TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Parowozem do Czarnkowa!
Krzysztof Springer - Opublikowano: 08.09.2009 14:06:44 1 komentarz
Parowozem do Czarnkowa!

ROGOŹNO, RYCZYWÓŁ, POŁAJEWO, CZARNKÓW. W niedzielę, 30 sierpnia miało miejsce historyczne zdarzenie. Po raz pierwszy od 31 grudnia 1992 roku przejechał pociąg pasażerski z Rogoźna do Czarnkowa i to ciągnięty przez parowóz.

Punktualnie o godzinie 7:25 z peronu 5 w Poznaniu wyruszył pociąg bezpośredni przez Rogoźno, Ryczywół, Połajewo i Bzowo Goraj do Czarnkowa. W skład pociągu wchodziły: parowóz OL49-59 oraz 2 wagony piętrowe (Bhp) i jeden wagon bezprzedziałowy (Bp). Wagony w historycznych –oliwkowych kolorach udostępniły Przewozy Regionalne a parowóz PKP CARGO. Pociąg ten został zorganizowany dla miłośników transportu kolejowego, dlatego też nie był ogólnodostępny.

Po przejechaniu przez Oborniki i dotarciu do Rogoźna nastąpiła zmiana czoła i o godzinie 8:41 skład wyruszył w trasę, na której pojawiają się tylko, od czasu do czasu, składy towarowe. Pierwszy fotostop zorganizowany został na stacji Ryczywół oraz z panoramą miasta w tle. Należy w tym miejscu dodać, że osobą odpowiedzialną za zorganizowanie miejsc do robienia zdjęć był Paweł Korcz, który sprawdza się w tej kwestii znakomicie. Kolejny postój miał miejsce w okolicach Ciążynia, Bzowo Goraj i miejscowości Painówka. Wszędzie pogwizdujący parowóz wzbudzał zainteresowanie i sentyment przybyłych mieszkańców. Niektórzy wybiegali z domów by zobaczyć, co się dzieje.

Po przybyciu do Czarnkowa nastąpiło powitanie miłośników przez prowadzącego imprezę Spieczonego Bliźniaka. Na parowóz czekała miejscowa lokomotywa spalinowa TGM40, Fiat 126p w wersji kolejowej oraz licznie przybyli mieszkańcy. Atrakcją dla przybyłych 150 par bliźniaków był specjalny przejazd z Czarnkowa do Bzowo Goraj i z powrotem do Czarnkowa. W tym czasie kolejowi maniacy zwiedzali teren kolejowy z budynkiem dworcowym i wieżą ciśnień.

Około godziny 15, z kilkuminutowym opóźnieniem pociąg wyruszył w podróż powrotną do Poznania, by dotrzeć do celu na godzinę 18:52.

Głównym organizatorem imprezy było stowarzyszenie Grodziska Kolej Drezynowa z Jarosławem Woźnym na czele, które skupia miłośników kolei z Grodziska, Wolsztyna, Poznania a nawet Wrocławia! Swoją działalność rozpoczęło w 2002 roku dbając o szlak z Grodziska WLKP do Kościana. W 2006 roku, w miarę rozwoju, założono stowarzyszenie Grodziska Kolej Drezynowa. Dzięki temu ruchowi powstała możliwość organizacji różnych imprez kolejowych. Jedną z nich był właśnie pociąg do Czarnkowa. Stowarzyszenie w swoich zbiorach posiada liczne drezyny (w tym unikatową drezynę WM5) oraz lokomotywę spalinową Ls40.

Linia kolejowa łącząca Drawski Młyn, Bzowo Goraj, Połajewo, Ryczywół, Rogoźno, Wągrowiec oraz Żnin z Inowrocławiem była budowana etapami. Jako pierwszy do eksploatacji oddano fragment z Rogoźna do Wągrowca w dniu 12 stycznia 1888 roku. Kolejny fragment z Wągrowca do Inoworocławia 1 czerwca 1889 roku. Ryczywół i Połajewo otrzymały żelazny szlak w dniu 1 października 1896 roku, kiedy to uruchomiono odcinek Rogoźno Drawski Młyn. Znajdująca się na szlaku stacja Bzowo Goraj została stacją węzłową z chwilą wybudowania szlaku kolejowego z Bozowo Goraj przez Czarnków i Ujście do Piły. W ciągu doby uruchamiano kilka połączeń pasażerskich (średnio od 4 do 5 par) i towarowych na tej lokalnej linii.

Upadek linii rozpoczął się z dniem 1 stycznia 1991 roku. Wtedy to zawieszono przewozy pasażerskie między Rogoźnem a Wągrowcem. Dalej poszło już prosto. 1 października 1993 roku zrobiono to samo na szlaku Rogoźno –Drawski Młyn. Z dniem 1 stycznia 1994 roku całkowicie zawieszono ruch między stacją Rogoźno a Wągrowiec (likwidacja pociągów towarowych). W 2000 i 2004 roku zawieszono ruch towarowy na odcinku Bzowo Goraj –Drawski Młyn. Z całej linii jedynie pozostał ruch towarowy pomiędzy Rogoźnem a Bzowem. Od czasu do czasu można tam zobaczyć pociąg zdawczy PKP CARGO z kilkoma wagonikami.

Linia kolejowa łącząca Bzowo Goraj z Piłą została zbudowana etapami w latach od 1897 roku do 1913 roku. Do Czarnkowa pierwszy pociąg dotarł 10 października 1897 roku. W okresie II wojny światowej został wysadzony most w Ujściu, przez co linia została przerwana. Jego odbudowa nastąpiła dopiero w 1965 roku. Z dniem 1 stycznia zawieszono ruch pasażerski na odcinku Czarnków –Piła. W następnych latach zlikwidowano ruch towarowy pomiędzy Czarnkowem a Mirosławem Ujskim. W 2005/6 roku na tym odcinku linia została rozebrana. Jedyne ślady jakie po niej pozostały to nasyp kolejowy i resztki przejazdu, gdzie tory przecinały drogę Piła –Czarnków.

Głównymi sponsorami przejazdu był Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki, Browar Czarnków, PSP Czarnków, Gmina Połajewo wraz z OSP Połajewo, które zabezpieczały przejazd w razie gdyby parowóz zaprószył ogień.

Impreza była bardzo udana. Wszyscy z wyjazdu wrócili zadowoleni;miłośnicy kolei z zrobionych zdjęć, mieszkańcy Czarnkowa z udanej imprezy a mieszkańcy z tego, że mogli zobaczyć jeszcze raz kopciucha. Wszyscy wspominali ze wzruszeniem epoke węgla i pary na tej linii.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PKP PR
PKP Cargo
parowóz
  • m81 – 10.09.2009

    Szkoda,że linia z Czarnkowa do Piły została rozebrana, bo była bardzo malowniczo położona i chyba w najkrótszy sposób łączyła te miasta... A ponadto wieżą pisze się przez "ż".

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....