PESA chce budować pojazdy wodorowe

inforail
12.12.2019 13:45
0 Komentarzy

PKN ORLENi Pesa Bydgoszcz będąwspółpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportutowarowego. Projekt ma na celu opracowanie pojazdu szynowegozasilanego wodorem. Podczas konferencji organizowanej przez KrajowąAgencję Poszanowania Energii w Warszawie, spółki podpisały listintencyjny w tej sprawie.

Współpracazakłada działania na rzecz rozwoju technologiitransportu zeroemisyjnego. Obejmiewymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowaniaprzez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonego w napęd opartyna wodorowych ogniwach paliwowych. W konsekwencji obiefirmy przeprowadzą testy pojazdów szynowych zasilanych wodorem idocelowo wdrożą je do komercyjnych rozwiązań.Technologia ta będzie mogła zostać wykorzystana zarówno wlokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych doprzewozu osób.

Jesteśmyświadomi zachodzących zmian. Podobnie jak inne koncerny paliwowe przygotowujemy się do transformacji energetycznej. Dlategokoncentrujemy nasze działania i plany inwestycyjne między innymi narozwoju sektora petrochemicznego, inwestycjach w odnawialne źródłaenergii oraz na rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.Podjęliśmy już decyzję o budowie instalacji do doczyszczaniawodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym dospółki ORLEN Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwawodorowego, który wykorzystywany będzie do napędu pojazdówelektrycznych, w tym lokomotyw planowane jest w 2021 roku. Podpisanydrugi w bieżącym roku, po Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii, list intencyjny z PesaBydgoszcz to kolejnyetap, służący rozwojowitransportu opartego na ekologicznej technologii powiedział DanielObajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Wodór tojedno z kluczowych źródeł czystej energii wspieranych przez UnięEuropejską w celu budowy gospodarki zeroemisyjnej. Rozwiązanie tojest sukcesywnie wdrażane w całym transporcie osobowym itowarowym.

Paliwoweogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporciekolejowym, a współpraca z największym producentem paliw w regioniew tym zakresie daje nam niepowtarzalną okazję do wdrożeniarozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą tolokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogliwyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczonydo obsługi ruchu pasażerskiego– mówi Krzysztof Zdziarski,Wiceprezes Zarządu Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych.

Jestemprzekonany, że pojazdynapędzane wodorem to przyszłość motoryzacji. Wodór jest paliwem,które daje szansę na to, aby kolejne pokolenia mogły żyć wczystszym środowisku. Jego zaletą jest też stosunkowo duży zasięgi krótki czas tankowania, dlatego idealnym będzie wykorzystywanietego paliwa do pracy ciężkichpojazdów szynowych. PKN ORLEN już teraz, w ramach grupykapitałowej, w procesie produkcyjnym wytwarza blisko 45 ton wysokiejjakości wodoru na godzinę. Prowadzimy sprzedaż tego surowca dlaaut osobowych na dwóch stacjach w Niemczech. Niebawem wodórzatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych wCzechach, bowiem UNIPETROL z Grupy ORLEN w przyszłym

rokurozpocznie budowę trzech stacji wodorowych. Teraz rozszerzamy naszpotencjalny rynek zbytu również o transport szynowy, który wprzyszłości będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie nawodór niż transport samochodowy – powiedziałJózef Węgrecki, CzłonekZarządu ds. Operacyjnych

Technologiawodorowa staje się coraz popularniejsza w sektorze transportuszynowego. Niedawno pojazdy tego typu zamówili niemieccyprzewoźnicy, a rząd niemiecki ma pokryć aż 40% kosztów paliwawodorowego. Technologia wodorowych ogniw paliwowych najbardziejrozpowszechniona jest w Japonii oraz w Kalifornii. Polska, międzyinnymi za sprawą PKN ORLEN to jeden z największych producentówwodoru na świecie.


Komentarze