Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA z kredytem!

inforail
07.11.2017 11:51
0 Komentarzy

PESA podpisała dziś umowę kredytową z konsorcjum banków,którego liderem jest PKO BP. Umowa zakłada udzielenie kredytu w wysokości 200 mln złotych i podjęcie przezPESA działań zmierzających do pozyskania inwestora w okresie do końca marca2018 r.

„To były długie i trudne negocjacje, podpisana umowa iprzyznany kredyt umożliwią PESA realizację zawartych kontraktów i pozyskanienowych zamówień. Przed nami kolejny etap- restrukturyzacja i dalsze rozmowy z inwestorami. Wszystko to ma zagwarantowaćstabilny rozwój PESA. Dla mnie osobiście ostatnie miesiące były szczególnymwyzwaniem – niełatwym, ale dającym satysfakcję z osiągniętego porozumienia”– powiedział Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA, Robert Świechowicz.

Ten kredyt ma olbrzymie znaczenie dla PESY, która ma bardzodużo zamówień i pozyskuje kolejne. Aktualnie trwa produkcja pojazdów dlaklientów na rynku polskim, to Elf2 dla Kolei Śląskich, WojewództwPodkarpackiego i Wielkopolskiego, Przewozów Regionalnych czy tramwaje dlaBydgoszcz, Łódź, Gorzów Wielkopolski oraz produkcja pojazdów na rynkizagraniczne – spalinowy Link dla Deutsche Bahn czy tramwaje dla Kijowa. Jużrozpoczęły się dostawy pierwszych tramwajów dla stolicy Ukrainy – poinformował producent.

Trudności PESA dzisiaj to – problem z płynnością finansową ,brak środków na realizację pozyskanych kontraktów i problemy z uzyskaniemgwarancji ubezpieczeniowych niezbędnych do podpisania nowych umów. Te problemyfinansowe mają następujące przyczyny:

• Straty i kary związane z realizacją zamówień z poprzedniejperspektywy unijnej. Ostatecznie wszyscy uratowali dotacje, a Pesa płaci za tonajwyższa cenę i ma problemy.

• W latach 2016/17 mimo braku zleceń nie zwalnialiśmy ludzi,ponieśliśmy koszty utrzymania załogi, /brak zleceń wynika z opóźnień wprzetargach na realizację projektów finansowanych z UE/

• Intercity nie zamówiło dodatkowych 10 PesaDART

• Sankcje wobec Rosji doprowadziły do załamania kontraktu nadostawę tramwajów dla Moskwy – straty finansowe Pesa

Firma potrzebuje środków finansowych na realizacje zamówieńoraz rozwój. Jak informuje ogromne środki finansowe są zainwestowane w projektDeutsche Bahn, produkcja trwa, dotychczasowe koszty homologacji i produkcji toponad 130 mln złotych, a sprzedaż jest zaplanowana na połowę przyszłego roku.Ponadto PESA zainwestowała w ciągu ostatnich 5 lat ponad 500 mln złotych winnowacje, nowe projekty, badania – to kapitał kompetencji na przyszłość, aleto także wysoki koszt, jaki polski przemysł płaci za równanie do najlepszych.

Biorąc pod uwagę procesy konsolidacyjne nawet dużych graczyna rynku producentów taboru w Europie (Siemens i Alstom podpisały porozumienieo połączeniu) naturalne wydaje się wzmocnienie firmy, by zapewnić jej rozwój,stad poszukiwanie inwestora (branżowegolub finansowego), o którym informowaliśmy już wcześniej.

Problemy PESY to nie tylko kwestia pracy dla 3500 załogi,ale także dla polskich poddostawców i partnerów, a to prawie 1800 firm i ok.90-100 tys. pracowników, te firmy znajda się również w trudnej sytuacji bezzamówień od producenta.

Podpisana z konsorcjum banków umowa to początek procesustabilizacji sytuacji firmy, pozwala kontynuować produkcję i podpisywać nowekontrakty, ale to początek procesu restrukturyzacji firmy i poszukiwaniastrategicznego inwestora.

Komentarze