TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Jesteś tutaj: Inforail / Zarządzanie / PESA z kredytem! 
PESA z kredytem!
InfoRail.pl - Opublikowano: 07.11.2017 13:51:06 29 komentarzy
PESA z kredytem! (foto: PESA)

PESA podpisała dziś umowę kredytową z konsorcjum banków, którego liderem jest PKO BP. Umowa zakłada udzielenie kredytu w wysokości 200 mln złotych i podjęcie przez PESA działań zmierzających do pozyskania inwestora w okresie do końca marca 2018 r.

"To były długie i trudne negocjacje, podpisana umowa i przyznany kredyt umożliwią PESA realizację zawartych kontraktów i pozyskanie nowych zamówień. Przed nami kolejny etap - restrukturyzacja i dalsze rozmowy z inwestorami. Wszystko to ma zagwarantować stabilny rozwój PESA. Dla mnie osobiście ostatnie miesiące były szczególnym wyzwaniem - niełatwym, ale dającym satysfakcję z osiągniętego porozumienia" – powiedział Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA, Robert Świechowicz.

Ten kredyt ma olbrzymie znaczenie dla PESY, która ma bardzo dużo zamówień i pozyskuje kolejne. Aktualnie trwa produkcja pojazdów dla klientów na rynku polskim, to Elf2 dla Kolei Śląskich, Województw Podkarpackiego i Wielkopolskiego, Przewozów Regionalnych czy tramwaje dla Bydgoszcz, Łódź, Gorzów Wielkopolski oraz produkcja pojazdów na rynki zagraniczne - spalinowy Link dla Deutsche Bahn czy tramwaje dla Kijowa. Już rozpoczęły się dostawy pierwszych tramwajów dla stolicy Ukrainy – poinformował producent.

Trudności PESA dzisiaj to – problem z płynnością finansową , brak środków na realizację pozyskanych kontraktów i problemy z uzyskaniem gwarancji ubezpieczeniowych niezbędnych do podpisania nowych umów. Te problemy finansowe mają następujące przyczyny:

• Straty i kary związane z realizacją zamówień z poprzedniej perspektywy unijnej. Ostatecznie wszyscy uratowali dotacje, a Pesa płaci za to najwyższa cenę i ma problemy.

• W latach 2016/17 mimo braku zleceń nie zwalnialiśmy ludzi, ponieśliśmy koszty utrzymania załogi, /brak zleceń wynika z opóźnień w przetargach na realizację projektów finansowanych z UE/

• Intercity nie zamówiło dodatkowych 10 PesaDART

• Sankcje wobec Rosji doprowadziły do załamania kontraktu na dostawę tramwajów dla Moskwy - straty finansowe Pesa

Firma potrzebuje środków finansowych na realizacje zamówień oraz rozwój. Jak informuje ogromne środki finansowe są zainwestowane w projekt Deutsche Bahn, produkcja trwa, dotychczasowe koszty homologacji i produkcji to ponad 130 mln złotych, a sprzedaż jest zaplanowana na połowę przyszłego roku. Ponadto PESA zainwestowała w ciągu ostatnich 5 lat ponad 500 mln złotych w innowacje, nowe projekty, badania – to kapitał kompetencji na przyszłość, ale to także wysoki koszt, jaki polski przemysł płaci za równanie do najlepszych.

Biorąc pod uwagę procesy konsolidacyjne nawet dużych graczy na rynku producentów taboru w Europie (Siemens i Alstom podpisały porozumienie o połączeniu) naturalne wydaje się wzmocnienie firmy, by zapewnić jej rozwój, stad poszukiwanie inwestora (branżowego lub finansowego), o którym informowaliśmy już wcześniej.

Problemy PESY to nie tylko kwestia pracy dla 3500 załogi, ale także dla polskich poddostawców i partnerów, a to prawie 1800 firm i ok. 90-100 tys. pracowników, te firmy znajda się również w trudnej sytuacji bez zamówień od producenta.

Podpisana z konsorcjum banków umowa to początek procesu stabilizacji sytuacji firmy, pozwala kontynuować produkcję i podpisywać nowe kontrakty, ale to początek procesu restrukturyzacji firmy i poszukiwania strategicznego inwestora.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PESA
  • Aw – 07.11.2017

    To niestety na wiele nie wystarczy.Potrzeba 7-8 razy więcej kasy.A z inwestorami to różnie bywa i tak bardzo na nich nie można liczyć.

  • obserwator – 07.11.2017

    A może Hyundai - szukają przyczółku w Europie - tak przynajmniej mówili przy okazji przetargu na tramwaje w W-wie

  • Sebesta – 07.11.2017

    I git, byle do przodu, to jest biznes wiadomo, że są trudniejsze chwilę, ważne żeby umieć sobie z nimi poradzić. Jest okres zamówień unijnych, są zdobyte zlecenia i możliwości. Oby wszystko się dobrze ułożyło.

  • machanik – 07.11.2017

    Kropla w morzu potrzeb, ale dobrze, że firma działa. Mam taką niespełnioną nadzieję, że przez te zawirowania firma zacznie bardziej liczyć się z klientami i poprawi zniszczoną reputację.

  • zoris – 07.11.2017

    Tylko nie władujcie tych pieniędzy na tramwaje do Krakowa tam was nie chcą!

  • Pk – 07.11.2017

    Poseł Król ma rację jest z czego się cieszyć..kasa z pieniędzy podatnika a praca dla ukraińców Program "Ukrainiec +" znowu działa!!!

  • allensteiner – 07.11.2017

    Pompować kasę w żywego trupa żeby opchnąć komuś za grosze za granicę? Chyba nie tak to miało wyglądać a wyjdzie jak zwykle że będziemy parobasami we własnym kraju. Nie podoba mi się to. Lepsze wizerunkowo byłoby jakby się wcześniej skumali choćby z Newagiem. Chińskie czy nawet hiszpańskie montownie pełne ukraińskich najembików i co my z tego będziemy mieli? Ciekawe czy Kaczor o tym wie.

  • lol – 07.11.2017

    czysty komunizm pchamy forsę w trupa tylko dlatego że nasz

  • kolejorz – 07.11.2017

    a koniec będzie taki, że Pesa zostanie sprzedana ...

  • YbG – 07.11.2017

    jeszcze newag kupimy

  • PPP – 07.11.2017

    @Gruby, niby za co kupicie Newag, za długi?

  • Obsserwator 2 – 07.11.2017

    YbG Narazie to czekacie ze Was kupia ,a nowy czlonek zarzadu z nadania banku pogoni Was wszyskich ze by zrobic miejsca dla nowych INWESTOROW. Szykuj swoje walizki, bo pierwszy polecisz . MOZE cIadza Ci robote w Newagu..?

  • marta – 07.11.2017

    PESA to jednak 100% Polska firma. A ile teraz takich firm mamy. W Historii były po 89' Polskie firmy które pozyskały udziałowca i np. stomil olsztyn to teraz michelin ale przynajmniej made in Poland się ostało. Polska firma to też dla Polski reklama i promocja naszego kraju na świecie. A w temacie, w Polsce raczej nie widzę aby kogoś było stać aby wyłożyć tyle kasy na udziały w PESie

  • powodzenia – 07.11.2017

    Niezbyt dobrze kojarzy się to szukanie inwestora. Zbyt pachnie niesławnymi praktykami lat 90-tych, gdy nasze firmy bardzo często były po prostu zaorywane, a ludzie wywalani na zbitą buzię. I jeszcze przedstawiano to jako wspaniałe rozwiązanie problemu. Oczywiście to jest firma prywatna, nie państwowa, nie będzie więc złodziejskiej "prywatyzacji", ale szczęścia też nikt nie gwarantuje. Najlepiej by było, gdyby znalazł się inwestor krajowy, to znaczy z kapitałem polskim, który chciałby tę firmę rozwijać, a nie zamordować. Może więc bezpieczniejszy byłby inwestor finansowy, nie branżowy. Czy jednak znajdzie się taki? A czasu niewiele.

  • Bravik – 07.11.2017

    @YbG To w końcu kupujecie czy się odlewacie. To tak jak z Metrem z Pesy. Kasiore bierzecie na projekt a potem nie startujecie w przetargu.

  • mechanik – 07.11.2017

    Newag jest nasz ... tzn. krakowski tak jak wagon-opole, protram, modertrans, fps, sanok i kolzam.

  • jatal – 07.11.2017

    @ BravikNieprawda. Pesa tylko "wygrała" konkurs na dofinansowanie projektu metra, ale żadnej kasy na niego nie dostała.Brak kolejek na dofinansowanie wynika z wymaganego sporego wkładu własnego. Nie wszystkich na niego stać.

  • advisor – 07.11.2017

    @martaBoże uchroń przed taką reklamą w świecie...@powodzeniaMarzeniem byłby EBOR w roli inwestora strategicznego, ale to wyjątkowo mało prawdopodobne. Pieniądze z tego kredytu i tak wystarczą na podtrzymanie produkcji i zamknięcie obecnych kontraktów, o nowych nie ma mowy. Ciężko będzie znaleźć kogoś, kto da pieniądze ot tak.

  • P wawa – 07.11.2017

    Cieszy wiadomość, że PESA wychodzi na prostą. Perspektywy są dobre bo inaczej banki by nie dały finansowania. Martwi natomiast szukanie inwestora branżowego bo to oznacza przejęcie przez zagraniczną konkurencję.

  • NCi – 08.11.2017

    Niestety nie wychodzi na prostą. Potwierdzili zarazem to o czym wielu od dawna mówiło i pisało. Mieli i mają poważne kłopoty z płynnością finansową. Ta pożyczka to tylko malutka kroplówka na dzisiaj, bo jutro nie byłoby co komu dalej robić. Do zaspokojenia potrzeb i wyjścia na prostą potrzeba o wiele więcej. Tak gdzieś pięć, sześć razy tyle, co wcale nie znaczy, że i to wystarczy. Inwestor jest potrzebny na wczoraj. Czy branżowy? Jak nie znajdzie się inny, wierzyciele złożą odpowiednie wnioski w sądzie.

  • Kaszebe – 08.11.2017

    Zastanawia optymizm i radość bijąca z tytułu ? Szkoda że kasa głównie pójdzie na kary a jeśli komuś wydaje się że ryzykują banki to jest w błędzie. Ryzykujemy wszyscy. W tekście podano tylko"że liderem jest PKO BP"czyli Bank Państwowy a Państwo to MY i NASZE podatki. Zakładając że @marta to kobieta to widać że nie jest w temacie i bez trudu można odgadnąć kolor włosów. Solaris,Modertrans,Newag,on też powstał z przekształcenia ZNTK czy FPS,Opole to w są POLSKIE firmy tylko dlaczego jedne są lepsiejsze od drugich. Albo mamy kapitalizm albo komunizm?! Pewnikiem nikt tego w sepsie nie przeczyta ale moja rada jest taka by dokończyli wszelkie zaległe i dobrze zrobili małe i średnie kontrakty a dali sobie spokój z dużymi np.Kraków. Odbiór dla nich będzie Golgotą,gwarancje wystarczą na zwrot dotacji. Od pesy odsuwa się już nawet Hyunday.

  • BICO – 08.11.2017

    Podobno Jakubas dostał propozycje aby Newag z PFR przejął Pesę ale odmówił. Problemem jest kontrakt dla DB który wygeneruje ogromne straty. jedyna możliwość to chyba Chińczycy którzy wzieliby to na klatę w zamian za mozliwość ekspansji w UE. CAF nie dałby rady finansowo pokryć strat które przekroczą majątek Pesy....

  • Adam – 08.11.2017

    Otóż to, dostawy dla DB już są opóźnione o półtora roku.

  • duce – 08.11.2017

    @BICO rozbawiłeś mnie do łez, kto wymyśla te wszystkie bajki i historyjki.

  • P wawa – 08.11.2017

    1. PKO BP nie jest bankiem państwowym2. Jest mało prawdopodobne aby do wyjścia na prostą były potrzebne większe środki bo PESA by nie dostała tych 200 mln. No chyba, że to tylko pierwsza transza a następne są w drodze. Gdyby było inaczej żaden bank nie zaprosiła łby takiej umowy.3. Aby wyjść na prostą PESA musi zrelizować swoje kontrakty z minimum opóźnień, wad i usterek. Czyli minimum kar. Tylko tyle i aż tyle.

  • mechanik – 08.11.2017

    @duce Policz sobie, po prostu użyj w końcu mózgu: ~2,4mln EUR/szt. plus: koszty obsługi długu, prototypów, homologacji, zamrożonego kapitału. To bardzo kiepska perspektywa.Od razu dodaję, że tego absolutnie nie życzę, ale realia są po prostu niewesołe.

  • advisor – 08.11.2017

    @P wawaad. 1) Nie, niemniej jednak Skarb Państwa ma na chwilę obecną 29,43% udziałów i pewien wpływ na to, co bank robi. ad. 2) Ta kwota jest potrzebna do utrzymania bieżącej produkcji i zamknięcia obecnych kontaktów, czyli bardziej do potrzymania życia, a nie wyjścia na prostą. Nie będzie z niej ani nowych kontraktów, ani nowych konstrukcji. ad. 3) Sam sobie odpowiedziałeś.

  • Guru – 08.11.2017

    ... rece opadają. Wiec brani pod uwagę są 3 opcje: 1. Caf 2. Chinole 3. Cegielski z PFR. hyundai z Jędryczką na czele raczej odpada bo przecież tego goscia wykopali i jeszcze im do warszawy wystartowal z tramwajami. Kolejna sprawa że na metro nie pobrali dofinansowania ani grosza i nic nie robili bo wymogiem byla aluminiowa konstrukcja ktorej nie udalo im sie kupic - chodzi o technologie. Dodatkowo do pesy zostal powolany nowy czlonek zarzadu z konsorcjum bankow ktory bedzie odpowiadal za restrukturyzacje firmy. Do konca marca wybiora firme bo taki byl wymog kredytu ktory dostali... dodatkowo inwestorem moze byc firma na zasadzie konsorcjum z umowa nie musza sprzedac akcji ale beda musieli na podstawie porozumienia wspolpracowC

  • kowal – 09.11.2017

    @Guru zasadniczo myślę, że dobrze to opisałeś i to prawda, że na metro Pesa nie pobrała jeszcze ani złotówki ze zdobytego grantu.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...