TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Pendolino kontra LuxExpress
INFORAIL - Opublikowano: 03.08.2015 09:31:07 11 komentarzy
Lux Express w Krakowie

Wchodząc na polski rynek, zwłaszcza na trasę Warszawa – Kraków, Lux Express myślał na pewno o podebraniu pasażerów nie tylko konkurencji autobusowej, ale także PKP Intercity. Kilka miesięcy od debiutu estońskiej firmy na tej relacji postanowiliśmy sprawdzić jak to konkurowanie wygląda w praktyce. W pierwszy sierpniowy weekend wybraliśmy się do Krakowa, jadąc w sobotni poranek Pendolino i wracając w niedzielny wieczór Lux Expressem. Oto nasze subiektywne porównanie.

Zakup biletu

Kupno biletu zarówno na Pendolino, jak i na PKP Intercity nie stwarza żadnych problemów. Bilety kupowaliśmy przez Internet, w przypadku pociągu korzystając z aplikacji IC Navigator, na autobus zaś przez stronę przewoźnika. Operacje są proste i zajmują zaledwie kilka minut. Bilety można nabywać też w kasach biletowych.

Cena biletu

Tu zdecydowanie przewagę ma estoński przewoźnik. Oba bilety kupiliśmy w promocji. Za przejazd autobusem zapłaciliśmy 12 zł, zaś za podróż Pendolino 49 zł. Cena biletu to jeden z atutów Lux Express. Jeżeli chcemy podróżować tanio autobus jest dobrą alternatywą. Także w przypadku zakupu biletu w cenie maksymalnej.

Czas przejazdu

Pendolino jest bezkonkurencyjne. Z Warszawy do Krakowa pojechaliśmy w 2 godziny i 37 minut. Żaden inny środek transportu nie przewiezie nas z centrum stolicy do centrum Krakowa w tak atrakcyjnym czasie. To olbrzymi plus Pendolino.

Wracając Lux Expressem mieliśmy pecha, pecha miał też przewoźnik. Kurs był opóźniony o 2 godziny. Jako przyczynę podano wypadek na Węgrzech. Dodajmy, że był to pierwszy dzień kursowania połączenia Budapeszt – Warszawa. Od razu trafiliśmy na niedogodności. Cóż. Opóźnienia się zdarzają, ale wliczając czas oczekiwania na przyjazd autobusu cała podróż z Krakowa do Warszawy zajęła nam 6 i pół godziny. Rozkładowo powinniśmy jechać niecałe 4 i pół.

Duży plus dla Pendolino.

Siedzenia

Zdecydowanie bardziej komfortowe siedziska oferują autobusy Lux Expressu. Te z Pendolino są, oczywiście w naszym subiektywnym odczuciu, mniej wygodne. Nie wracając już do szczegółów zamawiania tych pociągów nadmieńmy tylko, że w tej klasie pociągów siedziska powinny być jednak bardziej komfortowe. Fotele w Irizarach Lux Expressu to zdecydowanie jedne z najwygodniejszych na jakich mieliśmy okazję podróżować po Polsce. Imitacja skóry z materiałowymi wstawkami doskonale wpisują się w podróż komfortowym autobusami. A takim niewątpliwie są Irizary estońskiego przewoźnika. Siedziska w Pendolino są naszym zdaniem nijakie. Wygodniejsze znajdziemy w wagonach PKP Intercity, kursujących w składach pociągów EIC.

Zarówno w pociągu, jak i w autobusie mamy indywidualne oświetlenie dla pasażera.

Za siedziska jednak plus dla Lux Expressu.

Klimatyzacja

Tu naszym subiektywnym zdaniem także wygrywa Lux Express. Klimatyzacja w autobusie była znacznie wydajniejsza i działała lepiej. Podróż była znacznie przyjemniejsza. Zaletą są także indywidualne nawiewy, dzięki którym pasażer może sam zdecydować, przynajmniej w jakimś stopniu, czy chce czy nie chce korzystać z klimatyzacji. Minusem pociągu jest to, że jeden niezadowolony podróżny, któremu jest zimno nawet przy temperaturze powyżej 30 stopni, żąda od drużyny konduktorskiej zwiększenia temperatury wewnątrz pociągu.

Mały plus dla Lux Express

Informacja pasażerska

Tu remis ze wskazaniem na Lux Express. Zarówno autobusy, jak i pociągi mają wyświetlacze, które nie zawsze działają. W Pendolino, mimo, że minęło już kilka miesięcy do ich debiutu, tablice na drzwiach nadal pokazują tylko numer wagonu. Aż dziw bierze, że Alstom do spółki z PKP Intercity do tej pory nie uporali się z tym problemem. Pozostają dechy.

Większość autobusów Lux Express także ma wyświetlacze. W naszym niestety nie działały. Być może przewoźnik nie uporał się jeszcze z ich zaprogramowanie po uruchomieniu nowej trasy.

WiFi

Temat tabu w Pendolino. Nie ma i nie wiadomo czy i kiedy będzie. Duży minus. Dlaczego Alstom i PKP Intercity do tej pory nie uruchomili tej usługi? Bez komentarza.

W Lux Expressie jest nie tylko bezprzewodowy Internet, ale także multimedialna rozrywka pokładowa. Są filmy i aplikacje na tabletach umieszczonych przed pasażerem. Wszystko działa. Duży plus dla estońskiego przewoźnika.

Poczęstunek

A raczej jego namiastka w Pendolino. Kubeczek o pojemności 0,15 l wypełniony w ¾. Do tego sypana kawa, cukier i mieszadełko. Wszystko daje maź nie kawę. Bo jak rozpuścić torebkę z kawą w kropli wody? Trochę to śmieszne, bo na czym tu się oszczędza? Na wodzie? Może to dbałość przewoźnika o środowisko naturalne, im mniej zużyjemy wody tym lepiej….

W Lux Expressie jest ekspres. Kawa i herbata bez ograniczeń. Znowu duży plus dla estońskiego przewoźnika.

Numeracja miejsc

W Pendolino każdy siada na miejscu, które ma na bilecie. Wydawało nam się, że w Lux Express też tak będzie. Tymczasem kierowca przy wsiadaniu przydzielał inne numery miejsc. Po co, dlaczego? Niektóre miejsca były zdublowane. Panował chaos, co jeszcze opóźniło odjazd autobusu. Procedura dla nas niezrozumiała. Duży minus dla Lux Expressu.

Co dalej?

Lux Express spodobał się nam. No może poza zgrzytem z opóźnieniem i bezsensownym postojem za Kielcami na papieroska panów kierowców. Można go oczywiście wytłumaczyć zmianą prowadzącego pojazd, jednak przy tak dużym opóźnieniu ów papieros był chyba zbędny.

Estończycy na pewno mają potencjał. Jednak jeszcze długa droga przed nimi. Ich autobusy nie odjeżdżają pełne nawet w niedzielny wieczór, wtedy, kiedy na konkurencję nie ma już biletów.

Po pierwszym przejeździe nie mówimy Lux Expressowi nie, na pewno do tego przewoźnika będziemy wracać i z uwagą obserwować jego poczynania.

Na plus trzeba zapisać fakt zaczekania autobusu Simple Express na pasażerów, którzy chcieli kontynuować podróż do Wilna.

A Pendolino. Cóż, jakie jest każdy widzi. I takim pozostanie. Miejmy nadzieję, że bilety po 49 zł będą jak najdłużej dostępne. Na pewno jest szybkie. Ci, którym się śpieszy zawsze wybiorą pociąg. Jeżeli jednak chcecie spróbować czegoś innego zdecydowanie polecamy Lux Express. Jeśli się nie spóźni nie powinniście żałować.


Sprawdź też:
Pendolino
Lux Express
Kraków
Warszawa
  • gagarin – 03.08.2015

    Wygrał lux ekspres. Pendoszmata do lamusa.

  • pasażerAutokaru – 03.08.2015

    niestety albo stety przed LuxExpressem jeszcze długa droga aby stanowił realne zagrożenie nie tyle dla Pendolino co PolskiegoBusa.com
    Nie ukrywajmy, autokar wybierają ci co umieją liczyć kasę i ani myślą wywalać 150 PLN za przejazd pociągiem kiedy jadąc kilkadziesiąt minut dłużej autokarem płacą za trasę KRK-WAW kilka albo kilkanaście złotych.

  • Krakauer – 03.08.2015

    Zakup Pendolino to wyrzucone w błoto pieniądze przez podatnika polskiego !

  • Filip – 03.08.2015

    Torebka z kawą ?! Od kiedy to w pendolino podają torebkę z kawą ??? Jest saszetka z rozpuszczalna esperesso która się rozpuszcza w małej ilości wody a nie w wiadrze. Kubek jest większy żeby się mądry pasażer nie pooblewal od razu. Klimatyzacja za mało wydajna ? Raczej źle ustawiona na żądanie pasażerów. Opoznienie Lux ekspresu co to ma do oceny regularnego połączenia ?Podsumowując glupkowato subsubiektywny przewodnik turystyczny, a nie tekst na poziomie branżowym.

  • joł – 03.08.2015

    A NAJLEPSZE, że jadac polbuem lub luxexpressem tez płacisz za tych co jadą pendoszmatą:) z podatków ci kroją... na zakup, na utrzymanie, przywileje pracowników oraz prezesów. jak zwykle...

  • ! – 03.08.2015

    Rozpuszczalne exoresso. Aleś koleś popłynął. Jak ku&&a expresso może być rozpuszczalne.?! To tak jakbyś zamówił schabowego w warsie a dostałbyś chińską zupke w proszku.

  • MKM – 04.08.2015

    Jechałem PB do Wiednia i powiem szczerze, że siedzenia są niewygodne jak na podróż 8,5h. Mam nadzieję, że Lux będzie miał zdecydowanie lepsze do Budapesztu :)

  • JaJanka – 04.08.2015

    Trochę niepoważny artykuł. Jechałam raz z rodziną na trasie Kraków-Warszawa busem i to był ostatni raz. Nic nie przebije wygodą ciśnieniowo szczelnego Pendolino.
    Szkoda tylko, że zamiast kupowć podmiejskie toczydełka z pesy czy newagu, nie zdecydowano się na zakup większej ilości ED 250.

  • KW – 04.08.2015

    Dlaczego niepoważny? Bo ktoś jechał busem? No i co? Większość z nas jechała. Domyślam się, że chodzi o PolskiegoBusa, bo linowy bus do Krakowa? Chyba nie jeździ. I to jest właśnie poważne podejście do tematu? Skoro tekst jest o Lux Expressie, to najlepiej wrzucić go do jednego wora z PB (ew. bliżej nieokreślonym busem). Brawo. Bardzo dobrze, że nie kupiono więcej ED250, bo te pociągi nie mają żadnego uzasadnienia.

  • Jacek z Zebrzydowic – 05.08.2015

    Jeśli chodzi o informację pasażerską - dlaczego nie wspomniano nic o tym, że w pociągu przystanki są dodatkowo zapowiadane, a w autobusie - wątpię.

  • InfoRail – 05.08.2015

    Kierowca przed każdym przystankiem zapowiada go. Inna sprawa, że na trasie Kraków - Warszawa może to zrobić tylko raz. Na przystanku końcowym.
    Zapowiedzi przystanków przez kierowców to standard. Tak jest w PB, LuxExpressie, Neobusie czy Plus Busie.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...