TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Pasażerowie nie mogą w pełni korzystać z pociągów do Moskwy?
InfoRail.pl - Opublikowano: 02.02.2017 11:01:18 2 komentarze
Pasażerowie nie mogą w pełni korzystać z pociągów do Moskwy? (foto: RŻD)

Osoby chcące podróżować z Polski do Moskwy lub innych miast rosyjskich, chociażby Smoleńska czy Wiaźmy drogą kolejową mogą korzystać przede wszystkim z codziennego połączenia bezpośredniego relacji Warszawa ? Moskwa (stacje: Warszawa Zachodnia ? Moskwa Białoruska) przez Smoleńsk i Wiaźmę (pociąg D10 "Polonez" kategorii pospieszny), włącznie z wchodzącym w skład tego pociągu wagonem Kraków - Moskwa, które oferowane jest przez PKP Intercity S.A.

Późnym latem i jesienią 2016 r. podróżującym w ten sposób obywatelom RP rosyjskie służby graniczne uniemożliwiają przemieszczanie się pomimo posiadania biletu na pełną trasę przejazdu, jak również wizy na wjazd do Federacji Rosyjskiej ? twierdzi poseł Grzegorz Furgo. Odbywa się to w ten sposób, że na pierwszej lub drugiej stacji po przekroczeniu przez skład granicy białorusko-rosyjskiej, tj. w Smoleńsku lub Wiaźmie do pociągu wsiadają funkcjonariusze rosyjskich służb ochrony granicy (dalszą jazdę kontynuować mogą tylko obywatele), którzy wypraszają z nich obywateli RP oskarżając o bezprawne przekroczenie granicy. Uzasadnia się to faktem, iż po powołaniu do życia w 2000 r. Państwa Związkowego Białorusi i Rosji na granicy białorusko-rosyjskiej zniknęła całkowicie kontrola graniczna (zarówno w komunikacji drogowej, jak i kolejowej). W efekcie na trasie od Warszawy aż do samej Moskwy przeprowadzana jest tylko jedna odprawa graniczna ? na granicy polsko-białoruskiej. Strona rosyjska nie uznaje jej za wystarczającą w odniesieniu do obywateli polskich, gdyż nie przeprowadzają jej służby rosyjskie (za dostateczną uznaje się jedynie kontrolę pasażerów będących obywatelami PZBiR). Służby rosyjskie stosują przy tym wobec podróżujących obywateli polskich różne restrykcje, które pozwolę sobie przedstawić na dwóch przykładach.

Poseł podaje przykład. We wrześniu 2016 r. obywatel polski zatrudniony na Uniwersytecie w Smoleńsku podróżował pociągiem PKP Intercity relacji Warszawa ? Moskwa do stacji Smoleńsk, gdzie pociąg opuścił. Po kilku dniach został zatrzymany w swoim smoleńskim mieszkaniu przez milicję i doprowadzony na przesłuchanie, podczas którego zarzucono mu nielegalne przekroczenie granicy w ruchu kolejowym. Dzięki interwencji Agencji Konsularnej RP w Smoleńsku obywatel polski nie został deportowany, jednak musiał zapłacić mandat w wysokości ok. 300 PLN. Z kolei w listopadzie 2016 r. dwóch pracowników Polskiej Akademii Nauk oraz Uniwersytetu w Białymstoku (podróżujących razem) zostało zatrzymanych przez służby rosyjskie pod tym samym zarzutem i z tego samego powodu (uniknięcia kontroli granicznej przeprowadzanej przez służby rosyjskie), następnie zaś cofniętych na Białoruś z zaleceniem wyboru opcji podróży samolotem. O podobnych przypadkach, także w ruchu drogowym donoszono mi kilkukrotnie. Informowała o tym także polska prasa (m.in. "Wprost" w dniu 12 września 2016 r.). W tej sytuacji jedynym sposobem przedostania się do Rosji z Polski przez obywateli RP jest obecnie wybór transportu lotniczego lub znacznie dłuższego lądowego przez Ukrainę bądź państwa nadbałtyckie, dzięki czemu służby rosyjskie mogą przeprowadzić stosowną kontrolę graniczną. Dodatkowo podróżujący pociągiem "Polonez" obywatele RP, których miejscem docelowym jest stacja rosyjska, wskutek działania strony rosyjskiej, ponoszą dodatkową stratę wynikającą z konieczności poniesienia w Ambasadzie Republiki Białoruś bezzwrotnej opłaty za wydanie wizy tranzytowej (od 10 do 60 EUR). Do tego dochodzi opłata za sam bilet do Moskwy oczywiście, którego cena sięga nawet 208 EUR (w przypadku biletu "S" w wagonie z Krakowa).

Poseł zwraca uwagę Ministra Infrastruktury i Budownictwa na fakt, że organizatorem i dotującym (w tym określającym ceny biletów) oferowanego przez PKP Intercity połączenia jest kierowany przez niego resort infrastruktury i budownictwa. Nadto podnieść należy, iż 100% udziałów w spółce PKP Intercity należy do spółki PKP S.A., której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Wszystko to łącznie daje, zdaniem posła Furgo, Ministrowi decydujący wpływ na to co dzieje się w spółce PKP Intercity, w tym na oferowane przez nią połączenia.

Mimo, iż przedstawiona wyżej sytuacja ma już charakter powtarzalny i znana jest co najmniej od kilku miesięcy (co najmniej od zakończenia Światowych Dni Młodzieży i przez niektórych odbierana jest jako odpowiedź strony rosyjskiej na zamknięcie granicy Polski z Obwodem Kaliningradzkim na tzw. mały ruch graniczny) w kasach operatora PKP Intercity na Dworcu Centralnym w Warszawie (poseł nie ma wiedzy co do innych kas tego operatora oferujących biletu międzynarodowe na innych stacjach) wciąż zakupić można bilety z Warszawy aż do samej Moskwy. O ile jednak w przypadku podróżujących obywateli PZBiR jest to uzasadnione, o tyle sprzedaż takich biletów bez jakiegokolwiek ostrzeżenia obywateli polskich i UE przez zatrudnionych w kasach pracowników PKP Intercity o możliwych trudnościach w pełnym skorzystaniu przez nich z zakupionego biletu, należy określić co najmniej jako nieodpowiedzialne. Działa to bowiem nie tylko na niekorzyść obywateli polskich, ale także niesie możliwe konsekwencje finansowe po stronie PKP, z uwagi na ewentualne skargi i żądania zwrotu środków wydatkowanych przez obywateli RP i UE na zakup biletu. Dodam, że w zaistniałej sytuacji PKP Intercity nie oferuje podróżującym do Moskwy komunikacji zastępczej, zaś zakupione bilety można zwracać tylko przed podróżą oraz z naliczonym odstępnym w wysokości 10% wartości biletu. Nawet od biletu zwróconego w terminie 9 miesięcy od odbytej podróży przewoźnik potrąca określoną przez siebie kwotę.

Wobec powyższego poseł proponuje wywarcie wpływu na PKP Intercity, aby do czasu wyjaśnienia sprawy przez nasz MSZ (co deklarują jego pracownicy) lub wprowadzenia na granicy białorusko-rosyjskiej tymczasowej odprawy granicznej dla obywateli polskich (co niedawno deklarował szef rosyjskiego MSZ, jednak jak dotychczas nie zostało to wykonane) umożliwić obywatelom polskim zakup biletów jedynie do ostatniej stacji białoruskiej, tj. do Orszy (z uwagi na liczne zainteresowanie tym połączeniem obywateli RP podróżujących w celach rodzinnych, biznesowych i naukowych na Białoruś), lub wprowadzenie stosownych informacji pisemnych w kasach operatora PKP Intercity oraz obowiązkowych ustnych ze strony pracowników PKP zatrudnionych w kasach oraz konduktorów kontrolujących pasażerów i ich bilety przed wejściem do wagonu, o niebezpieczeństwie związanym z chęcią przejazdu do Moskwy. Osoby, które zgłosiły się do posła nie zostały o tym powiadomione ustnie, nadto nie dostrzegły w widocznym dla klienta miejscu informacji o trudnościach w przemieszczaniu się z Polski do Moskwy pociągiem "Polonez". Należy także zadbać o umieszczenie stosownej informacji w innych miejscach w których możliwy jest zakup biletów na pociąg "Polonez" tj. w Internecie (czego nie zauważyłem), jak również w kasach automatycznych (o ile tego jeszcze nie uczyniono). Odnosi się to naturalnie do wszystkich stacji pośrednich na terytorium RP. Na tym jednak nie koniec.

Strona internetowa PKP Intercity w zakładce "Dla pasażera" wciąż reklamuje i zachęca do zakupienia biletów kolejowych do Smoleńska i Moskwy. W związku z problemami na trasie Warszawa - Moskwa PKP Intercity informowała w Internecie kilkukrotnie o odblokowaniu możliwości zakupu biletów na pociąg "Polonez". Tak było chociażby w dniu 10 września 2016 r. Tym niemniej podróż tym pociągiem do Moskwy wciąż nie była realizowana. Należy zwrócić uwagę, że w dniu 9 listopada 2016 r. PKP Intercity wydało komunikat o kolejnym odblokowaniu zakupu biletów na pociąg "Polonez", bez wskazania jednak czy dotyczy to wszystkich podróżnych czy nie. Od tego czasu nie dokonano żadnych korekt w internetowej zakładce "Zmian w dostępności pociągów" w komunikacji międzynarodowej na stronie PKP Intercity. Żadne informacje ostrzegawcze nie znalazły się także w "Warunkach taryfowych i zasadach sprzedaży dokumentów przewozu na pociągi 9/10 "Polonez" opublikowanych na stronie PKP Intercity i obowiązujących od dnia 11 grudnia 2016 r. Tymczasem w dniu 17 grudnia 2016 r., gdy z Moskwy odprawiany został pierwszy pociąg (rosyjski) relacji Moskwa - Berlin przez Warszawę i Poznań ambasador RP w Moskwie poinformował reporterów TVP Info, że problem ze swobodnym przejazdem koleją z Polski do Moskwy przez obywateli UE wciąż nie został rozwiązany i nie wiadomo kiedy zostanie.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
RŻD
Moskwa
Warszawa
Rosja
PKP Intercity
  • kolejFAN – 02.02.2017

    No właśnie.. pasażerowie (Polacy) powinni wiedzieć że do Moskwy tymi pociagami z Polski nie dojadą.

  • stoker – 03.02.2017

    Wobec tych szykan (bo trudno to nazwać inaczej) strona polska powinna zawiesić kursowanie wszystkich pociągów do i z Moskwy, którymi do Rosji nie mogą podróżować Polacy i inni nierosjanie.Takie działanie dotknęłoby Rosjan i koleje rosyjskie RŻD, których szef jest kumplem Putina, co pewnie spowodowałoby szybkie odblokowanie przejścia dla Polaków i obywateli innych państw.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....