamowie są jedyną rdzenną społecznością zamieszkującą w Unii Europejskiej, której pozycja i prawo do własnego języka oraz kultury są chronione zarówno przepisami krajowymi, jak i w prawie międzynarodowym. "Tym samym z Saamami się nie dyskutuje, ale z Saamami trzeba się konsultować" – skwitowała.

Celem fińsko-norweskiego projektu jest przyspieszenie transportu na szlaku przez Ocean Arktyczny między Azją a Europą (przez Przejście Północno-Wschodnie). Według Vesterbacki projekt, którego koszt szacowany jest na ok. 3 mld euro, mógłby zostać sfinansowany ze środków prywatnych pochodzących z zagranicy - zainteresowane są nim m.in. norweskie firmy z sektora energetyki i rybołówstwa.

Na planowanej podwodnej przeprawie kolejowej między stolicami Finlandii i Estonii miałyby skorzystać także inne kraje europejskie. Prywatny projekt - konkurencyjny wobec fińsko-estońskiego międzypaństwowego projektu - budowy ok. 100 km tunelu między Helsinkami a Tallinem wywołał w ostatnim czasie kontrowersje. Na jesieni ubiegłego roku Vesterbacka ogłosił, że do sfinansowania budowy tunelu (szacowanego na około 15 mld euro) pozyskał chińskiego inwestora – spółkę Touchstone Capital Partners, zaangażowaną m.in. w globalny projekt chińskiego rządu budowy nowego Jedwabnego Szlaku.

Obecnie na poziomie państwowym między Finlandią i Estonią, ze względu na zmianę rządów (w obu krajach w marcu i kwietniu odbyły się wybory parlamentarne), nowe decyzje związane z planowaniem tunelu nie zostały podjęte.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Finlandia
kolej arktyczna
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....