Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsza kolejowa umowa z nowej perspektywy

inforail
18.04.2015 16:58
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym na trasie Rawicz ? Czempiń. To pierwsza umowa, która pozwoli wykorzystać fundusze UE na lata 2014 ? 20. Przebudowa tego odcinka zakończy modernizację połączenia stolic województwa dolnośląskiego i wielkopolskiego. Pociągi na całej trasie pojadą z prędkością 160 km/h.

Nowe technologie za ponad ćwierć miliarda złotych

Zarządca sieci kolejowej ? PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. korzysta z pierwszych funduszy UE na lata 2014 ? 20. Umowa o wartości 282 mln zł pozwoli na przebudowę systemu sterownia ruchem pociągów na 70 km trasie Rawicz ? Czempiń. Klasyczne urządzenia oparte o kable miedziane zastąpi nowa technologia ? światłowody i komputery wspomagające pracę dyżurnych ruchu odpowiadających za bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Wykonawca zajmujący się modernizacją przebuduje 6 nastawni. W Lesznie zbuduje lokalne centrum sterowania ruchem ? skomputeryzowane centrum zarządzania ruchem kolejowym na dystansie kilkudziesięciu kilometrów. Wzdłuż torów położony zostanie światłowód o długości 150 km. Prace obejmą również montaż 212 nowych semaforów. Zadanie zrealizuje konsorcjum Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. i Krakowskie Zakłady Automatyki S.A.

Z Poznania do Wrocławia w nieco ponad 1 godzinę
Unijne inwestycje za 10 miliardów złotych

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na magistrali Poznań ? Wrocław liczącej blisko 170 km budują nowe tory, perony, wiadukty i urządzenia sterowania ruchem na odcinku 95 km. Na odcinku dolnośląskim, między Wrocławiem a Rawiczem, prace skończą się w grudniu, a na odcinku Poznań ? Czempiń ? do końca 2015 r. zostanie zrealizowany maksymalny zakres robót.

Z wykorzystaniem nowych funduszy UE, na lata 2014 ? 20, PLK przeprowadzi przebudowę torów na ostatnim odcinku wymagającym modernizacji ? z Czempinia przez Leszno do Rawicza. W 2020 roku po zakończeniu wszystkich robót czas przejazdu z Wrocławia do Poznania skróci się do 1 godziny i 20 minut.

Modernizacja odcinka z Czempinia przez Leszno do Rawicza zostanie sfinansowana przy wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu finansowego ?Łącząc Europę? (ang. Connecting Europe Facility ? CEF).

Korzystając z funduszy z unijnego instrumentu finansowego ?Łącząc Europę – CEF? w ramach pierwszego naboru wniosków wystąpiliśmy o finansowanie modernizacji linii kolejowych o łącznej długości 570 km. To 7 inwestycji o wartości ponad 10 mld zł. Prace będą dotyczyć najważniejszych linii kolejowych w Polsce, kluczowych dla dalszego budowania potencjału rozwoju transportu kolejowego w naszym kraju? mówi Marcin Mochocki pełnomocnik zarządu – dyrektor ds. inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Oprócz prac między Poznaniem a Wrocławiem unijne fundusze pozwolą na realizację ostatniego etapu obecnie prowadzonej modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku. Pozostałe inwestycje w ramach CEF obejmą trasę Warszawa ? Poznań, rozpoczną się także prace projektowe na odcinku Poznań – Szczecin. PLK przygotowują również modernizację dwóch tras obsługujących połączenia aglomeracyjne w Warszawie. Środki unijne – CEF mają zostać wykorzystane również na budowę wiaduktów drogowych nad centralną magistralą kolejową. Wnioski na dofinansowanie siedmiu projektów modernizacji linii kolejowych, złożone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opiewają na ponad 10 mld zł.

 

Komentarze