TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Pierwsza kobieta maszynista w PKP Intercity!
PKP INTERCITY InfoRail.pl - Opublikowano: 16.03.2017 10:52:45 19 komentarzy
Pierwsza kobieta maszynista w PKP Intercity!

PKP Intercity zatrudnia obecnie blisko 1200 maszynistów. Wśród nich po raz pierwszy znalazła się kobieta. Aleksandra Płusa po pozytywnie zakończonym blisko 2-letnim kursie zdobyła uprawnienia do prowadzenia zarówno nowoczesnych pociągów PesaDART, jak i tradycyjnych składów zestawionych z lokomotywy oraz wagonów.

Jak wyglądała, jej i innych kandydatów, droga do zawodu maszynisty? PKP intercity co roku organizuje rekrutację kandydatów, którzy chcą zostać maszynistami i prowadzić pociągi dalekobieżne. W ostatnich latach bierze w niej udział ponad 1000 osób, z czego po wstępnych selekcjach, zostaje około 100 kandydatów. Uprawnienia do wykonywania zawodu maszynisty zdobywa ostatecznie 80 procent z nich. Udało się to m.in. Sebastianowi Sałańskiemu i Aleksandrze Płusie – pierwszej kobiecie maszyniście w PKP Intercity.

Kolejowa rodzinna tradycja

Aleksandra z koleją jest związana od dziecka. Od 35 lat, jej ojciec pracuje jako maszynista. Od kiedy pamiętam, z zaciekawieniem obserwowałam pracę taty i podpytywałam o wszystko – zwierza się. Fascynowały mnie lokomotywy, a także wyzwania i odpowiedzialność, jakie wiążą się z tą pracą. Wybór zawodu mógł wydawać się oczywisty, jednak pomimo zainteresowań, Aleksandra nie wiązała swojej przyszłości z koleją i najpierw zdecydowała się na pracę w innej branży. Gdy jednak pojawiło się ogłoszenie o rekrutacji kandydatów na maszynistów Aleksandra bez wahania złożyła aplikację. W ośrodku szkoleniowym zobaczyłam dwie oczekujące kobiety. Odetchnęłam z ulgą, że nie jestem sama – wyznaje. – Po chwili okazało się, że to osoby towarzyszące. Byłam jedyną kobietą, która zgłosiła się w rekrutacji. Myślałam, że nie mam żadnych szans. Aleksandra została jednak przyjęta na kurs. W pierwszych dniach szkolenia widziałam zdziwienie kolegów – wspomina. Jednak dzięki fachowej wiedzy, zdobytej w technikum budowlanym i na studiach technicznych szybko zdobyłam zaufanie i akceptację grupy. Jednocześnie, jak sama mówi – nie straszne jej złamany paznokieć czy pobrudzenie smarem. Myślę, że mój udział w szkoleniu przetarł szlak przyszłym kandydatkom.

Jak zostać maszynistą?

Kandydat na maszynistę w pierwszej kolejności odbywa dwumiesięczne szkolenie z zasad funkcjonowania kolei i przepisów, które kończy się egzaminem licencyjnym. Po uzyskaniu licencji kolejnym etapem jest kurs na świadectwo maszynisty, który trwa do 16 miesięcy. W jego trakcie kandydat zdobywa wiedzę m.in. z zakresu budowy pojazdów kolejowych. Później pod okiem instruktora adept uczy się obsługi całego taboru, w tym także lokomotyw spalinowych starszego typu.

Najtrudniejszym etapem szkolenia dla mnie było uczenie się wszystkich kwestii związanych z konstrukcją pojazdów. Natomiast najprzyjemniejsze były jazdy – wspomina Sebastian, który pomimo iż ma 22 lata i jest najmłodszym maszynistą w Zakładzie Centralnym PKP Intercity, to ma uprawnienia do prowadzenia wszystkich pojazdów, w tym pociągów Pendolino.

Podczas szkolenia kandydaci odbywają też jazdy na symulatorze lokomotywy. W dostępnych scenariuszach można ująć sytuacje realnie występujące na torach – powalone drzewo czy uszkodzony hamulec to tylko niektóre z nich. Dzięki temu kandydaci mogą przygotować się na wiele zdarzeń, które przytrafiają się w trakcie prowadzenia pociągu.

Po zakończonym kursie i pozytywnej opinii opiekuna adept może przystąpić do egzaminu. Po jego zdaniu otrzymuje się świadectwo maszynisty uprawniające do prowadzenia określonego typu pojazdu. Następnie maszyniści zapoznają się z trasami, po których będą kursować z pasażerami na pokładzie.



Sprawdź też:
PKP Intercity
  • bun – 16.03.2017

    "jest najmłodszym maszynistom" :))) piękny błąd ortograficzny

  • reporter1945 – 16.03.2017

    Gratuluję i... zazdroszczę! Mój dziadek był przed wojną maszynistą na Pt31, chyba właśnie po Nim odziedziczyłem zamiłowanie do kolei. Niestety, zostałem najpierw... muzykiem (skrzypkiem), później poligrafem (zecerem, linotypistą), wreszcie zakończyłem działalność zawodową jako redaktor graficzno-techniczny i sekretarz red. w jednym z czasopism prawniczych. Za każdym jednak razem, gdy otwieram komputer, zaczynam od inforail.pl Jeszcze raz gratuluję!

  • ksiedzu – 16.03.2017

    To już jest szczyt. Kobieta - maszynista. Aż strach będzie wsiąść do pociągu. Jak chcecie równouprawnienia to idźcie pracować do kopalni węgiel wydobywać.

  • dd – 16.03.2017

    księdzu twój nick odpowiada twoim wzorcom myślowym, czyli beton.

  • ksiedzu – 16.03.2017

    dd po pierwsze ksiedzu przez "e".
    Po drugie chodzi o to, PIC musiało stworzyć szatnię tylko dla jednej osoby, po trzecie wątpię aby w miarę sprawnie oddała mocz jak jej się zachce, po trzecie jak sobie poradzi przy awaryjnym odczepianiu wagonów na trasie gdy w obsłudze pociągu będą same kobiety. Co jak co jednak potrzeba użyć siły przy tego typu czynnościach.

  • PodróżującyPoEuropie – 16.03.2017

    dd . ksiedzu ma rozum taki malutki jak KORWIN . Jemu zabronili wypowiedzi w Parlamencie Europejskim . A czym jest gorsza kobieta od faceta . Brawo IC

  • JanuszJG – 16.03.2017

    @ksiedzu

    Co ma piernik do wiatraka? Pani Aleksandrze należy podziękować za zdanie egzaminu i życzyć powodzenia, a nie pisać takie bzdety typu: "Aż strach będzie wsiąść do pociągu". A tak przy okazji, może sam pójdziesz pracować do kopalni? Kobieta też ma prawo pracować na kolei i Ty jej nie zabronisz.

    Podsumowując: pewnie jesteś jednym z kandydatów, którzy nie przeszli egzaminu na maszynistę i teraz wylewasz swoje gorzkie żale na klawiaturę...

  • Rafel – 16.03.2017

    Ksiedzu rozpędz się a ściana sama cię znajdzie.

  • dd – 16.03.2017

    księdzu przez e jesteś betonem, teraz dotarło ?

  • Pk – 16.03.2017

    Do atakujących "Księdzu" przeczytajcie nieuki przepisy BHP to będziecie wiedzieć dlaczego ma rację

  • dd – 17.03.2017

    Sam jesteś nieukiem, jakoś wiele kobiet jeździ TIR , nawet po lodzie, pilotują myśliwce, tylko maszynistami nie mogą zostać. Ot najcięższy zawód na świecie. Jeśli zdała egzaminy i to te praktyczne to się nadaje i tyle.

  • pasazer iC – 17.03.2017

    Już widzę jak różnego rodzaju " ksiendze" tylko czekają na jej ewentualne potknięcie i je publicznie piętnują ciesząc się przy tym strasznie. Wiem jedno, lepsza baba z jajami niż chłop p... i to tyle. Czy się ktoś nadaje czy nie zweryfikuje czas. Tymczasem życzę powodzenia i wytrwałości w z walce jak ktoś napisał betonami.

  • Rafel – 17.03.2017

    Pk twierdzisz ze kobieta zostala przyjęta do pracy nie legalnie?

  • Pk – 18.03.2017

    Do dd i innych niepiśmiennych: ta Pani pracuje legalnie ale bez męskiej pomocy nigdy nie połączy lokomotywy z wagonem. Sprzęg pojazdu szynowego waży więcej niż dopuszczalny ciężar jaki wg. przepisów BHP tak polskich jak i unijnych może unieść kobieta i żadne feministyczne ujadanie tego nie zmieni. Nie umiesz nawet czytać dlatego jesteś niukiem

  • Kp – 18.03.2017

    Kto to niuk?

  • zeus04 – 18.03.2017

    W Czechach kobiety prowadzą pociągi towarowe i dają radę. Jeżdżą nawet na naszych ET41, EU45, EU46 i ET22. Jedna nawet oidp w 2011 roku połączyła moją lokomotywę ze swoją i nie potrzebowała asysty (drobna dziewczyna - wtedy miała 22 lata i ważyła może z 50 kg). Ja dojeżdżałem ST45 do jej EU45, a ST45 i podobne modernizacje są wyposażone w o wiele masywniejszy sprzęg niż pozostałe. Sam chciałem to połączyć, ale dziewczyna była szybsza...

  • PK – 18.03.2017

    Do Zeus04: Od tego bezkrytycznego fanbojowania PESIE pokręciło Ci się w głowie.. Od kiedy masz gdzieś masywniejsze sprzęgi niż inne jak ich masa i wielkość jest znormalizowana w kartach UIC? Takie opowieści to tylko w bajkach. Poza tym ja nie twierdzę że kobieta nie da rady użyć sprzęgu śrubowego tylko że jest to zabronione przez BHP ze względu na bezpieczeństwo zdrowia Pań...Do Kp masz rację powinien być nieuk to literówka

  • zeus04 – 18.03.2017

    Totalna opozycja w natarciu. Weź sobie do ręki sprzęg i porównaj pałąk, śrubę rzymską wraz z uchwytem itp. Czechy są w UE i tam panie legalnie to robią...

  • tp – 20.03.2017

    Do PK: A kto komu przy łączeniu składu każe nosić sprzęg? On jest zawieszony jednym końcem na pojeździe, do którego jest przymocowany na stałe. Jeśli ktoś uczył się w podstawówce fizyki to powinien wiedzieć ile trzeba w takiej sytuacji podnosić...na pewno to nie jest tyle ile waży sprzęg ;). Nie chcę być złym prorokiem, ale gdybyś miał go rzeczywiście nosić to daleko byś go nie dał rady zanieść (a może nawet byś go nie dał rady podnieść;)

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...